Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

CityNetwork/CityCloud nere

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-03-22, 18:49 #41
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Ingen här som råkar vara tjenis med en riksdagsledamot? Peta gärna på 'hen' lite i så fall Många brukar visserligen vara duktiga på att svara oavsett vem som kontaktar dem men det är ju långt ifrån alltid man får det svar man vill ha.

Det här är ju inte bara ett problem för webbhotell utan i princip alla större företag drabbas på ett eller annat sätt. Det kostar mycket pengar och det är vi kunder som får betala i slutändan.

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-03-22 klockan 18:51
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-22, 19:08 #42
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av ztream Visa inlägg
Ovanligt att säga men håller med Patrik.

I början av min ehandlarkarriär polisanmälde jag bedrägerier och bedrägeriförsök, men insåg efter ett tag att det var slöseri med tid. Ärenden läggs ner direkt, polisen får inte mer resurser, de bara lägger resurser från annat på att lägga ner ärendena. Sitter säkert 10 poliser just nu och lägger ner ärenden bara utan att ens ha läst igenom anmälningarna.

Det är tyvärr sorgligt men sant. Ändringen måste ske i andra änden genom att påverka politiker, att polisanmäla brott som ingen bryr sig om spelar ingen roll. Tiden det tar kan man lägga på att exvis bygga bättre antibedrägeri-system, skydda sig bättre mot DDOS genom att läsa på något forum, eller bara ta ledigt den tiden och njuta av att tiden är bättre spenderad än att göra en polisanmälan.

Cyniskt men sant.
Och du tror inte att att det finns någon korrelation mellan antalet anmälningar och uppmärksamheten från politiker? Nästa gång någon tar tag i frågan och begär ut polisstatistiken som underlag ser de hur många anmälningar som kommit in och hur många som klaras upp. De försöker förmodligen också hitta mörkertalen, men eftersom alla håller även det för sig själv lär det vara svårt att få någon vikt bakom siffrorna. Även om anmälningarna inte sätter frågan på agendan lär de göra gott för att den ska stanna där.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-22, 20:08 #43
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
Supermoderator
ztreams avatar

Näe inte i dessa fall. De kommer aldrig prioriteras genom anmälningar. Vi kan se glada ut och tro det, men det är slöseri med tid. Det är ingen som leta mörkertal. Folk lyssnar på de som skriker högst, inte de som sitter och mailar polisen.

Tror du datalagringslagen, ipred, fra osv kom till genom att henrik ponten sat och skrev polisanmälningar eller att han åkte runt och lobbade eller skrev debattartiklar, tryckte på genom branschorg och företag?

det är dock bara min åsikt. Jag hoppas jag har fel men jag tänker inte slösa mer tid på att hoppas att någon bryr sig. Har varit i dialog med polisen flera ggr och de har gett upp och säger i princip att jag slösar min tid...

Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Och du tror inte att att det finns någon korrelation mellan antalet anmälningar och uppmärksamheten från politiker? Nästa gång någon tar tag i frågan och begär ut polisstatistiken som underlag ser de hur många anmälningar som kommit in och hur många som klaras upp. De försöker förmodligen också hitta mörkertalen, men eftersom alla håller även det för sig själv lär det vara svårt att få någon vikt bakom siffrorna. Även om anmälningarna inte sätter frågan på agendan lär de göra gott för att den ska stanna där.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-22, 22:28 #44
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2009
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2009
ztream - ha, ha - satt och tänkte samma sak som du när jag läste Patriks inlägg och sa samma sak högt - sedan läste jag att du höll med. ;-) Jag har väl haft den inställningen också (och sett first hand). Å andra sidan mitt sunda förnuft säger att jag vill hitta ett sätt att påverka.

Vet inte om ni såg Kvällsöppet för någon månad sedan. Det handlade ju om Polisens problem med att de endast löser någon procent av de sk "vardagsbrotten". En kille som hade kameraövervakning när en tjuv gjorde inbrott i hans bil och snodde saker för 50000:-. De hade till och med bild (även om inte ansiktet sågs). Man hade till och med nummerplåten på tjuvens bil... vad mer behövs kan man tycka? Ärendet lades ner i brist på bevis relativt snabbt. ;-) Att vifta med IP adresser till någon stuga i Thailand där man tror en DDoS attack kommer ifrån - ja det är långt ifrån en video på tjuven in action. ;-)

Diskussionen här får en dock att tänka till... Vi kanske skall få ihop en debattartikel med en nice blanding av e-handlare, driftföretag och andra onlinesatsande individer?
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-22, 23:09 #45
ztreams avatar
Supermoderator

Supermoderator
ztreams avatar

Ja vi har börjat jobba med detta pp ett annat forum/sida och planen är att få med branschen bakom oss... Men vi har kasst med tid och resurser och politik är så deprimerande.

