Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

CityNetwork/CityCloud nere

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-03-22, 08:09 #31
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av htiawe Visa inlägg
Ni borde polisanmäla. Ni kommer inte hitta någon skyldig men anmäler ni inte så kommer det aldrig att kunna bli bättre. Ibland behövs den onödiga pappersexercisen för att det någon gång ska bli en förändring i hela den statliga apparaten.
Exakt, att inte polisanmäla är oansvarigt och visar snarast att man inte orkar anstränga sig något själv.
Oläst 2012-03-22, 08:26 #32
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2009
Mycket flitig postare

Vi har polisanmält tidigare. Inte denna gången - ännu. Ni såg säkert för ett par år sedan så togs en hackare som tog sig in hos en kund hos oss. Det var rätt stort och också på TV i söder för att det är så sällan folk faktiskt åker fast (var bland annat på Sydnytt). Han var väl inte bäst i världen som hackare då han lämnade tillräckligt med spår för att polisen skulle kunna gå vidare. Vi gör saker - men inte alltid.

Men låt oss titta på detta hypotetiskt. Låt säga vi hanterar en DDoS i veckan (vi gör inte det) så skulle vi behöva en heltidsanställd som hjälper Polisen med information om detta (de är inte mästare själva kan jag säga utan det faller mycket på oss). Detta är en finansiell börda också. Visst - moraliskt låter det bra men jag tror inte några av våra kunder är beredda att vi alltid varenda gång skall lägga resurser på sådant här - som i sin tur kan öka deras kostnader. Sätter man inte gränser kan man ju till och med spela ut sig själv från marknaden.

Vi gör alltså avvägningar (och jag tror alla gör det) när vi tror oss ha tillräckligt med info om något eller det är allvarligt nog - så tar vi det till Polisen. Vi gör det inte varje gång.

tartareandesire - Vi vill och vi orkar. Jag sitter och lägger tid på att ha en dialog med alla här för att ta in information om hur man kanske bör tänka - vi kan lära oss något nytt och det gör vi. Men det är inte så svart och vitt som du gör det. Handlar inte bara om vilja utan också andra parametrar som jag tror alla får respektera.

Senast redigerad av johan1234 den 2012-03-22 klockan 08:30 Anledning: Lade till kommentar till tartar
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-22, 09:14 #33
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Administratör

Utav intresse, har ni någonsin polisanmält en ddos? Och är det inte ofta extremt svårt att ens hjälpa polisen att hitta ursprunget för dessa om inte gärningsmannen lämnat andra typer av spår (t ex skryter om det)? Men att anmäla mer för statistikens skull så att polisen lättare ser omfattningen och bara ge den informationen man snabbt kan få ut, vore inte det bra även om fallen säkerligen kommer läggas ner?
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-22, 10:42 #34
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Ddos drabbar ju "alla" ibland, kanske idé att sätta upp en "snabbanmälan" till Polisen, där man enkelt kan göra anmälan genom att fylla i ett formulär.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-22, 11:18 #35
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Clarence - vet att vi anmäler mest hackningsförsök och tror det var mycket länge sedan vi anmälde DDoS. När det gjordes (om jag minns rätt) kändes det förgäves vilket tog luften ur just detta med att anmäla lite. Men denna diskussion leder ju till lite för oss att tänka på.

Som Anders säger - kanske skall man få till en snabbanmälning och om vi kan få alla med oss att göra detta varje gång det sker (utan att man ligger och gräver för mycket i det för jo - det är mycket svårt många gånger att få fram något vettigt för polisen att gå på) - så kanske det leder till att de får upp ögonen för problemet mer. Det är ju ett första steg?
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-22, 11:31 #36
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Folk anmäler inte saker för dom vet att det inte är någon mening eller läggs ner, skulle alla anmäla allt skulle den statistiken ändå aldrig våga publiceras då den skulle visa att polisen inte skulle klara upp en 1% av brotten ens.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-22, 12:42 #37
Administratör

Administratör

Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
Clarence - vet att vi anmäler mest hackningsförsök och tror det var mycket länge sedan vi anmälde DDoS. När det gjordes (om jag minns rätt) kändes det förgäves vilket tog luften ur just detta med att anmäla lite. Men denna diskussion leder ju till lite för oss att tänka på.

Som Anders säger - kanske skall man få till en snabbanmälning och om vi kan få alla med oss att göra detta varje gång det sker (utan att man ligger och gräver för mycket i det för jo - det är mycket svårt många gånger att få fram något vettigt för polisen att gå på) - så kanske det leder till att de får upp ögonen för problemet mer. Det är ju ett första steg?
Ja, jag tror i princip alla tänker som er. Eller förmodligen ännu kortare, att inte anmäla ens en första gång för att man vet att man saknar relevant info för att polisen ens ska inleda en förundersökning (som de förmodligen kommer att lägga ner).

Jag tror också att något snabbare anmälningsförfarande vore bra, för att få upp siffrorna och få lite uppmärksamhet till frågan på politisk nivå.

I USA är det väl förmodligen desto mer långt gånget? Iallafall har jag svårt att tänka mig att när tjänster som Mastercard sänks, att det inte går vidare till politisk nivå. Däremot är ju de flesta som drabbas hårt i Sverige desto mindre aktörer - som inte får samma direktuppmärksamhet.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-22, 12:52 #38
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
Men låt oss titta på detta hypotetiskt. Låt säga vi hanterar en DDoS i veckan (vi gör inte det) så skulle vi behöva en heltidsanställd som hjälper Polisen med information om detta (de är inte mästare själva kan jag säga utan det faller mycket på oss). Detta är en finansiell börda också. Visst - moraliskt låter det bra men jag tror inte några av våra kunder är beredda att vi alltid varenda gång skall lägga resurser på sådant här - som i sin tur kan öka deras kostnader. Sätter man inte gränser kan man ju till och med spela ut sig själv från marknaden.
Man måste ju sätta gränser själv. Att anmäla kräver ingen större insats, sedan får man väl helt enkelt avgöra från fall till fall hur mycket man kan assistera polisen i nästa steg. Naturligtvis kan man inte göra halva deras arbete utan någon ersättning. Tänker alla likadant så anmäler ingen och då finns det heller inga incitament för någon att agera i frågan.

Att Patrikweb inte vill ha något alls med myndigheter att göra vet väl alla vid det här laget men alla behöver inte göra som honom. Då skulle vi inte ha mycket till samhälle kvar.
Oläst 2012-03-22, 13:13 #39
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2010
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2010
Om saker inte anmäls så vet man inte att det är ett problem. Skulle alla anmäla alla DDOS-attacker (av dem som faktiskt gör skada) så skulle nog frågan prioriteras lite mer...
gregoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-22, 18:06 #40
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Reg.datum: Jan 2005
Ovanligt att säga men håller med Patrik.

I början av min ehandlarkarriär polisanmälde jag bedrägerier och bedrägeriförsök, men insåg efter ett tag att det var slöseri med tid. Ärenden läggs ner direkt, polisen får inte mer resurser, de bara lägger resurser från annat på att lägga ner ärendena. Sitter säkert 10 poliser just nu och lägger ner ärenden bara utan att ens ha läst igenom anmälningarna.

Det är tyvärr sorgligt men sant. Ändringen måste ske i andra änden genom att påverka politiker, att polisanmäla brott som ingen bryr sig om spelar ingen roll. Tiden det tar kan man lägga på att exvis bygga bättre antibedrägeri-system, skydda sig bättre mot DDOS genom att läsa på något forum, eller bara ta ledigt den tiden och njuta av att tiden är bättre spenderad än att göra en polisanmälan.

Cyniskt men sant.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017