Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Lite frågor om aktier

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-02-03, 18:59 #11
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2009
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Tack för era svar! I så fall så borde man 1. kunna sälja aktier till folk OCH 2. växla in aktierna för den aktuella kursen. Har jag förstått det rätt? I så fall: Kan en person köpa aktier direkt från företaget istället för från vanliga personer som kan sätta vilket pris de vill?
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-03, 19:13 #12
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
De andra sakerna har blivit besvarade. Men nedan är inte lika självklar. Mitt tips är att ha en investeringshorizont. Att du noterar när du köper på vilken sikt du köper och varför. Sedan utvärdera vid det datumet. Annars blir det lätt så att man säljer för tidigt (efter snabb upp eller nedgång), eller håller för länge för att man inte kom ihåg orsaken till köpet från början.

Citat:
Sedan en liten sidofråga: När bör man sälja sina aktier? I ett spel så har jag en aktie som går väldigt bra. Bör jag hålla mig fast vid den och chansa på hoppet eller sälja den innan den går neråt?
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-03, 21:08 #13
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Dakota Visa inlägg
Tack för era svar! I så fall så borde man 1. kunna sälja aktier till folk OCH 2. växla in aktierna för den aktuella kursen. Har jag förstått det rätt? I så fall: Kan en person köpa aktier direkt från företaget istället för från vanliga personer som kan sätta vilket pris de vill?
Asså... Man använder valfri aktiemäklare för att köpa/sälja. Det är inte så att du själv springer in med plånboken på OMX..

Du säger åt t.ex. Avanza vad de ska köpa åt dig sen sköter deras servrar detta helt automatiskt åt dig.
Fungerar precis likadant när du vill sälja.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-03, 23:39 #14
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005

Citat:
Nja, vi får ta det riktigt från grunden här märker jag.

En aktie är en andel av ett företag (Aktiebolag). Det är ett konstant antal aktier hela tiden. Bolaget kanske har gett ut 50000 aktier med parivärdet 100 kr när det bildades.

Varje aktie har alltid en ägare. När bolaget bildas så betalar aktieägarna in en summa ("parivärdet" förr kallades det "nominella" värdet) till bolagets bankkonto. Dessa pengar kallas aktiekapital och används i bolagets verksamhet enligt vissa regler som jag inte går in på nu.

När en aktiägare vill ha pengar för sin aktie så måste han sälja aktien till en ny aktieägare. Säljare och köpare förhandlar om priset, och kommer det överens så blir det ett "avslut" dvs en betalkurs som jag skrev i mitt tidigare inlägg. I normalfallet kan du alltså inte "lösa in" aktier. (Det finns undantag men de är ovanliga, bolaget kan i vissa fall köpa sina egna aktier enligt vissa strikta regler).

När företaget vil göra stora investeringar så kan bolaget ge ut fler aktier som de kan sälja till befintliga eller nya aktieägare, detta kallas Nyemission och är en ganska omständig procedur för börsbolag.

Både privatpersoner och företag/organisationer kan äga aktier.

I börbolag brukar det i normalfallet vara tillåtet att sälja/köpoa aktier för vem som helst, men det sker för det mesta genom en fondkommissionär som Avanza eller annan. Bankerna brukar alltid ha egna fondkommissionärsbolag.

Att handla i "kommission" betyder att man köper/säljer i eget namn men för annans räkning.

Att mäkla betyder att man förmedlar en affär utan att själv vara en del i affären. Så begreppet "börsmäklare" är direkt felaktigt mer rätt vore "börskommissionär", men det heter "fondkommissionär".

Det är bara godkända fondkommissionärer som får handla direkt på börsen (krävs oft amycket pengar för att starta).

Du som privatperson/företag handlar börsnoteradeaktier via en fondkommissionär som Avanza eller Erik Penser, Handelsbanken, mfl....

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-02-03 klockan 23:47
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-04, 03:10 #15
Dakotas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Conny: Tack för ett riktigt utförligt och förklarande svar!
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-04, 07:32 #16
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2007
Har WN som tidsfördriv

Så tipsen är:

