FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Jag håller på med något som skulle kunnas liknas med en cashback-sida. Jag skulle vilja betala ut pengar till privatpersoner. Jag har förstått att det bokföringsmässigt är ganska krångligt att göra det. Innan jag lägger en massa tid på något som jag inte vet kommer fungera undrar jag om jag initialt kan betala ut 999kr / person & år utan massa bokföringskrångel och sätta personen som anställd? Hur bokför man det isåfall? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det är samma bokföring oavsett belopp, däremot ska du inte betala sociala avgifter på belopp under 1000:-
Du måste skicka kontrolluppgift till Skatteverket för alla som får över 100:- / år. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
Samma bokföring och du måste skicka in kontrolluppgifter (något vår egen statsminister struntade i då han betalade ut ersättning för barnvakt).
Du bör registrera dig för arbetsgivaravgifter. Det är inte direkt krångligt, men det innebär en del jobb att redovisa allt. Bokföra utbetalningarna måste du göra vilket som. Det som tillkommer när du betalar ut pengar till folk utan f-skatt, är redovisningen av kontrolluppgifter, som du måste skicka in till Skatteverket en gång per år. Håller du dig under 999 kr per person och år så måste du dock inte betala in skatt och avgifter till Skatteverket. Det förväntas istället löntagaren göra (vilket de i 99 fall av 100 förmodligen inte vet - det är därför som Skatteverket vill ha kontrolluppgifter). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Det verkar ju inte så krångligt att betala 999kr / år? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Citat:
Då hade jag fel och borgarna verkar trots allt ha gjort någon nytta på tronen. De pratar alltid om att de vill förenkla för företagen, vilket man sällan märker någonting av. Men som sagt; det var som tusan. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ber om ursäkt om jag lånar din tråd. Men kan kanske vara intressant för dig också.
Vad säger dom om man tar ut lön (betalar skatt osv osv), och sen ger personen(erna) pengar, likt ur egen ficka? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Gåvoskatten är borttagen men jag har svårt att tro det är tillåtet.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
Jag kan trösta dig med att det där har inte med alliansen att göra, det är gamla regler. När det infördes och vilka som satt i regeringsställning är av mindre betydelse då det är en rent praktisk sak för SKV då hanteringen av såna små summor skulle kosta mer än det smakar. Inget parti vill ändra på detta vad jag vet.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|