Det gör mig så ledsen dock att om någon köper BF3 hos mig med stulet kort och jag blir blåst händer ingenting... Laddar dem ner det eller delar ut samma spel på fel ställe däremot... Ja då jävlar stormar polisen in klockan sex på morgonen (inte riktigt men ni fattar)

I min värld stöld av en fysisk vara som ägaen betalt för mycket mcket värre än att digitalt kopiera en vara (utan att gå in i en diskussion kring piratkopieringens vara eller inte vara). Och ehandelns branschoran gör inget åt detta just nu... Den som gör mest är Posten och klarna, men utav egenintresse såklart, men bra att det görs något,
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-22, 23:58 #46
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
Skillnaden är att du inte har några miljarder så du kan köpa dina egna lagar, och köpa dina egna poliser och åklagare.

Sedan minns väl alla detta fina citat "Det räcker med ett drygt tiotal fildelade filmer för att åklagaren ska kräva fängelse."

Sedan kan man jämföra det mot straffsatts för exempel snatteri. Eller varför inte misshandla lite folk.

Valfri frisk person skulle aldrig fått för sig att 10 tal filmer är rimligt med fängelsestraff, eller ens samhället ska ta den kostnaden för låsa in en person för 10 filmer.

Ser man till DDoS och en person gjort skada för flera miljoner kronor för sin attack så tror jag inte ens då en åklagare skulle yrka på fängelsestraff för den personen.

Och så länge polisen inte ens klarar av hantera vanliga brott så är nog väldig tveksamt att dom skulle klara hantera DDoS eller prioritera det.

Skulle jag anmäla alla DDoS eller intrångsförsök per dag skulle jag behöva 10 heltidsanställda 24/7 som bara sitter och gör anmälningar.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-23, 07:49 #47
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
Jag förstår båda sidorna. Det kan kännas meningslöst med en polisanmälan och det tar på krafterna. Men oavsett så borde ju en polisanmälan ändå vara det bästa. Någonstans måste det föras ett protokoll som sedan hamnar i någon statistik.

Till er som driver webbhotell: Om ni skulle ha en attack som förstör för flera kunder, finns det en försäkring som täcker er eller ni får ta hela smällen själv? Tänker mer de som driver e-handel och som kanske mister nga tusenlappar eftersom besökarna inte kommer åt deras sida.
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-26, 10:03 #48
weetabixs avatar
weetabix weetabix är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
weetabix weetabix är inte uppkopplad
Flitig postare
weetabixs avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Ursprungligen postat av MusikMixen Visa inlägg
Om ni skulle ha en attack som förstör för flera kunder, finns det en försäkring som täcker er eller ni får ta hela smällen själv? Tänker mer de som driver e-handel och som kanske mister nga tusenlappar eftersom besökarna inte kommer åt deras sida.
En kvalificerad gissning är att ungefär 100% av webbhotellen skriver sig fria det ansvaret i sina avtal.
weetabix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-26, 10:09 #49
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2008
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av MusikMixen Visa inlägg
Till er som driver webbhotell: Om ni skulle ha en attack som förstör för flera kunder, finns det en försäkring som täcker er eller ni får ta hela smällen själv? Tänker mer de som driver e-handel och som kanske mister nga tusenlappar eftersom besökarna inte kommer åt deras sida.
Det vanligaste är att du får ersättning per timme siten är oåtkomlig, med maximerad summa motsvarande månadskostnaden.

Om du har en affärskritisk e-handel som förlorar några tusenlappar för ett avbrott i någon timme borde väl verkligen fundera på om du inte skall ha högre drift än ett delat webbhotell?
Affärskritiska webbplatser brukar för det mesta ha dedikerade servrar/egna virtuella med tillhörande managed hosting eller applikationsdrift.

Absolut inte ett vanligt webhotellkonto för någon tia i månaden...
SEAPelle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-26, 10:27 #50
ZynX ZynX är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2010
ZynX ZynX är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2010
Citat:
Ursprungligen postat av SEAPelle Visa inlägg
Det vanligaste är att du får ersättning per timme siten är oåtkomlig, med maximerad summa motsvarande månadskostnaden.

Om du har en affärskritisk e-handel som förlorar några tusenlappar för ett avbrott i någon timme borde väl verkligen fundera på om du inte skall ha högre drift än ett delat webbhotell?
Affärskritiska webbplatser brukar för det mesta ha dedikerade servrar/egna virtuella med tillhörande managed hosting eller applikationsdrift.

Absolut inte ett vanligt webhotellkonto för någon tia i månaden...
Håller med ovanstående talare.
Betalar man så lite så får man nästan skylla sig själv om de ligger nere. En stor e-handel ska nästan ha egna fysiska servrar eller ett HA cluster om det är sidan företaget lever på. Minsta lilla nertid kan betyda stora förluster.

/ZynX
ZynX är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017