Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

.SE behöver ej lämna ut information

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-06-06, 00:55 #11
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
Supermoderator
ztreams avatar

Att tycka det är okej att SKV fiskar o kör algos på dbdumpar över hela se-zonen är väl ändå lite väl frikostigt. Då kanske de ska få ut gmails databas, telias, o alla andras o bara köra lite sköna script på det.

Sen kan din granne som jobbar på skv o hatar dig för att du har finare bil än honom ta ut en lista på porrsiterna du besöker o driver o posta till din chef också. Så blir samhället renare och mindre kriminellt.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-06, 01:29 #12
patri´cius patri´cius är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2006
patri´cius patri´cius är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Ursprungligen postat av affiliate24 Visa inlägg
Syftet med skatteverkets ansökan är ju att Crawla databaser i hopp om att hitta syndare.
Jag anser att skatteverket ska betrakta samtliga som oskyldiga tills bevisat motsatsen
Hur tycker du att SKV ska arbeta för att förebygga och motverka skattefifflare då?

Anser du på riktigt att SKV betraktar medborgare som skyldiga utan bevis?

Eller du kanske tycker att SKV ska vara nöjda med de som betalar skatt, skita i resten och gå till sängs?

Flytta till Grekland, Italien eller Spanien.

Citat:
Ursprungligen postat av ztream Visa inlägg
Att tycka det är okej att SKV fiskar o kör algos på dbdumpar över hela se-zonen är väl ändå lite väl frikostigt. Då kanske de ska få ut gmails databas, telias, o alla andras o bara köra lite sköna script på det.
"Köra lite sköna script på det"? SKV vill väl ha tillgång till IIS kundregister för att kunna utreda ekobrott, precis som de samarbetar med banker etc.

Citat:
Sen kan din granne som jobbar på skv o hatar dig för att du har finare bil än honom ta ut en lista på porrsiterna du besöker o driver o posta till din chef också. Så blir samhället renare och mindre kriminellt.
Jo, visst är det jobbigt. Men det är därför det finns lagar som ska förebygga sådant som du tar upp.

T ex. var det väl så sent som idag ett tiotal sjuksyrror som åkte dit för att ha rotat lite otillbörligt i deras väns journaler.

Sverige, i sig självt och genom EU, arbetar ganska hårt för att förebygga korruption - framför allt statlig sådan
http://europa.eu/legislation_summari.../lf0004_en.htm

Senast redigerad av patri´cius den 2012-06-06 klockan 01:42 Anledning: doppel påst
patri´cius är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-06, 07:33 #13
Dimme Dimme är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2008
Dimme Dimme är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2008
Citat:
Ursprungligen postat av patri´cius Visa inlägg
...Flytta till Grekland, Italien eller Spanien...
Gjort det själv halva mitt liv. Livet är fint, hata inte.
Dimme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-06, 09:23 #14
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av affiliate24 Visa inlägg
Syftet med skatteverkets ansökan är ju att Crawla databaser i hopp om att hitta syndare.
Jag anser att skatteverket ska betrakta samtliga som oskyldiga tills bevisat motsatsen
Det är just i syfte att skaffa bevis som man vill göra detta.
Oläst 2012-06-06, 09:27 #15
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Då kanske du tycker dom ska köra upp en gps sändare i röven på varje medborgare med och övervaka exakt var alla är?

Även om dom redan kan göra det idag mer eller mindre men ändå.
De flesta har väl redan en mobiltelefon?

Skämt åsido, att man måste ha någon form av övervakning i samhället är en självklarhet idag. Den enda relevanta frågan är var gränsen ska gå. Jag anser inte att Skatteverket går över gränsen här, däremot tycker jag att det är en rejäl felprioritering som nästan närmar sig tjänstefel. Det behövs fortfarande mer resurser för att komma åt den organiserade brottsligheten och de eventuella skattesmitare de hittar hos IIS är betydligt mindre intressanta än många "riktiga" företag men de vill väl göra något enkelt för att visa upp bättre resultat antar jag... Att myndigheterna ska börja drivas mer som företag är ofta en usel idé.
Oläst 2012-06-06, 10:45 #16
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Är det bara jag som tycker att whoisuppgifterna borde vara offentliga?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-06, 11:08 #17
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Klurig fråga det där. I teorin så vore det ju bäst. Men med tanke på hur lätt det är att missbruka information så lutar jag åt att det är bra att man inte gör det. Så länge polis etc har rätt att begära ut uppgifter så är det nog anser jag. På samma vis som man inte kan se alla uppgifter i bilregistret, osv.

