WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Nedlagt i brist på bevis (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1051601)

pontus 2011-12-25 23:22

Nedlagt i brist på bevis

Blir lite allmänt nyfiken, är "nedlagt i brist på bevis" i rättsväsendet ett sätt att skriva av mindre viktiga mål?

Jag var själv misstänkt för ett mindre allvarligt brott för en tid sedan, polisen startade en utredning, vittnen förhördes som kunde identifiera mig som person, jag togs in för förhör och erkände brottet.

Efter några veckor damp ett brev ned i brevlådan, "ärendet är nedlagt i brist på bevis".

Detta är helt obegripligt för mig. Varför i hela friden utreder man ärenden för att sedan lägga ner dem när de är lösta?

Anders Karlsson 2011-12-26 16:53

Polisen har väl fått en del kritik både extern och internt för att de riktar in sg mer på att få bra statistiksiffror än att klara upp brott, gissar också att de inte får avskriva brott där bevis finns framme, så då väljer de kanske den mindre sanningsenliga vägen att avskriva i brist på bevis.

patrikweb 2011-12-26 17:36

Trodde du verkligen polisen utreder brott? Enda brott dom utreder är större brott och dom som fått stort media intresse.

Och så självklart har APB och mediamaffians halva polisen reserverat för privatbruk

pontus 2011-12-26 19:29

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20428465)
Och så självklart har APB och mediamaffians halva polisen reserverat för privatbruk

Nja, det stämmer ju inte riktigt, till min kännedom finns det 2 åklagare, en samordnare hos polisen och ett handfull poliser som sitter i stockholm/göteborg/malmö som jobbar med främst med immaterialrättsbrott. Polismyndigheten har ju runt 20000 poliser anstälda så din uppskattning är långt i från korrekt, snarare jobbar någon promille åt APB och gänget. Sedan om de resurserna bör läggas på andra brott är en helt annan fråga... :)

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Karlsson (Inlägg 20428461)
Polisen har väl fått en del kritik både extern och internt för att de riktar in sg mer på att få bra statistiksiffror än att klara upp brott, gissar också att de inte får avskriva brott där bevis finns framme, så då väljer de kanske den mindre sanningsenliga vägen att avskriva i brist på bevis.

Antar att du är inne på något, det kanske är en fråga om statistik, men varför då göra en utredning och lägga ner när de har fått både vitnesmål och erkännande? Vore det inte bättre för statistiken att faktiskt få en dom på det? Igen, totalt slöseri med resurser... :|

Westman 2011-12-26 21:17

Jag är ingen expert men har under åren spenderat en del tid som vittne och målsägare och enligt min erfarenhet så måste det här gälla ett mindre brott och då kan en av två saker ha hänt:
- Åklagare anser att utpekandet inte är tillförlitligt
- Vittne(n) har tagit tillbaka sitt vittnesmål eller vill inte vittna

Annars brukar det formuleras som "brott kan ej styrkas"

Ditt erkännande i polisförhör betyder nämligen nada (i stort sett) vid rättegång om du då istället nekar till brott.

Hjorten 2011-12-26 21:20

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20428475)
eller vill inte vittna

Man måste väl ändå vittna?

Alpha 2011-12-26 21:54

Jag vill inte klaga för mycket men.. vi fick hem samma brev med " i brist på bevis har ärendet lagts ner.."

Och då väntade bensinmacken på att polisen skulle hämta ut en CD med videoinspelning, som dem aldrig gjorde.

Så ja är väl så att dem prioriterar, väldigt synd när varje brott är ett brott egentligen.

mvh

KristianE 2011-12-26 22:00

Det finns väl inget vittnestvång i Sverige?

Westman 2011-12-27 10:11

Citat:

Ursprungligen postat av Hjorten (Inlägg 20428476)
Man måste väl ändå vittna?

Du kan kallas som vittne (Sverige har allmän vittnesplikt) men om du sen väljer att inte svara på frågorna utan istället säger "jag minns inte" eller "jag är inte säker" så är det bortkastad tid. En någorlunda smart åklagare vars enda vittnen säger att de inte vill vittna lägger ned åtalet om andra bevis saknas. Det är bortkastad tid att driva ett sånt mål.

tartareandesire 2011-12-27 12:25

Citat:

Ursprungligen postat av pontus (Inlägg 20428471)
Antar att du är inne på något, det kanske är en fråga om statistik, men varför då göra en utredning och lägga ner när de har fått både vitnesmål och erkännande? Vore det inte bättre för statistiken att faktiskt få en dom på det? Igen, totalt slöseri med resurser... :|

Det kan bero på en rad olika omständigheter. Det kan vara så att vittnena inte visade sig vara särskilt trovärdiga, att de givit motsägelsefulla uppgifter, att de inte ville ställa upp i rätten osv. De måste ju i det här fallet göra en utredning innan de vet om bevisen håller. Om ett brott inte bedöms vara utredningsbart (t.ex. en ficktjuv på biblioteket) så görs ingen utredning alls. Det är emellertid inte polisens uppgift att avgöra bevisvärdet, deras uppgift är att ge så bra beslutsunderlag som möjligt. Tror man inte på en fällande dom (eller om det är fråga om juridiska tveksamheter) så ska inte ärendet upp i rätten.

Erkännandet behöver inte betyda särskilt mycket och det ska det heller inte göra.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson