FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Den 31/1 i år drog SEB vår chekkreditsavgift från vårt bankkonto.
2 febr överförde vi samma summa till bankkontot från våra privata medel - bokför jag bankens uttag från kontot som en utbetalning och vår överföring som en insättning? Eller bara vår överföring som en insättning? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Bankens avgift är en finansiell tjänst (momsfritt) som ska bokföras som en kostnad i bokföringen.
Dvs du ska kreditera konto 1930 och debitera kontot bankkostnader 8???-nånting.... För din egen insättning i företaget beror på vilken bolagsform du har, men jag gissar att det är enskild firma. Då ska du debitera konto 1930 för bankkontot ÖKAR och du ska kreditera din egna insättning på konto 2018, dvs företagets skuld till dig som privatperson ÖKAR. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Visma Enskild Firma har ju ingen kontolan vad jag kan se - läggs in "automatiskt" beroende på om vi gör en faktura, insättning el utbetalning från vårt bankkonto.
Pengarna för betalda fakt kommer ju in på bg-kontot och bokförs på girokonto. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Tar man emot pengar kontant MÅSTE du bpkföra dem till kasan först, sedan kan du föra över pengarna till företagets bankkonto.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Tack Conny!
Gjorde som du skrev - bokförde dom först som insättning i Kassa och sen en ny överföring mellan Kassa till bankkontot. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Conny - samma sak om man sätter in pengar?
Kassa först och sen flytta över till bankkontot? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Om du använder dina privata pengar för att sätta in som eget kapital så är det en helt annan sak.
Att "sätta in pengar" är inget begrepp du ska använda i företagssammanhang. Det är tvetydigt eller missvisande. Bokföringen består av två delar: Balansräkning och resultaträkning. Dessa två samverkar ibland men är helt oberoende ibland. Du måste förstå skillnaden och hur de samverkar för att kunna bokföra korrekt. Om du sätter in dina privata pengar som eget kapital i företaget så ska du debitera kontro 1930 (bankkontot, därför att aldot på bankkontot ökar) och kreditera 2018 (egen insättning av eget kapital därför att företagets skuld till dig som privatperson ökar). I det fallet så är inte företagets kassa involverad. Men du kan föra över dina egna pengar till företagets kassa först: Då ska du bokföra det som att de först debiterar konto 1910 (Företagets kassa) och krediterar 2018 (egen insättning av eget kapital). Nackdelen är att du tvingas betala insättningsavgift om du betalar in kontanterna på bankkontoret. det är bättre att föra över som en överföringstransaktion på din internetbank. Sen måste du föra över pengarna från företagets kassa till företaget bankkonto, genom att debitera konto 1930 (Bankkontot) OCH kreditera 1910 (Kassan). Detta förfarande känns dock som en onödig omväg om du ändå överför pengarna från ditt privata konto direkt till företagets konto. Du ska bara bokföra verkliga transaktioner, inte fiktiva när det gäller pengakonton. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Bankens uttag från bankkontot & sen gör jag en ny insättning av mina egna privata på Kassa och sen överför jag samma belopp till bankkontot- stämmer?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Varför ska du sätta in samma belopp som banken har tagit ut?
Bankens avgift är en kostnad i bolaget. Du behöver inte täcka upp det med egen insättning. Eller? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Satte in samma belpp av privata pengar för att täcka upp så att vår kredit hos banken inte stod på minus.
Vi hade inte börjat göra några affärer så tidigt på året. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|