FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Vad säger ni som sysslar med design - är det "okej" att använda sig av negativa margins när man kodar i CSS? Finns det några rent tekniska nackdelar? Jag har fått för mig att det är något av en fullösning som helst bör undvikas.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Absolut. Varför inte?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Inget fel i det. Jag använder negativa tal i mina margins ganska ofta.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Okej, där ser man. Jag hade fått för mig att negativa margins nästan spelade i samma liga som tables och jag har därför alltid undvikit dem.
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ja från och med, i alla fall IE 8 och modernare webbläsare klarar av det fint.
Att det skulle vara "no-no" har jag också hört men ingen som sagt det har någonsin förklarat varför eller kommit med någon poäng när jag frågat varför. Ser inga som helst problem i det, eller varför det skulle vara fel! Så kör på! ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Känner mig alltid lite smutsig när jag gör det, som att man tar en förbjuden genväg.
Men när det är befogat är det såklart man ska köra... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Absolut, varför skulle det vara fel? Kan vara lite svårt att göra bra sticky footer annars.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Tycker det är ok i undantagsfall, det är oftast inte så pedagogiskt och enkelt att förstå vad du har gjort för någon annan som läser din markup, men ibland är det nödvändigt - jämför med att använda "break;" i loopar i programmering - det är egentligen inte ok men ibland måste man ju för alternativen är värre :-)
Smashing Magazine hade en riktigt bra artikel om ämnet för ett par år sedan: http://coding.smashingmagazine.com/2...ative-margins/ |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|