Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Jag söker ett arbete inom webbutveckling

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-06-21, 23:43 #21
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av frecka Visa inlägg
Men jag skickar ju CVet till arbetsgivaren isåfall. Det gör ju alla andra?
Många arbetsgivare som lägger ut annonser får otroligt många nonsens ansökningar, bland annat därför att arbetsförmedlingen ställer krav på de arbetssökande att de ska söka alla möjliga och omöjliga jobb, arbetsförmedlingen kräver att man söker minst 20 jobb i månaden och jobbcoacherna är ännu värre där blir det kanske 4-5 gånger fler. etta oavsett om du passar för jobbet eller inte. Det menar arbetsförmedlingen är arbetsgivarens sak att avgöra. Det får inte du som sökande avgöra om du passar för ett jobb eller inte.

Konsekvensen blir att många arbetsgivare dränks i skräpansökningar.

Arbetsgivarnas moteld i detta är att inte lägga ut annonser själva utan anlita rekryteringsföretag, eller helt lita på sina personliga kontaktnät.

Rekryteringsföretagen söker av jobbsökarsiter (där arbetssökande lägger upp sina CVn) och tar bara kontakt om de hittar högintressanta CVn, annars hör de inte av sig över huvud taget.

När jag själv sökte personal för något år sedan så fick jag 19 skräpansökningar på varje seriös ansökan.

Skräpansökningarna var av så dålig kvalitet att man på en A4-sida kunde hitta 20-30 stavfel, avsaknad av bild trots att det stod att bild skulle bifgas. Dessa hamnade direkt i den elektroniska papperskorgen.

Vill man nå arbetsgivare så måste man visa upp sin CV och den ska vara omsorgsfullt utformad.

Man kan givetvis göra spontanansökningar dvs ta kontakt med företag som man vill jobba på men som inte har annonserat ut att de söker folk. Då krävs det att man gör ordentligt research först. Men det är ofta ett bättre sätt att söka jobb på än att enbart skicka in sin ansökan på jobbannonser.

Allra bäst är dock att bli rekommenderad av en personlig kontakt, så det gäller att ha många bra kontakter.

Enea är ett av de företag som kräver att alla som söker jobb där ska ha en LinkedIn-profil, där de kan kolla vad man har för meriter.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-06, 17:20 #22
retypejonas retypejonas är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2009
retypejonas retypejonas är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2009
Om du skriver ett hyggligt CV och kan bevisa lite erfarenhet & referenser inom de kompetensområden du nämner och lägger upp på Monster så kommer din telefon börja gå varm.

Fast det låter på dig som du kanske snarare borde skaffa F-skatt och ta lite ströjobb?
retypejonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-08, 20:46 #23
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Är du duktig på design? Visa upp vad du har gjort så kanske jag har ett litet jobb till dig. Skicka PM även om du visar upp det publikt.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017