FAQ |
Kalender |
![]() |
#41 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Ingen här som råkar vara tjenis med en riksdagsledamot? Peta gärna på 'hen' lite i så fall
![]() Det här är ju inte bara ett problem för webbhotell utan i princip alla större företag drabbas på ett eller annat sätt. Det kostar mycket pengar och det är vi kunder som får betala i slutändan.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2012-03-22 klockan 18:51 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
![]() |
![]() |
#43 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Näe inte i dessa fall. De kommer aldrig prioriteras genom anmälningar. Vi kan se glada ut och tro det, men det är slöseri med tid. Det är ingen som leta mörkertal. Folk lyssnar på de som skriker högst, inte de som sitter och mailar polisen.
Tror du datalagringslagen, ipred, fra osv kom till genom att henrik ponten sat och skrev polisanmälningar eller att han åkte runt och lobbade eller skrev debattartiklar, tryckte på genom branschorg och företag? det är dock bara min åsikt. Jag hoppas jag har fel men jag tänker inte slösa mer tid på att hoppas att någon bryr sig. Har varit i dialog med polisen flera ggr och de har gett upp och säger i princip att jag slösar min tid... Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
ztream - ha, ha - satt och tänkte samma sak som du när jag läste Patriks inlägg och sa samma sak högt - sedan läste jag att du höll med. ;-) Jag har väl haft den inställningen också (och sett first hand). Å andra sidan mitt sunda förnuft säger att jag vill hitta ett sätt att påverka.
Vet inte om ni såg Kvällsöppet för någon månad sedan. Det handlade ju om Polisens problem med att de endast löser någon procent av de sk "vardagsbrotten". En kille som hade kameraövervakning när en tjuv gjorde inbrott i hans bil och snodde saker för 50000:-. De hade till och med bild (även om inte ansiktet sågs). Man hade till och med nummerplåten på tjuvens bil... vad mer behövs kan man tycka? Ärendet lades ner i brist på bevis relativt snabbt. ;-) Att vifta med IP adresser till någon stuga i Thailand där man tror en DDoS attack kommer ifrån - ja det är långt ifrån en video på tjuven in action. ;-) Diskussionen här får en dock att tänka till... Vi kanske skall få ihop en debattartikel med en nice blanding av e-handlare, driftföretag och andra onlinesatsande individer? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Ja vi har börjat jobba med detta pp ett annat forum/sida och planen är att få med branschen bakom oss... Men vi har kasst med tid och resurser och politik är så deprimerande.
Det gör mig så ledsen dock att om någon köper BF3 hos mig med stulet kort och jag blir blåst händer ingenting... Laddar dem ner det eller delar ut samma spel på fel ställe däremot... Ja då jävlar stormar polisen in klockan sex på morgonen (inte riktigt men ni fattar) I min värld stöld av en fysisk vara som ägaen betalt för mycket mcket värre än att digitalt kopiera en vara (utan att gå in i en diskussion kring piratkopieringens vara eller inte vara). Och ehandelns branschoran gör inget åt detta just nu... Den som gör mest är Posten och klarna, men utav egenintresse såklart, men bra att det görs något, |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Skillnaden är att du inte har några miljarder så du kan köpa dina egna lagar, och köpa dina egna poliser och åklagare.
Sedan minns väl alla detta fina citat "Det räcker med ett drygt tiotal fildelade filmer för att åklagaren ska kräva fängelse." Sedan kan man jämföra det mot straffsatts för exempel snatteri. Eller varför inte misshandla lite folk. Valfri frisk person skulle aldrig fått för sig att 10 tal filmer är rimligt med fängelsestraff, eller ens samhället ska ta den kostnaden för låsa in en person för 10 filmer. Ser man till DDoS och en person gjort skada för flera miljoner kronor för sin attack så tror jag inte ens då en åklagare skulle yrka på fängelsestraff för den personen. Och så länge polisen inte ens klarar av hantera vanliga brott så är nog väldig tveksamt att dom skulle klara hantera DDoS eller prioritera det. Skulle jag anmäla alla DDoS eller intrångsförsök per dag skulle jag behöva 10 heltidsanställda 24/7 som bara sitter och gör anmälningar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Jag förstår båda sidorna. Det kan kännas meningslöst med en polisanmälan och det tar på krafterna. Men oavsett så borde ju en polisanmälan ändå vara det bästa. Någonstans måste det föras ett protokoll som sedan hamnar i någon statistik.
Till er som driver webbhotell: Om ni skulle ha en attack som förstör för flera kunder, finns det en försäkring som täcker er eller ni får ta hela smällen själv? Tänker mer de som driver e-handel och som kanske mister nga tusenlappar eftersom besökarna inte kommer åt deras sida. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |||
|
||||
Flitig postare
|
En kvalificerad gissning är att ungefär 100% av webbhotellen skriver sig fria det ansvaret i sina avtal.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Om du har en affärskritisk e-handel som förlorar några tusenlappar för ett avbrott i någon timme borde väl verkligen fundera på om du inte skall ha högre drift än ett delat webbhotell? Affärskritiska webbplatser brukar för det mesta ha dedikerade servrar/egna virtuella med tillhörande managed hosting eller applikationsdrift. Absolut inte ett vanligt webhotellkonto för någon tia i månaden... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Betalar man så lite så får man nästan skylla sig själv om de ligger nere. En stor e-handel ska nästan ha egna fysiska servrar eller ett HA cluster om det är sidan företaget lever på. Minsta lilla nertid kan betyda stora förluster. /ZynX |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|