FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag tänkte höra med er hur det fungerar med att dra av utgifter som uppstod innan registreringen av EF.
Jag har några tjänster som jag har jobbat länge på, och tanken har självklart varit att registrera en egen firma när jag väl skulle lansera dessa. Den dagen är runt hörnet nu, så jag har börjat fundera mer angående det praktiska med företagande. Är det möjligt att dra av utgifter såsom serverkostnad för perioden man har hyrt den (eftersom den självklart har använts för utvecklingen av tjänsterna), även fast firman inte fanns då? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag har för mig att det finns möjlighet att dra av kostnader som uppkommit under året innan man registrerar sitt företag.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Så länge du gör ett "öppet" avdrag dvs redovisar det tydligt i din bokföring så är det ganska Ok att göra avdrag åtminstonde ett halvår före firman startar. Men det går alltid att prova med ett år. Men inte mer enligt min åsikt.
Men regga firman på stört så du kan börja ... Glöm inte att skriva en affärsplan så du planerar din verksamhet på ett bra sätt. Kolla på verksamt.se (samarbete mellan Bolagsverket, Skatteverket mfl) där hittar du massor av matnyttig info. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Tack för svaren! Jag återkommer om jag har några fler frågor eller problem.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Precis som Conny skriver så går det bra. Jag gjorde själv det för ett helt år och det var inte några problem. Självklart måste du ha underlag för alla dina avdrag precis som vanligt
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Återupptar min gamla tråd.
Jag har nyligen startat en enskild firma. Jag har bokfört mina tidigare utgifter, låt oss säga 5000kr. Så nu är företaget alltså -5000. I slutet av veckan så får jag in 20 000kr. Det betyder alltså att företaget på papper är +15 000kr. Däremot så finns det ju 20 000kr på kontot. Hur gör jag/bokför för att flytta över dessa 5000kr till mitt privatkonto, utan att företagets värde på papper är +10 000kr. Det känns som att om jag bokför dessa 5000kr som Eget uttag, så blir ju saldot +10 000kr, istället för +15 000kr som det egentligen borde vara. Hoppas att ni förstår vad jag menar. Tack. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
När du får in dina pengar är ju företaget "plus" 15.000:- men du bokför ju ändå in 20.000:- på företagets bankkonto. Sen gör du ett "Eget uttag", vilket bara påverkar balansen på bankkontot, inte företagets resultat. Du måste skilja på pengarna på bankkontot och företagets resultat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Okej jag förstår hur du menar.
Skulle detta också vara korrekt: 1. Bokföra egen insättning till kassan på 5000kr 2. Bokföra utgifterna på 5000kr. 3. Bokföra inkomst på 20 000kr till banken. Tack |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|