FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Konsekvensen blir att många arbetsgivare dränks i skräpansökningar. Arbetsgivarnas moteld i detta är att inte lägga ut annonser själva utan anlita rekryteringsföretag, eller helt lita på sina personliga kontaktnät. Rekryteringsföretagen söker av jobbsökarsiter (där arbetssökande lägger upp sina CVn) och tar bara kontakt om de hittar högintressanta CVn, annars hör de inte av sig över huvud taget. När jag själv sökte personal för något år sedan så fick jag 19 skräpansökningar på varje seriös ansökan. Skräpansökningarna var av så dålig kvalitet att man på en A4-sida kunde hitta 20-30 stavfel, avsaknad av bild trots att det stod att bild skulle bifgas. Dessa hamnade direkt i den elektroniska papperskorgen. Vill man nå arbetsgivare så måste man visa upp sin CV och den ska vara omsorgsfullt utformad. Man kan givetvis göra spontanansökningar dvs ta kontakt med företag som man vill jobba på men som inte har annonserat ut att de söker folk. Då krävs det att man gör ordentligt research först. Men det är ofta ett bättre sätt att söka jobb på än att enbart skicka in sin ansökan på jobbannonser. Allra bäst är dock att bli rekommenderad av en personlig kontakt, så det gäller att ha många bra kontakter. Enea är ett av de företag som kräver att alla som söker jobb där ska ha en LinkedIn-profil, där de kan kolla vad man har för meriter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Medlem
|
Om du skriver ett hyggligt CV och kan bevisa lite erfarenhet & referenser inom de kompetensområden du nämner och lägger upp på Monster så kommer din telefon börja gå varm.
Fast det låter på dig som du kanske snarare borde skaffa F-skatt och ta lite ströjobb? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Är du duktig på design? Visa upp vad du har gjort så kanske jag har ett litet jobb till dig. Skicka PM även om du visar upp det publikt.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|