FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Många frågor
![]() Hur bokför ni förnyelsen av domäner samt kostnad för webbhotell? Mot vilket konto? Får man ta inte ta upp dessa som en kostnad förrän man antingen sålt eller droppat dem? Tyckte det stod nåt på skv:s hemsida men kunde inte riktigt tyda det.. Vidare, är det ok att dra av för: -privatmobilabonnemang med fast månadskostnad? -mobilt bredband? -arbetsrum i privatbostad? (trots att jag har den enskilda firman på deltid) -Resor till arbetet överstigande 5000:- trots att jag har egen firma? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Bra frågor - undrar det samma!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Ladda ner BAS-kontoplanen från http://www.bas.se (nedladdningssidan direkt: http://www.bas.se/kontoplaner.htm ).
Citat:
Det ena gäller kostnaden för inköp av domännamn som du köper på spekulation och som du avser att sälja vidare med vinst. Inköpsvärdet ska du ta upp som ett inköp till lagret dvs du ska bara föra in inköpskostnaden som ett lagervärde på ett klass 1-konto dvs som en tillgång, du ska inte kostnadsföra det mot ett klass 4 konto förrän du säljer domänen (om den säljs inom ett år). DRöjerdet väldigt lång tid, dvs mer än ett år innan du säljer den så kan man göra upp en viss avskrivningsplan. Beräknar man att den behåller sitt marknadsvärde så behöver man inte göra det. Det andra är de rena driftkostander som du betalar för att behålla domännamnet. Det är en ren kostnad och kan dras av direkt i resultaträkningen. Citat:
Citat:
Resorna till ditt vanliga arbete påverkas inte alls av att du har enskild firma, det ena hör till din anställning i ett helt annat företag och har inget alls med din enskilda firma att göra. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tusen, tusen tack Conny!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Har själv ett webhotell som ska förnyas inom kort som jag köpte i mitt eget namn för 1 år sedan - innan vi startade upp den enskilda firman. Fakturan som kom nu står i mitt namn - kan vi ändå betala den genom den enskilda firman och hur bokförs det då?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
OK! Då bokför jag den som en kostnad/utbetalning från bankkontot.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Kostnader finns bara i resultaträkningen men utbetalningar finns bara i balansräkningen!!! bankkontot finns bara i balansräkningen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Efter samtal med skatteverket så har jag fått reda på följande:
Om man har enskild firma så spelar det ingen roll om mobil- och internetabonnemang är skrivna på firman eller på en själv privat. Det är alltid andelen samtal, surftimmar i procent räknat, fördelat på firman och på en själv privat som avgör vad man kan dra av och inte. SKV menade dessutom på att de undersökte och begärde in uppgfiter på detta med jämna mellanrum. Så var de med det ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Mobilabonnemang med fastpris kan du dock göra avdrag för till 100% på din firma enligt SKV.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|