FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Noterade detta på IRC nyss; http://www.wired.com/threatlevel/2012/04/hacking-tools/
Lång historia, kort så handlar det om ett lagförslag som tagits upp i EU över att kriminaliseria "hacking tools", så som pen-testing mjukvara (t.ex. metasploit) och liknande - men även "sniffing"-verktyg likt Wireshark, nmap mfl. Kanske så långt som pcap-stöd? Det är inte en färdig lag än, så det är en bit kvar att gå innan det kan bli verklighet, men iaf. Nån jävla gång får dom väl fan ge sig. Snart kommer vi ha lagtexter som säger "allt som inte uttryckligen är lagligt, är olagligt". Att kriminalisera verktyg jag använder DAGLIGEN är fan inte okej. / Jim |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Skönt med socialliberalism va?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Dumma knarkare som sitter i EU bara som inte har någon kunskap alls om något.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Ähh kommer aldrig bli av, var nått liknande på G i Tyskland för flera år sedan och hur mycket har vi hört av det? =)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Lämna EU omedelbart.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Märkligt lagförslag. Det normala när verktyg kan användas till både gott och ont, är att införa lisens eller certifiering för dem. Tex bil och körkort, gevär och jaktlisens, eller läkemedel och recept.
Jag äter upp min hatt om det här blir verklighet. Det är helt enkelt så långt ifrån hur man brukar hantera verkliga och inbillade hot inom EU. Hade förslaget varit att införa lisens, så hade det säkert kunnat bli av. Men knappast ett förbud. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Licens för binär kod? Inte ens det skulle fungera i verkligheten. Och vafan är hackerverktyg? En dator i sig skulle kunna räknas som hackerverktyg om man ska dra det långt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ursäkta, men vad har staten att göra med vad för program jag har på min dator så länge jag inte använder det till brott?
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|