- Lägg upp en strategi och var rationell. Följ dina uppsatta regler för när du ska köpa/sälja.
- Om en förlust drar iväg, ligg inte och vänta på att det ska återhämta sig. Följ dina regler för stop-loss och analysera vad som gick fel.
- Undvik Aktietorget och i viss mån NGM där handeln i många bolag är nästan obefintlig, du har dålig insyn i bolagen och kurserna lätt kan manipuleras.
- Läs på om både teknisk och fundamental analys. Då börsen handlar lika mycket om masspsykos och flockrörelser som fundamentala parametrar är enklare TA bra att ha i bakhuvudet.
- Handla inte med optioner, warranter/turbo-warranter, CFDs, ETFs och övriga certifikat innan du är riktigt, riktigt påläst om respektive instrument och vet vad du gör.
- Handla inte efter någon annans råd, och särskilt inte på vad som skrivs på exempelvis borssnack.di.se där många bara vill haussa sina egna innehav.
- Gå med i det partipolitiskt obundna riksförbundet Aktiespararna. Är du 27 år eller yngre finns Unga Aktiesparare för någon hundring per år. Du får gå på träffar, undervisning och får dessutom en bra tidning.
- Läs ekonominyheter dagligen för att ha en uppdaterad helhetsbild. Avanza erbjuder ett gratis nyhetsbrev, Signallistan (gratisvarianten), via SIX som varje vardag sammanfattar dagens händelser.
- Klassiska tipset "Lägg inte alla ägg i samma korg", som syftar på att sprida riskerna över främst olika branscher, har en bra grundtanke men är inget man ska följa slaviskt som nybörjare. Men med tiden är det bra att lära sig balansera portföljen, både vad gäller aktier och genom att hedga positioner med certifikat.

Senast redigerad av Adestro den 2012-02-04 klockan 07:43
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-04, 12:42 #17

Citat:
Conny: Tack för ett riktigt utförligt och förklarande svar!
Ett gott tips är att du som komplett nybörjare inom aktier ska lära dig detta från grunden först. Börja inte med daytrading förrän du har verkligen har koll på hur hela aktiemarknaden fungerar, den är riktigt komplicerad idag.

Börja med ett mycket enkelt aktiesparande. Mitt tips är att använda följande enkla investeringsstrategi (tills du är mogen att göra din egen strategi som är ännu bättre):

- Leta endast aktier som är stiora eller medelstora bolag på Stockholm OMX-börsen, strunta i de mindre listorna till en början.
- Gör en lista med de aktier som uppfyller följande krav:

- Ett prognostiserat P/E (Price/Earnings) på mellan 5-9
- En prognostiserat Direktavkastning (aktieutdelning) på mellan 4-9 procent av aktiekursen.
- P/E ska ha lägre värde eller lika jämfört med förra året
- Prognos för aktieutdelningen i kr ska vara högre än förra året

Det finns bara en drygt handfull bolag som uppfyller dessa krav men det brukar vara en stabil investering som har stor chans till uppgång för aktien. Det finns dock aldrig några garantier!!! Det här kan vara en bra startstrategi för dig i dina första stapplande steg mot ett livslångt och lönsamt aktiesparande. Var ALLTID beredd att ompröva dina strategier och placeringsbeslut, tänk långsiktigt, akta dig för att ta för stora risker. Ta bara kalkylerade risker.

JAg har med kravet på att bolaget ska ge aktieutdelning för de bolagen är ofta mogna bolag. Tar du bort det kravt får du fler bolag att välja på men till något högre risker/chanser. Köp endast aktier i bolag som genererar vinster som du kan köpa till en billig penning, dvs företag med lågt P/E. Price => Aktiekursen, Earnings är Vinsten.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-02-04 klockan 12:45
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-05, 19:34 #18
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2006
Mycket flitig postare
dAEks avatar

Jag undrar om det är så klokt att gå in på marknaden när det är så himla volatilt på marknaden. Har man som nybörjare koll på nerverna och känslorna? Oftast inte. Det kan ta år att lära sig hålla känslorna i styr.

Du vet väl att det finns andra strategier än trading?
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-05, 19:46 #19
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av dAEk Visa inlägg
Jag undrar om det är så klokt att gå in på marknaden när det är så himla volatilt på marknaden. Har man som nybörjare koll på nerverna och känslorna? Oftast inte. Det kan ta år att lära sig hålla känslorna i styr.

Du vet väl att det finns andra strategier än trading?
Det är visserligen i en volatil marknad man enklast tjänar pengar på trading om man vet vad man gör, men jag tror trådskaparen inte specifikt tänkte pyssla med kort-tids trading?
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-05, 20:10 #20
dAEks avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
dAEks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Adestro Visa inlägg
Det är visserligen i en volatil marknad man enklast tjänar pengar på trading om man vet vad man gör, men jag tror trådskaparen inte specifikt tänkte pyssla med kort-tids trading?
Absolut, men som jag skrev tar det ofta lång tid tills man blivit varm i kläderna och har koll på framförallt känslorna. Som nybörjare skulle jag vara mycket, mycket försiktig. Det senaste halvåret eller så tycker jag inte att marknaden har reagerat rationellt och som trader måste du väl kunna förutse hur andra på marknaden reagerar för att vara framgångsrik, eller hur?
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017