Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur gör ni med fakturabedrägerier, klarna, svea, fortus...?

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-04-24, 05:54 #1
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
Hejsan

Vi har skickat ut ett paket mot godkänd kreditprövning. Fakturan låg på 5000 sek och det är fortusfinance som tar både kredit & bedrägeririsken.

Nu har vi fått tillbaka paketet och produkterna. Vad gör vi härnäst? Vi krediterar självklart fakturan så att kunden slipper betala fakturan. Men är det då vi som får stå för frakten, emballager, hanteringskostnaderna och sådant eller är det fortusfinance?

Hur gör ni själva som har t.ex klarna och svea?
Rubriken är helt missvisande, för det du beskriver är inte ett fakturabedrägeri utan en outhämtad leverans,det har inget med bedrägerier att göra.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-24, 13:28 #2
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Rubriken är helt missvisande, för det du beskriver är inte ett fakturabedrägeri utan en outhämtad leverans,det har inget med bedrägerier att göra.
I inlägg #5 förtydligar TS att det inte är mottagaren som har beställt, utan att någon annan har beställt i mottagarens namn.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-25, 19:44 #3
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Rubriken är helt missvisande, för det du beskriver är inte ett fakturabedrägeri utan en outhämtad leverans,det har inget med bedrägerier att göra.
Hejsan

Rubriken är helt korrekt. Det är formuleringen som kanske är fel. Det är alltså ett bedrägeri! Bedrägaren har heller inte hämtat ut paketet, så det är tekniskt sett en outhämtad leverans också!
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-24, 22:47 #4
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Seapelle det är ett rätt bra sätt att gå i konkurs o aldrig få en kund igen. Skulle kunna köra det imorrn. Tar du supporten åt mig? "jag fick inga varor men ett brev om att jag skulle få varor. Vad FAN pysslar ni med?????"

Näe låt nån annan ta risken åt er. Kör klarna eller svea, skicka spårbart när det är dyrt och skicka bara till folkbokförd adress.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-25, 04:42 #5
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Vi har förhållandevis många busbeställningar pga att vi säljer en del "pinsamma" produkter. Det är tråkigt. Men efter att ha vänt och vridit på det i åtta år, så har jag kommit fram till att det mest kostnadseffektiva sättet att hantera det på, är att göra ingenting. Vi makulerar helt enkelt ordern i sin helhet och tar kostnaderna. Ibland gör personen, i vars namn busbeställningen utfördes, en polisanmälan. Varpå det ibland ringer en trött polis till mig och ber om beställarens IP-nr.

Men det beror så klart på vad man säljer. Hade jag levererat ett hundratusen long ton tungt hangarfartyg till Kina - bara för att inse att det var en busbeställning, så hade jag förmodligen lagt lite tid på att få ersättning från mitt factoringbolag (Klarna) och betraktat det som bedrägeri och inte som bus. Jag skulle säga att det inte så mycket är varuvärdet, utan vikten (och därmed fraktkostnaden) som avgör hur stort problem busbeställningar utgör.

I de flesta fall, så är mitt råd att inte göra någonting. Så "sparar" i alla fall vi mest pengar.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-25, 19:46 #6
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av ztream Visa inlägg
Seapelle det är ett rätt bra sätt att gå i konkurs o aldrig få en kund igen. Skulle kunna köra det imorrn. Tar du supporten åt mig? "jag fick inga varor men ett brev om att jag skulle få varor. Vad FAN pysslar ni med?????"

Näe låt nån annan ta risken åt er. Kör klarna eller svea, skicka spårbart när det är dyrt och skicka bara till folkbokförd adress.
Jag har fortus just nu men kommer strax att byta till Klarna. Behöver bara få igång en fungerande modul till virtuemart. Den de har fungerar inte med våra modifikationer.

Edit: Till Dan:
Jag ser att ni endast skickar med DHL servicepoint numera, hur upplever ni det? Varför kör ni ej på varubrev?

Själv hade vi jättemycket problem med outlösta försändelser p.g.a. felavisering. Aviseringen skickades i många fall till oss istället för kunden. Förklarade problemet till dem och då sa de att det ej var möjligt och att allting var automatiserat och ett sådant misstag inte var möjligt. Jag förklarade sedan att jag höll i 20 aviseringar som bevisar motsatsen. Det var dock säkert något problem med just vårt dhl konto.

Ont:
Vi kommer fortsätta som vi gör och strunta i dessa administrativa kostnader. Det är nog det mest kostnadseffektiva för oss då vi inte har mycket tid över.

Senast redigerad av Lancelot den 2012-04-25 klockan 19:49
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-29, 12:34 #7
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Vi skickar varubrev. Lägg nått lätt i varukorgen så ser du det.

Vi testar dhl denna veckan ut sen testar vi schenker 2 veckor.


Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
Jag har fortus just nu men kommer strax att byta till Klarna. Behöver bara få igång en fungerande modul till virtuemart. Den de har fungerar inte med våra modifikationer.

Edit: Till Dan:
Jag ser att ni endast skickar med DHL servicepoint numera, hur upplever ni det? Varför kör ni ej på varubrev?

Själv hade vi jättemycket problem med outlösta försändelser p.g.a. felavisering. Aviseringen skickades i många fall till oss istället för kunden. Förklarade problemet till dem och då sa de att det ej var möjligt och att allting var automatiserat och ett sådant misstag inte var möjligt. Jag förklarade sedan att jag höll i 20 aviseringar som bevisar motsatsen. Det var dock säkert något problem med just vårt dhl konto.

Ont:
Vi kommer fortsätta som vi gör och strunta i dessa administrativa kostnader. Det är nog det mest kostnadseffektiva för oss då vi inte har mycket tid över.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-29, 17:20 #8
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av ztream Visa inlägg
Vi skickar varubrev. Lägg nått lätt i varukorgen så ser du det.

Vi testar dhl denna veckan ut sen testar vi schenker 2 veckor.
Låter intressant. Vore trevligt om du kan dela med dig av dina erfarenheter, fast det kanske du redan tänkt göra någonstans?
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-29, 18:42 #9
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Kanske om jag orkar.

Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
Låter intressant. Vore trevligt om du kan dela med dig av dina erfarenheter, fast det kanske du redan tänkt göra någonstans?
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-25, 09:14 #10
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Nu har jag själv aldrig sysslat med e-handel men täcker inga försäkringar dessa kostnader?
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017