Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Bo och driva företag utomlands?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-08-13, 08:50 #11
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2007
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Dickie Visa inlägg
Hur blir det med Svensk sjukvård om jag blir dödssjuk och räknas som utflyttad? Jag är ju fortfarande Svensk medborgare... Inget klag på etik, moral osv, tack. Jag har betalat en äckligt hög skatt i flera år nu och har fått nog, dessutom vill jag inte bo i Sverige.
Du bör också fundera på din framtida pension - betalar du inga sociala avgifter i Sverige så blir det inte mycket i pension. Räkna med att lägga undan en hel del pengar och se gärna till att låsa dem så att de inte kan nallas av. En annan sak du bör lägga undan till är omställningskapital utifall att marknaden förändras (tänk a-kassa).

Citat:
Grejen med Seychellerna är ju vad jag förstått att man inte behöver föra bokföring
Att bokföra är något man till stor del gör för sin egen skull. Det är ett riktigt bra sätt att ha koll på vad som händer i ditt företag ekonomiskt.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-13, 09:52 #12
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Reg.datum: Mar 2007
Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Du bör också fundera på din framtida pension - betalar du inga sociala avgifter i Sverige så blir det inte mycket i pension. Räkna med att lägga undan en hel del pengar och se gärna till att låsa dem så att de inte kan nallas av. En annan sak du bör lägga undan till är omställningskapital utifall att marknaden förändras (tänk a-kassa).

Att bokföra är något man till stor del gör för sin egen skull. Det är ett riktigt bra sätt att ha koll på vad som händer i ditt företag ekonomiskt.
Hej,

Jag bor utomlands sedan nästan tio år och har inga planer att flytta tillbaka (har absolut inget emot Sverige, men trivs utmärkt i Asien).

Jag har dock två "förbehåll":

1. Min privata försäkring skall täcka så mycket att jag skall kunna få bra vård där jag bor. Man skall ALDRIG förlita sig på att Sverige kommer ta hand om en om man skadas, eller bli sjuk. Det kan innebära en personlig konkurs. Det finns mängder av människor som ligger på utländska sjukhus med höga räkningar som de inte kan betala. Svenska staten betalar INTE dessa.

2. Jag räknar med NOLL kronor i pension (allt mer än detta kommer jag se som en välkommen bonus). Därför måste jag spara själv. Jag sparar eller investerar minst 25% av inkomsterna jag har, för framtiden.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-13, 13:17 #13
Dickies avatar
Dickie Dickie är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2010
Dickie Dickie är inte uppkopplad
Medlem
Dickies avatar

Reg.datum: Mar 2010
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Du kan inte summera procentsatserna så.

Säg att du vill ta ut 100 000 kr i handen.
Du ska då betala inkomstskatt cirka 26 582 kr.
Och Sociala avgifter 33% på 126 582 kr = 41 772 kr

Kostnaden blir alltså 26K + 41K + 100K = 168 354 kr och du betalar totalt 40% i skatt om jag inte räknade fel.
Oj, det blev mycket mer i skatt än jag trodde. Jobbigt om man ska behöva börja fiffla för att kunna driva vidare sitt företag och slippa gå på bidrag.

Citat:
Jag tar för givet att den pension jag byggt upp i Sverige finns kvar även efter min utflytt?

Om jag skattar i Estland, jag jag senare överföra min pension till Sverige vid eventuell tillbakaflytt till Sverige?

Jag kanske redan om 2 år vill flytta tillbaka, hur gör jag då?
Dickie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-14, 11:57 #14
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Oj, det blev mycket mer i skatt än jag trodde. Jobbigt om man ska behöva börja fiffla för att kunna driva vidare sitt företag och slippa gå på bidrag.
Du hade räknat fel och fått fram 54%, jag räknade förhoppningsvis rätt och hamnade på ungefär 40% - alltså mindre i skatt än du själv räknat med.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-14, 12:19 #15
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Citat:

Problemet är att det finns en max summa som beräknas på antal basbelopp typ, så om du har en väldig hög inkomst får du betala samma % som är för pension men du får dom inte som pension utan staten snor dina pengar rakt av där.

Så väldigt ful att ta betalt för pension sparande fast det finns en max gräns.

Jag hade fått betala runt 80% skatt i Sverige, jag får ut betydligt mer privat sparande och privata försäkringar än att betalat 1.6mille i inkomstskatt varje får få ut samma nettoinkomst.

Sedan A-kassan så så jävla låg så det är fika pengar man får ut som max där, typ räcker ju knappt för en dag.

Staten är ju ändå värdelös för dom som har pengar, enda som tjänar på staten är låginkomsttagare.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-14, 13:39 #16
coredevs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

...och DÄR kom de politiska slagdängorna om hur värdelös staten är och hur synd det är om alla höginkomsttagare. Tack Patrikweb, jag började faktiskt undra... :-P

Och för att ingen vilsen själ faktiskt skall tro att Patrikwebs "verklighetsbeskrivning" stämmer så kommer här även lite motargument till att "allt är värdelöst med Sverige":

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Sedan A-kassan så så jävla låg så det är fika pengar man får ut som max där, typ räcker ju knappt för en dag.
Du har rätt att man inte får så mycket i A-kassa, men att säga att det bara räcker för en dag är direkt respektlöst. Det är många människor som lever på A-kassa och för dem är det inte fikapengar - det är pengar som går till hyra, mat, etc. Det är jävligt tufft för dessa människor, att säga att deras månadsinkomst är fikapengar för dig är rätt svinigt.

