Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur viktigt är unika IPs angående SEO?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-08-20, 13:32 #1
Axelssons avatar
Axelsson Axelsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 214
Axelsson Axelsson är inte uppkopplad
Medlem
Axelssons avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 214
Standard Hur viktigt är unika IPs angående SEO?

Hur viktigt är det egentligen att använda unika IPs med tanke på SEO? Jag kan förstå att om man vill länka ihop sina sidor så är det bra att sprida ut dom på olika IPs och även använda olika WHOIS-info för att få det att se ut som naturliga länkar.

Men om man inte ska länka ihop sidorna utan enbart dela IP med många andra webmasters (shared hosting), kan detta skada min webbsidas rankning?

Om IPn missbrukas och hostar ett stort antal spam-sidor så kan jag tänka mig att det kan hända, men om de flesta sidor är av hyfsad kvalitet?
Axelsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-20, 14:49 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Driver man attraktiva webbplatser som besökarna uppskattar så är det inte särskilt viktigt alls. Det är ju framför allt när det gäller spamsidor och annat skräp som man har behov av att manipulera såväl besökare som sökmotorer
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-20, 15:19 #3
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
Citat:
Ursprungligen postat av Axelsson Visa inlägg
...men om de flesta sidor är av hyfsad kvalitet?
Sökmotorer vill visa kvalitativa webbsidor som tillför besökarna ett värde, så istället för att fokusera på IP-adresser borde du fokusera på att skapa kvalitativa webbsidor.

Som ovanstående dock påpekar är det mest relevant när du jobbar med egna länknätverk osv. Ligger din sida på ett normalt webbhotell skulle inte jag oroa mig för att straffas pga andra webbsidor är fula.
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-20, 17:32 #4
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Jag tror att den allmänna åsikten bland seo-experterna är att detta inte spelar så stor roll. Med det undantaget att det kan vara viktigt i det fall att du bygger stora länknätverk som korslänkar.

Själv är jag så pass vidskeplig av mig att jag alltid lägger viktiga webbsidor på unik IP. Det känns bättre.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-21, 09:13 #5
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 346
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 346
Citat:
Ursprungligen postat av Axelsson Visa inlägg
Hur viktigt är det egentligen att använda unika IPs med tanke på SEO? Jag kan förstå att om man vill länka ihop sina sidor så är det bra att sprida ut dom på olika IPs och även använda olika WHOIS-info för att få det att se ut som naturliga länkar.

Men om man inte ska länka ihop sidorna utan enbart dela IP med många andra webmasters (shared hosting), kan detta skada min webbsidas rankning?

Om IPn missbrukas och hostar ett stort antal spam-sidor så kan jag tänka mig att det kan hända, men om de flesta sidor är av hyfsad kvalitet?
Generellt sett så är det inget problem alls. Mycket av snacket om att sprida IPn är en myt, något som inte är aktuellt alls idag.

Din sida ska hamna på ett rent spam-IP för att vara i någon riskzon. Det är absolut inget du behöver oroa dig för så länge du inte väljer riktigt suspekt shared hosting.

Som tidigare påpekat så är det dock aktuellt om man bygger stora korslänkande nätverk, men då har det ändå absolut ingenting med seo-värde att göra, utan är enbart för att minimera risken att bli straffad av Google.
gfors är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-21, 23:51 #6
knulliss avatar
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
knulliss avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
jag har provat både och.. hosta sidor på samma server i jämförelse med att hosta hundratals olika sidor på seowebhosting.net på 100 separata c-klass /ip . Men kan inte påstå jag skulle ha märk nån dirket skillnad på korslänkningarna då att de skulle gett bättre resultat för att de legat på separata ip:n. Jag vet Så kallade SEO experter tycker emot mig nu. Men tänk efter.. google gillar det som är naturligt. och naturliga inlänkar. . vad är egentligen mest naturligt? Länkar från 50 olika ip eller att man korslänkar mellan sina egna sidor som ligger på samma server ? lyser det inte mer igenom att man försöker påverka sökresultatet om man har sidor liggandes på 5100 olika ip som alla länkar till varandra? svaret är givet för mig

Senast redigerad av knullis den 2012-08-21 klockan 23:54
knullis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-23, 14:52 #7
Feldon Feldon är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 1
Feldon Feldon är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 1
Svårt att sätta ett värde på vikten av det.

Men ursprunget till att SEO:are håller sig till att det ska vara olika IPs är punkt 11 på den här listan:
http://www.seobythesea.com/2012/03/1...lysis-methods/

Det vill säga att samma IP ger Google en hint om att sidorna är kopplade till varandra på något sätt och att länkar dem emellan då ger mindre värde. Google har ett patent som säger att de drar ner länkars värde om länkarna går mellan sidor som där det finns en relation mellan sidorna. Ifall det är i bruk eller vilken vikt det har i Googles hela algoritm är nästan omöjligt att säga.
Feldon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-23, 17:07 #8
knulliss avatar
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
knulliss avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
Mm ganska intressant hur mycket olika teorier det finns angående detta. finns det någon här på WN som direkt kan säga det har sett enorm skillnad när de byggt länkar från separata ip i jämförelse med att bygga länkar från sina egna sidor på samma ip ?
knullis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-23, 22:02 #9
TheCheesePolice TheCheesePolice är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 550
TheCheesePolice TheCheesePolice är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 550
Citat:
Ursprungligen postat av knullis Visa inlägg
Mm ganska intressant hur mycket olika teorier det finns angående detta. finns det någon här på WN som direkt kan säga det har sett enorm skillnad när de byggt länkar från separata ip i jämförelse med att bygga länkar från sina egna sidor på samma ip ?
Vi kan snacka på Skype på lördag eller nåt sånt.
TheCheesePolice är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-23, 22:31 #10
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 346
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 346
Citat:
Ursprungligen postat av knullis Visa inlägg
Mm ganska intressant hur mycket olika teorier det finns angående detta. finns det någon här på WN som direkt kan säga det har sett enorm skillnad när de byggt länkar från separata ip i jämförelse med att bygga länkar från sina egna sidor på samma ip ?
SEO effekten är helt oförändrad av olika IPn. Det är ett missförstånd från okunskap att man lägger sajter på olika IPn och att dom skulle ranka bättre.

Har man däremot ett nätverk med 100 sajter, som alla länkar till en mottagande sajt, så är risken för manuell granskning och bestraffning av G avsevärt mycket mindre om dom är utspridda då det blir svårare för G att se ett samband med automatik.
gfors är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017