FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej,
Är det olagligt att skriva om en produkt som är varumärkesskyddad? I ett mail jag fått påstår sig personen detta. Känns inte särskilt troligt eftersom det ständigt skrivs reviews och dylikt på produkter. Att notera, produkten jag skriver om är jag även affiliate för åt ett annat företag som säljer den. Känns som detta är ett sätt för att skrämma mig men jag vet inte. Tack! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Är det en recension du har skrivit? Verkar OK i i så fall.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Snarare faktasidor om produkten. All flytande text är unik och ren fakta som jag baserar på egna upplevelser och andras kring produkten. Men som sagt, tror ni det är olagligt skriva om någon annans varumärkesskyddade produkt? Nu är i och för sig produktens namn använt i många andra sammanhang av även företagskonkurrenter till dom och liknande sidor till min.
Känns ganska mysko. Det är som att varumärkesskydda "telefon" och sedan säga: "Nä, du får inte skriva om telefoner på din sida för vi har varumärkesskyddat det ordet". Nu handlar det inte om telefon, plus jag använder inte ens deras produktnamn eftersom jag har en böjning på ordet som används av många andra som inte ens nödvändigtvis syftar på deras egna produkt utan kan likväl syfta på konkurrenters. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Efter lite påläsning så kan jag förstå att om det finns ett kommersiellt syfte så kanske det inte är helt ok så länge det sker mot detta företagets vinst. Men att äga en hemsida i sig som inte bedriver verksamhet där vinst är syftet utan bara ren information. Är det ok? Med andra ord undrar jag om det är okej att på sin sida är okej ha information om företagets produkt så länge jag inte gör egen vinning på det?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag är ingen jurist men.. inte olagligt, varken att skriva fakta eller åsikter. Varumärkesskyddet hindrar dig bara att använda det på dina egna varor och tjänster (inom samma klass(er) som varumärket är registrerat).
http://www.prv.se/sv/Om-oss/Press/Ko...rumarkesskydd/ Senast redigerad av HenrikAI den 2012-02-24 klockan 14:49 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för ditt svar HenrikAI.
Det låter logiskt. Så om jag förstår dig rätt har jag inte rättighet att skriva om en produkt och sedan försöka sälja en annans (t.ex en konkurrent)? Får jag annonsera åt någonting helt annat? Låt oss säga det gäller en skjortan av ett specifikt märke. Får jag på denna sida där jag upprepat skriver om denna skjortas märke annonsera för iPhone-telefoner? Eller gäller det i alla kommersiella sammanhang? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Att t.ex. recensera skjortor och ha annonser för iPhone är givetvis också okej, liksom att recensera iPhone och ha annonser för Samsungs Androidtelefoner...
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för ditt svar.
Citat:
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det blir givetvis mycket enklare att besvara just din frågeställning om du berättar vilken sida det gäller och vilket varumärke.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|