Angående SKV så är det ju så att även om organet fyller en viktig samhällsfunktion, så måste ribban kring vilken nivå av information de har tillgång till läggas någonstans. Som tidigare talats om i tråden. Det skulle ju i dagens läge teoretiskt gå att hålla väldigt hög nivå av kontroll på alla skatteskyldiga i samhället, kostnaden skulle dock vara hög för skattebetalare, i form av 1. inskränkning i frihet under ansvar. 2. Direkta kostnader förknippade med insamling och behandling av datamängden. I grunden så är det precis det som det alltid kokar ner till när det gäller tillgång till information för övervakning. Vi, individerna, är samhället. Vill vi ha ett samhälle baserat på ansvar eller övervakning? Misstro eller förtroende? Är vi alla skyldiga tills motsatsen bevisats?
Ursäkta om det blev lite ot

Senast redigerad av Björn den 2012-06-06 klockan 11:11
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-06, 11:19 #18
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Mig spelar det inte så stor roll. De kan gott vara skyddade så länge bara myndigheter får tillgång till dem om det finns motiverade behov. Det finns ingen anledning till att vem som helst ska kunna ta reda på vem som äger en domän där känsliga texter publiceras. Problemet just nu är ju att IIS valt att inte tänka själva utan har valt en halvmesyr bara för att följa lagen där offentligheten är helt slumpmässig beroende på vilket namn man har.
Oläst 2012-06-06, 12:02 #19
ztreams avatar
Supermoderator

Supermoderator
ztreams avatar

Skv vill inte ha datan för att skaffa bevis, de har inga misstänkta. Hade de haft det hade de fått deras data. De vill fiska, dvs ha all data och sen dra alutsatser, något som är extremt farligt för rättssäkerheten. Om de får iis data kan de även få öppna alla sveriges bankuppgifter och sitta och se vad alla köper och gör med sina pengar.

Ja det finns lagar som skyddar mot missbruk men det hjälper inte. Vi medborgare ska vara skyddade genom att ej granskas utan misstanke om brott.

Kommer ta en månad sen blir skv hackade o all data läcker frn en centraliserad plats. Sen kan vi njuta av alla medborgares data på grannkollensidan.se

Köper de porr, är de otrogna, var åker de på semester, vilka sjukdomar har de bla bla... Leder det till ett bättre samhälle?

Senast redigerad av ztream den 2012-06-06 klockan 12:04
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-06, 12:37 #20
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av ztream Visa inlägg
Skv vill inte ha datan för att skaffa bevis, de har inga misstänkta. Hade de haft det hade de fått deras data. De vill fiska, dvs ha all data och sen dra alutsatser, något som är extremt farligt för rättssäkerheten. Om de får iis data kan de även få öppna alla sveriges bankuppgifter och sitta och se vad alla köper och gör med sina pengar.

Ja det finns lagar som skyddar mot missbruk men det hjälper inte. Vi medborgare ska vara skyddade genom att ej granskas utan misstanke om brott.

Kommer ta en månad sen blir skv hackade o all data läcker frn en centraliserad plats. Sen kan vi njuta av alla medborgares data på grannkollensidan.se

Köper de porr, är de otrogna, var åker de på semester, vilka sjukdomar har de bla bla... Leder det till ett bättre samhälle?
Där kan jag nog hålla med dig. Det var det jag menade med motiverade behov. Vinsten måste bedömas vara större än det som förloras. Om det är så att de vill ha ut precis allt så är det ytterst tveksamt. Det känns ungefär lika meningsfullt som att ge sig efter ungdomar som får någon hundring av grannen för att klippa gräset eller rensa rabatten.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017