FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Vad jag stör mig mest på mobilsidor är nog: 1) Att mobilsidorna sällan erbjuder samma mängd information & funktioner som originalet 2) Att designen inte är samma, dvs jag måste börja om på nytt för att lära mig hur upplägget är, var jag hittar saker, etc. 3) Att mobilsidorna generellt är så dåligt testade med döda länkar, etc. 4) Att det inte finns någon klar gräns när man skall få upp mobilsidan vs. originalet. Från vilken skärmstorlek bör den riktiga sidan visas, 4", 5", 7"..? Skall jag få upp mobilsidan på läsplattan eller bara på mobilen? En sak jag gillar är att både wikipedia och flera WP-teman erbjuder att komma ihåg ens val om man vill använda originalsidan istället för mobilsidan. -- Ber om ursäkt om jag fortsätter OT-diskussionen, men tycker ämnet är så intressant ![]() Senast redigerad av coredev den 2012-04-25 klockan 14:06 Anledning: Ursäkt för OT |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
2) Här finns det en poäng, men sanningen är att det oftast blir betydligt enklare att navigera på sidan. Tänk på att många besökare inte varit inne på sidan tidigare också. 3) Responsive löser ju detta helt iom att det är samma gränssnitt bara att det är anpassat efter bredden på sin skärm. 4) Det gör det visst. Övergångarna kan du definiera med pixelexakthet med hjälp av media querys. Om du drar i webbläsarfönstret kan du bli rörigt, men enda gången layouten eventuellt kan ändras annars är om du växlar mellan landscape och portrait och det ger i min mening en helt ny dimension i webbsurfningsupplevelsen. T.ex. på paddan kan du få upp sidebaren om du kör landscape eller få en annan layout med större bilder. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
1) En bra RWD har inte detta problemet. Vi lyfter i vissa fall bort stora bilder, men i övrigt är all funktionalitet på plats. Däremot förtydligar vi navigering (= gör ordentliga knappar så att du får plats med dina fingrar när du trycker), byter ut sliders till dropdowns (= svårt att använda en slider på en pekskärm, bra på en dator) etc. 2) Med mobilens automatiska omskalning vet man på förväg inte hur mobilversionen kommer att se ut. Gör man RWD på ett bra sätt gör man den så att den fungerar bra tillsammans med den vanliga designen, men anpassas på ett sätt som är lämpligt. 3) Som sagt, det finns inga mobilsidor med dåliga länkar om man använder RWD. Mobilsidan är den vanliga sidan som är mobilsidan som är samma sida som när du skriver ut den på papper. 4) Med risk för att bli tjatig, det finns ingen mobilsida ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag var nog lite otydlig, i mitt senaste inlägg pratade jag om rena mobilsidor, ej responsive design.
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Om man håller sig till rimlig bredd på sektioner och texter så behövs inte något extra för att enkelt läsa och navigera en vanlig hemsida i mobilen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
RWD är bra, man får tänka på alla stackarna med iPhone som inte har alltför stor skärm, då är det bra att anpassa sin layout
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() coredev, du gillar inte appar heller då?
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Det här är det nästan alla som inte gillar RWD säger, men det är nästan bara tekniker som håller på med webb som tycker så är min uppfattning. Detta bygger ju också på att man har vant sig med att hålla på och zooma in och ut för att kunna navigera sidor och läsa innehållet men det är ju långt ifrån optimalt. Gömma innehåll helt bör man inte göra om det är något som tillför funktionalitet till sidan. Sidebars brukar hamna längst ned, men man kan lika gärna göra så att de hamnar högst upp innan huvudinnehållet om man vill det. En av de största fördelarna är ju att man kan anpassa och degradera sidan så att den fungerar bättre på mobila enheter. En slider med små navgationspluppar får en ny navigation med tydligare och större knappar där man inte behöver sikta med fingret för att träffa rätt. Sedan är det ju lite som tartareandesire är inne på att webbsidan ska fungera mer som en app om man kommer in med telefonen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Supermoderator
|
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Svt play kommer få sådan design, tycker det är smidigt. Dessutom färre plattformar för dom att uppdatera, i princip kan du ju fimpa sina appar.
http://beta.svtplay.se/ |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|