FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Landade hos en mycket intressant bank eller "Ekonomisk Förening" som dom kallar sig där man helt enkelt sparar pengar utan att få ränta och i gengäld får du låna pengar helt utan ränta.
http://jak.se/ Någon som är kund / medlem hos dom? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
I vår familj är vi kunder hos JAK. Fungerar bra. Det tar lite tid att sätta sig in i alla regler bara.
Det finns ju dock fortfarande administrativa avgifter så att det är givetvis inte helt gratis att låna pengar där. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Intressant! Det jag dock inte förstår när jag leker runt på hemsidan och ska beräkna ett lån då stor det fort Ränta 4,75% osv. Det höjjer ju ett ögon bryn
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Ni som verkligen är insatta, rätta mig om jag är helt ute bland molnen och irrar. // Daniel |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Som Reager säger så lånar och sparar samma summa som man amorterar varje månad. Är din amortering 1000kr/månad betalar du in ytterligare 1000kr/månad till JAK. Efter du amorterat klart ditt lån kan du ta ut samtliga pengar du sparat.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
JAK är väldigt bra om man har mycket pengar/hög inkomst och vill låna mindre summor.
"Månadsbetalningen" för ett lån på 1 miljon blir drygt 8000 med jak jämfört med drygt 6000 via en vanlig räntebank med 30 års avbetalning. När man betalat tillbaka lånet så har man samtidigt sparat 1 miljon på Jak. Effektivräntan blir 3,04 % i detta exempel med JAK. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Större räntefria banker finns framför allt i Iran, Saudiarabien och Malaysia. Följer man sharia så är utlåning mot ränta haram precis som att äta griskött eller dricka alkohol. I Sverige är det ganska nytt men JAK är relativt välkända och fungerar bra vad jag har hört även om de fått en del kritik för att avgifterna inte räknas som ränta trots att de i praktiken kan ses som sådan.
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Dock vill jag tillägga att JAK lönar sig bättre ju lägre avkastning man har på sitt kapital. Jag sparar idag till 3% ränta. Jag gjorde lite beräkningar för vissa lånebelopp och kom fram till att det skulle kosta mig 4,68% i ränta när jag räknar med de uteblivna ränteintäkterna. Med 1,5% ränta på sparkontot blev det: 3,9 %. ( Jag räknade inte med skatt på ränteintäkterna. Inte heller att avgifterna är avdragsgilla tog jag hänsyn till. ) Så det lönar sig att räkna på det innan man bestämmer sig för att ta ett JAK-lån. Senast redigerad av Erik Stenman den 2011-12-20 klockan 15:52 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_banking#Principles |
||