FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
jag hade för mig att apple stänger in sin databas till enbart apple och facebook helst inte heller vill dela med sig av användardatabasen/revenue till externa platformar? kan vara ute och cykla, men menar då att en mobil app "användare" kan inte logga in i fb appen via webben sedan och fortsätta på samma spår som han gjorde i appen? kanske löser sig om man använder FB connect/login in i appen iof. Senast redigerad av frankw den 2012-05-02 klockan 13:19 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det är i stort sett inga vettiga entreprenörer som plöjer ned flera miljoner för att få fram en enda leverans av en tjänst. Mer eller mindre alla jobbar mer agilt så att man får får många små leveranser. Den första versionen av en tjänst behöver inte vara så genomtänkt och genomarbetad rent tekniskt bara kärnfunktionaliteten sitter som den ska.
Därefter itererar man fram och gör små uppdateringar med korta invervall. På det här sättet märker man ganska tidigt om det är något man borde fortsätta att jobba på eller om man borde lägga ned projektet till förmån för något annat. Det undrar jag verkligen också. De har ju inte gjort mer än en eller ett par minde uppdateringar av sidan på många år. Jag ser till och med att de rekryterar flitigt. De har ju visserligen en hel del andra sitter i andra länder, men det är ju inget speciellt avancerat system. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Att skapa och underhålla en plattform att skala till 20+ internationella sajter varav en handfull är riktigt stora (6 miljarder sidvisningar i månaden för leboincoin t ex) är inte heller en lek. Jämför med facebook som även det är en förhållandevis enkel sajt funktionellt, de har 3,500 anställda. Citat:
Men för att få kontinuitet mellan desktop och mobil får du spara sakerna via din egen (server-)applikation - har inget med facebook att göra mer än att du väl kan använda dom för autentisering om du så vill.
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Men om man ska göra riktigt innovativa saker så tror jag faktiskt inte att chanserna för att lyckas ökar speciellt mycket, snarare tvärtom. I väldigt många fall får man fram en tekniskt riktigt bra lösning, men som inte är vad användarna vill ha. Även om man har massa pengar vill man inte kasta iväg dem på en chansning. Kan man istället testa 4-5+ olika koncept/idéer för samma peng så skulle jag säga att man har många gånger större chans att få till något riktigt lyckat. Senast redigerad av pelmered den 2012-05-03 klockan 17:31 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
På Facebook händer det dock väldigt mycket mer. Både i form av tillväxt och funktionalitet och de har extremt mycket högre krav på prestanda. Innehållet är dessutom väldigt mycket mer dynamiskt. På blocket kan ju allt cachas med ganska långa TTL då de enda ändringarna är nya annonser och de behöver inte uppdateras i realtid. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Tror dem lägger en del krut på integrationer,
man ser ju deras data på flera siter som t.ex aftonbladet. Fast jag kan hålla med om att det är konstigt att dem är så många, inget avancerat direkt. ![]() Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Arbetet med en sajt med antal sidvisningar på den nivån ser helt annorlunda ut än arbetet med en "normal sajt". Det görs en hel del jobb som inte syns på ytan. Blocket finns dessutom även i andra länder numera. Själva konceptet Blocket ska man nog inte mecka med i onödan.
![]() |
![]() |
#29 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är som sagt var mycket arbete under ytan när man jobbar med större webbplatser, mycket av detta arbete är ganska bortkastat på mindre webbplatser. Dessutom är ju inte alla anställda utvecklare.
![]() |
Svara |
|
|