Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Nedlagt i brist på bevis

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-12-25, 23:22 #1
pontus pontus är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2003
Flitig postare

Comment Nedlagt i brist på bevis

Blir lite allmänt nyfiken, är "nedlagt i brist på bevis" i rättsväsendet ett sätt att skriva av mindre viktiga mål?

Jag var själv misstänkt för ett mindre allvarligt brott för en tid sedan, polisen startade en utredning, vittnen förhördes som kunde identifiera mig som person, jag togs in för förhör och erkände brottet.

Efter några veckor damp ett brev ned i brevlådan, "ärendet är nedlagt i brist på bevis".

Detta är helt obegripligt för mig. Varför i hela friden utreder man ärenden för att sedan lägga ner dem när de är lösta?
pontus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-26, 16:53 #2
Anders Karlsson Anders Karlsson är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2003
Anders Karlsson Anders Karlsson är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2003
Polisen har väl fått en del kritik både extern och internt för att de riktar in sg mer på att få bra statistiksiffror än att klara upp brott, gissar också att de inte får avskriva brott där bevis finns framme, så då väljer de kanske den mindre sanningsenliga vägen att avskriva i brist på bevis.
Anders Karlsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-26, 17:36 #3
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Trodde du verkligen polisen utreder brott? Enda brott dom utreder är större brott och dom som fått stort media intresse.

Och så självklart har APB och mediamaffians halva polisen reserverat för privatbruk
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-26, 19:29 #4
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Och så självklart har APB och mediamaffians halva polisen reserverat för privatbruk
Nja, det stämmer ju inte riktigt, till min kännedom finns det 2 åklagare, en samordnare hos polisen och ett handfull poliser som sitter i stockholm/göteborg/malmö som jobbar med främst med immaterialrättsbrott. Polismyndigheten har ju runt 20000 poliser anstälda så din uppskattning är långt i från korrekt, snarare jobbar någon promille åt APB och gänget. Sedan om de resurserna bör läggas på andra brott är en helt annan fråga...

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Karlsson Visa inlägg
Polisen har väl fått en del kritik både extern och internt för att de riktar in sg mer på att få bra statistiksiffror än att klara upp brott, gissar också att de inte får avskriva brott där bevis finns framme, så då väljer de kanske den mindre sanningsenliga vägen att avskriva i brist på bevis.
Antar att du är inne på något, det kanske är en fråga om statistik, men varför då göra en utredning och lägga ner när de har fått både vitnesmål och erkännande? Vore det inte bättre för statistiken att faktiskt få en dom på det? Igen, totalt slöseri med resurser... :|
pontus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-26, 21:17 #5
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Jag är ingen expert men har under åren spenderat en del tid som vittne och målsägare och enligt min erfarenhet så måste det här gälla ett mindre brott och då kan en av två saker ha hänt:
- Åklagare anser att utpekandet inte är tillförlitligt
- Vittne(n) har tagit tillbaka sitt vittnesmål eller vill inte vittna

Annars brukar det formuleras som "brott kan ej styrkas"

Ditt erkännande i polisförhör betyder nämligen nada (i stort sett) vid rättegång om du då istället nekar till brott.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-26, 21:20 #6
Hjortens avatar
Hjorten Hjorten är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2007
Hjorten Hjorten är inte uppkopplad
Flitig postare
Hjortens avatar

Reg.datum: Apr 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
eller vill inte vittna
Man måste väl ändå vittna?
Hjorten är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-26, 21:54 #7
Alphas avatar
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Alphas avatar

Reg.datum: Feb 2004
Jag vill inte klaga för mycket men.. vi fick hem samma brev med " i brist på bevis har ärendet lagts ner.."

Och då väntade bensinmacken på att polisen skulle hämta ut en CD med videoinspelning, som dem aldrig gjorde.

Så ja är väl så att dem prioriterar, väldigt synd när varje brott är ett brott egentligen.

mvh
Alpha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-26, 22:00 #8
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
Det finns väl inget vittnestvång i Sverige?
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-27, 10:11 #9
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
Man måste väl ändå vittna?
Du kan kallas som vittne (Sverige har allmän vittnesplikt) men om du sen väljer att inte svara på frågorna utan istället säger "jag minns inte" eller "jag är inte säker" så är det bortkastad tid. En någorlunda smart åklagare vars enda vittnen säger att de inte vill vittna lägger ned åtalet om andra bevis saknas. Det är bortkastad tid att driva ett sånt mål.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-27, 12:25 #10
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av pontus Visa inlägg
Antar att du är inne på något, det kanske är en fråga om statistik, men varför då göra en utredning och lägga ner när de har fått både vitnesmål och erkännande? Vore det inte bättre för statistiken att faktiskt få en dom på det? Igen, totalt slöseri med resurser... :|
Det kan bero på en rad olika omständigheter. Det kan vara så att vittnena inte visade sig vara särskilt trovärdiga, att de givit motsägelsefulla uppgifter, att de inte ville ställa upp i rätten osv. De måste ju i det här fallet göra en utredning innan de vet om bevisen håller. Om ett brott inte bedöms vara utredningsbart (t.ex. en ficktjuv på biblioteket) så görs ingen utredning alls. Det är emellertid inte polisens uppgift att avgöra bevisvärdet, deras uppgift är att ge så bra beslutsunderlag som möjligt. Tror man inte på en fällande dom (eller om det är fråga om juridiska tveksamheter) så ska inte ärendet upp i rätten.

Erkännandet behöver inte betyda särskilt mycket och det ska det heller inte göra.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017