Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

.SE behöver ej lämna ut information

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-06-07, 00:14 #21
patri´cius patri´cius är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2006
patri´cius patri´cius är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Dimme Visa inlägg
Gjort det själv halva mitt liv. Livet är fint, hata inte.
Välkommen i klubben!

Citat:
Ursprungligen postat av Björn Visa inlägg
Klurig fråga det där. I teorin så vore det ju bäst. Men med tanke på hur lätt det är att missbruka information så lutar jag åt att det är bra att man inte gör det. Så länge polis etc har rätt att begära ut uppgifter så är det nog anser jag. På samma vis som man inte kan se alla uppgifter i bilregistret, osv.
Det finns väl inte särskilt många uppgifter i bilregistret som inte är tillgängligt för allmänheten? I alla fall inte de som är av någon större betydelse.

Citat:
Ursprungligen postat av ztream Visa inlägg
Skv vill inte ha datan för att skaffa bevis, de har inga misstänkta. Hade de haft det hade de fått deras data. De vill fiska, dvs ha all data och sen dra alutsatser, något som är extremt farligt för rättssäkerheten. Om de får iis data kan de även få öppna alla sveriges bankuppgifter och sitta och se vad alla köper och gör med sina pengar.

Ja det finns lagar som skyddar mot missbruk men det hjälper inte. Vi medborgare ska vara skyddade genom att ej granskas utan misstanke om brott.

Kommer ta en månad sen blir skv hackade o all data läcker frn en centraliserad plats. Sen kan vi njuta av alla medborgares data på grannkollensidan.se

Köper de porr, är de otrogna, var åker de på semester, vilka sjukdomar har de bla bla... Leder det till ett bättre samhälle?
Hur ska de få fram misstankar och bevis om de inte får "fiska" efter dem?

Får exempelvis polisen kolla på blocket för att leta hälare? Eller genomföra stickprovskontroller längs med vägarna för att hitta alkisar å buskörare?

Om man nojjar för att SKV kan får reda på domäners ägare lär man ju bli mörkrädd utav de faktum att vem som helst kan se vem som äger en bil och med ett par musklick får fram en ganska detaljerad bild över personens ekonomi. Eller varför inte det där med att bankerna rapporterar alla större överföringar till SKV.
patri´cius är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-07, 00:32 #22
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Citat:
Ursprungligen postat av patri´cius Visa inlägg
Välkommen i klubben!

Det finns väl inte särskilt många uppgifter i bilregistret som inte är tillgängligt för allmänheten? I alla fall inte de som är av någon större betydelse.
Det går inte att se personrelaterade uppgifter från bilregistret via internet. Dvs ägaren. Det var det jag syftade på.

Senast redigerad av Björn den 2012-06-07 klockan 00:37
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-07, 00:38 #23
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Reg.datum: Jan 2005
Du säger emot dig själv när du nämner stickprover och att kolla på blocket efter hälare.

Detta är dels publik data och dels en del av att skydda liv genom att mäta överträdelser i trafiken. Eller du brukar se alla vid en trafikkontroll få dra ner byxorna och undersökas om de transporterar droger i ändtarmen? Det är att fiska nämligen. Att utan misstanke om brott tillgodogöra sig data man saknar rätt till.

Det andra, och rättssäkra sättet, är att få tips, hitta fel i deklarationer, stöta på fel vd revisioner osv. Saker som alla är lagstadgade och gör förhållandevis lite intrång i personliga integriteten jämfört med att all data om medborgarna släpptes vind för våg. Det är viktigt att stoppa och straffa brott, men inte så viktigt att alla medborgare ska granskas i sömmarna utan att de är misstänkta för något.

Att andra system är offentliga har inget att göra med detta fallet. Ju mer nytt man släpper desto närmare är vi det totala övervaknngssamhället. Vad kan du göra med bilregistret mot mig? Se att ja äger en bil? Wow det är hemskt ju. Eller se min inkomst och tillgångar?

Det är betydligt värre då att skv skulle kunna se vem som driver en anonym site som granskar skv själva eller annan myndighet, se att jag driver en porrsite på min fritid, eller att jag har en anonym site om hur mycket jag hatar min arbetsplats. Eller ta reda på min religiösa o sexuella o politiska läggnng med kartläggning av domäner o siter samt ipadresser för whoisändringar osv.

Men det ser du kanske i bilregistret också?

Citat:
Ursprungligen postat av patri´cius Visa inlägg
Välkommen i klubben!

Hur ska de få fram misstankar och bevis om de inte får "fiska" efter dem?

Får exempelvis polisen kolla på blocket för att leta hälare? Eller genomföra stickprovskontroller längs med vägarna för att hitta alkisar å buskörare?

Om man nojjar för att SKV kan får reda på domäners ägare lär man ju bli mörkrädd utav de faktum att vem som helst kan se vem som äger en bil och med ett par musklick får fram en ganska detaljerad bild över personens ekonomi. Eller varför inte det där med att bankerna rapporterar alla större överföringar till SKV.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-07, 07:46 #24
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Jag tycker faktiskt det är värre att vem som helst kan ta reda på vem jag är och var jag bor baserat på regnumret på min bil än att de kan se vilka domäner jag registrerat.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-07, 08:21 #25
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Jag tycker faktiskt det är värre att vem som helst kan ta reda på vem jag är och var jag bor baserat på regnumret på min bil än att de kan se vilka domäner jag registrerat.
Det kan jag för all del hålla med om...

Den personliga integriteten skyddas ytterst dåligt överallt i vårt samhälle kan jag tycka.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017