Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Bank helt utan ränta

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-12-20, 12:41 #1
inpbox inpbox är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2006
Mycket flitig postare

Standard Bank helt utan ränta

Landade hos en mycket intressant bank eller "Ekonomisk Förening" som dom kallar sig där man helt enkelt sparar pengar utan att få ränta och i gengäld får du låna pengar helt utan ränta.

http://jak.se/

Någon som är kund / medlem hos dom?
inpbox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-20, 12:52 #2
btngs avatar
btng btng är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2007
Flitig postare
btngs avatar

I vår familj är vi kunder hos JAK. Fungerar bra. Det tar lite tid att sätta sig in i alla regler bara.

Det finns ju dock fortfarande administrativa avgifter så att det är givetvis inte helt gratis att låna pengar där.
btng är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-20, 12:54 #3
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Intressant! Det jag dock inte förstår när jag leker runt på hemsidan och ska beräkna ett lån då stor det fort Ränta 4,75% osv. Det höjjer ju ett ögon bryn
inpbox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-20, 13:52 #4
Reager Reager är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2007
Reager Reager är inte uppkopplad
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av inpbox Visa inlägg
Intressant! Det jag dock inte förstår när jag leker runt på hemsidan och ska beräkna ett lån då stor det fort Ränta 4,75% osv. Det höjjer ju ett ögon bryn
Helt gratis är det ju inte, och bortsett från avgifter så är det (om det är samma som jag kikade på förut) krav på att du dels ska betala av en del på ditt lån samt spara en viss summa varje månad. Om jag inte minns helt fel måste man spara lika mycket som man lånar, säg att du lånar 100 000 så får du betala dels på ditt lån, sen samma summa till ett sparkonto hos dem under tiden som du betalar tillbaka på ditt lån vilket du ej får någon ränta på utan dessa pengar lånas ut till andra som vill låna. Så förutom admin. avgift kan man säga att du betalar ev. avkastning du kunde fått på pengarna i någon fond eller aktie.

Ni som verkligen är insatta, rätta mig om jag är helt ute bland molnen och irrar.

// Daniel
Reager är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-20, 13:54 #5
btngs avatar
Flitig postare

Flitig postare
btngs avatar

http://jak.se/spara-och-lana/fran-la...ll-lanekostnad
Oläst 2011-12-20, 13:56 #6
btngs avatar
Flitig postare

Flitig postare
btngs avatar

Som Reager säger så lånar och sparar samma summa som man amorterar varje månad. Är din amortering 1000kr/månad betalar du in ytterligare 1000kr/månad till JAK. Efter du amorterat klart ditt lån kan du ta ut samtliga pengar du sparat.
Oläst 2011-12-20, 15:18 #7
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

JAK är väldigt bra om man har mycket pengar/hög inkomst och vill låna mindre summor.
"Månadsbetalningen" för ett lån på 1 miljon blir drygt 8000 med jak jämfört med drygt 6000 via en vanlig räntebank med 30 års avbetalning. När man betalat tillbaka lånet så har man samtidigt sparat 1 miljon på Jak. Effektivräntan blir 3,04 % i detta exempel med JAK.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-20, 15:33 #8
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Större räntefria banker finns framför allt i Iran, Saudiarabien och Malaysia. Följer man sharia så är utlåning mot ränta haram precis som att äta griskött eller dricka alkohol. I Sverige är det ganska nytt men JAK är relativt välkända och fungerar bra vad jag har hört även om de fått en del kritik för att avgifterna inte räknas som ränta trots att de i praktiken kan ses som sådan.
Oläst 2011-12-20, 15:49 #9

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Större räntefria banker finns framför allt i Iran, Saudiarabien och Malaysia. Följer man sharia så är utlåning mot ränta haram precis som att äta griskött eller dricka alkohol. I Sverige är det ganska nytt men JAK är relativt välkända och fungerar bra vad jag har hört även om de fått en del kritik för att avgifterna inte räknas som ränta trots att de i praktiken kan ses som sådan.
Dom skriver själva att avgifterna räknas som avdragsgilla enligt "riksskatteverket".

Dock vill jag tillägga att JAK lönar sig bättre ju lägre avkastning man har på sitt kapital. Jag sparar idag till 3% ränta. Jag gjorde lite beräkningar för vissa lånebelopp och kom fram till att det skulle kosta mig 4,68% i ränta när jag räknar med de uteblivna ränteintäkterna. Med 1,5% ränta på sparkontot blev det: 3,9 %. ( Jag räknade inte med skatt på ränteintäkterna. Inte heller att avgifterna är avdragsgilla tog jag hänsyn till. )

Så det lönar sig att räkna på det innan man bestämmer sig för att ta ett JAK-lån.

Senast redigerad av Erik Stenman den 2011-12-20 klockan 15:52
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-20, 18:21 #10
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2007
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2007
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Off-topic: Dock är de olika typerna av "avbetalning/ränta" i sharia banking i slutändan likställd med ränta. Självklart tjänar bankerna pengar som i vilken del av världen som helst, de har bara konstruerat väldigt kreativa modeller för att "fungera" med sharia.

http://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_banking#Principles
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017