FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Nykomling
|
Välkommen i klubben!
Citat:
Citat:
Får exempelvis polisen kolla på blocket för att leta hälare? Eller genomföra stickprovskontroller längs med vägarna för att hitta alkisar å buskörare? Om man nojjar för att SKV kan får reda på domäners ägare lär man ju bli mörkrädd utav de faktum att vem som helst kan se vem som äger en bil och med ett par musklick får fram en ganska detaljerad bild över personens ekonomi. Eller varför inte det där med att bankerna rapporterar alla större överföringar till SKV. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det går inte att se personrelaterade uppgifter från bilregistret via internet. Dvs ägaren. Det var det jag syftade på.
Senast redigerad av Björn den 2012-06-07 klockan 00:37 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Du säger emot dig själv när du nämner stickprover och att kolla på blocket efter hälare.
Detta är dels publik data och dels en del av att skydda liv genom att mäta överträdelser i trafiken. Eller du brukar se alla vid en trafikkontroll få dra ner byxorna och undersökas om de transporterar droger i ändtarmen? Det är att fiska nämligen. Att utan misstanke om brott tillgodogöra sig data man saknar rätt till. Det andra, och rättssäkra sättet, är att få tips, hitta fel i deklarationer, stöta på fel vd revisioner osv. Saker som alla är lagstadgade och gör förhållandevis lite intrång i personliga integriteten jämfört med att all data om medborgarna släpptes vind för våg. Det är viktigt att stoppa och straffa brott, men inte så viktigt att alla medborgare ska granskas i sömmarna utan att de är misstänkta för något. Att andra system är offentliga har inget att göra med detta fallet. Ju mer nytt man släpper desto närmare är vi det totala övervaknngssamhället. Vad kan du göra med bilregistret mot mig? Se att ja äger en bil? Wow det är hemskt ju. Eller se min inkomst och tillgångar? Det är betydligt värre då att skv skulle kunna se vem som driver en anonym site som granskar skv själva eller annan myndighet, se att jag driver en porrsite på min fritid, eller att jag har en anonym site om hur mycket jag hatar min arbetsplats. Eller ta reda på min religiösa o sexuella o politiska läggnng med kartläggning av domäner o siter samt ipadresser för whoisändringar osv. Men det ser du kanske i bilregistret också? Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag tycker faktiskt det är värre att vem som helst kan ta reda på vem jag är och var jag bor baserat på regnumret på min bil än att de kan se vilka domäner jag registrerat.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Den personliga integriteten skyddas ytterst dåligt överallt i vårt samhälle kan jag tycka.
![]() |
Svara |
|
|