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Staten är ju ändå värdelös för dom som har pengar, enda som tjänar på staten är låginkomsttagare.
False. De som tjänar på staten är majoriteten av befolkningen - höginkomsttagare är ett särintresse. Vänd på det, självklart kan man inte anpassa samhället efter de 20% av befolkningen som har det bäst - för de har ju det redan bra. Jag är själv höginkomsttagare + egen företagare, och trots att jag lever i Sverige och följer systemet och betalar min skatt lever jag riktigt gott. Det är inte oss det är synd om - det är de stackarna som sliter ut sig på Carema för 14.000 kr / månad det är synd om.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-14, 13:54 #17
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Om du inte får ut en vettig inkomst som möjliggör sparande (du bör, som Captain Thailand redan antytt, ha en ordentlig buffert om du flyttar utomlands) så bör du se över din verksamhet och kanske komplettera med en vanlig anställning eller dylikt. Även om du mer eller mindre precis klarar dig just nu så måste man alltid tänka på framtiden, detta gäller extra mycket när man är företagare.

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-08-14 klockan 13:57
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-14, 14:02 #18

Citat:
...och DÄR kom de politiska slagdängorna om hur värdelös staten är och hur synd det är om alla höginkomsttagare. Tack Patrikweb, jag började faktiskt undra... :-P

Och för att ingen vilsen själ faktiskt skall tro att Patrikwebs "verklighetsbeskrivning" stämmer så kommer här även lite motargument till att "allt är värdelöst med Sverige":

Du har rätt att man inte får så mycket i A-kassa, men att säga att det bara räcker för en dag är direkt respektlöst. Det är många människor som lever på A-kassa och för dem är det inte fikapengar - det är pengar som går till hyra, mat, etc. Det är jävligt tufft för dessa människor, att säga att deras månadsinkomst är fikapengar för dig är rätt svinigt.

False. De som tjänar på staten är majoriteten av befolkningen - höginkomsttagare är ett särintresse. Vänd på det, självklart kan man inte anpassa samhället efter de 20% av befolkningen som har det bäst - för de har ju det redan bra. Jag är själv höginkomsttagare + egen företagare, och trots att jag lever i Sverige och följer systemet och betalar min skatt lever jag riktigt gott. Det är inte oss det är synd om - det är de stackarna som sliter ut sig på Carema för 14.000 kr / månad det är synd om.

Nu vet jag inte vad du räknar för summa som höginkomsttagare, man vill ju ha ut 1 miljon netto inkomst per år alla fall. Och då inte få betala väldigt många miljoner i skatt för få ut det.

Och 1 miljon netto är ändå långt ifrån någon extrem hög inkomst, det är ändå väldigt lång ner på listan om man ska räkna som höginkomst.

Problemet är när staten straffbeskattar alla höginkomsttagare, vilket gör att man inte ha något val än lämna landet. Varför ska största delen behöva betala medel 120-200k i skatt och höginkomsttagare flera miljoner till flera 100 tals miljoner skatt.

Vem vill betala 80% skatt, vi ger ju bort gratis boende och bidrag för hela världens flyktingar ska komma hit o leva och aldrig bidra med något alls troligtvis under hela sin livstid.

Om man slösar andras pengar till folk som aldrig kommer bidra tillbaka så är det väldigt lite intresse att betala pengar i skatt.

Ser man det ekonomiska läget i världen och EU så ser det inte bra ut, nu gäller det att säkra sina egna tillgångar.

Man kommer aldrig låta staten ta in mer pengar för dom som sköter länder dåligt, man ser ju redan idag att folk med pengar börjar säkra sin tillgångar för staten inte ska börja straffbeskatta ännu mer.

Orsaken varför svenska folket har så höga skulder mot tillgångar är att folk inte tar något eget ansvar utan slösar andra pengar genom lån och krediter.

Inte någon annans fel om man överbelånar sig extremt och sedan inte har råd betala sina skulder. Om man väljer åka på en dyr semesterresa på kredit istället för se till man har sparade pengar vid kris så kan man inte tycka så synd om personen.

Problemet är att man inte behöver ta eget ansvar, du får alltid pengar av staten i värsta fall. Även om det är fika pengar så är det ändå pengar att överleva även om man ställt till med problemen själv utan tagit något ansvar.

Skulle man bedriver företag så skulle man åkt in flera år i fängelse troligtvis.
Oläst 2012-08-14, 14:49 #19
mephisto73s avatar
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
mephisto73s avatar

Reg.datum: Jan 2008
Vad Patrik inte fattar mitt i allt sitt förakt är att han inte skulle kunna tjäna sina pengar om det inte var för alla de låginkomsttagare som han spyr galla över.

Sen att han gillar att provocera genom att som en papegoja upprepa att man inte kan leva på mindre än en miljon netto om året kan väl passera.

Man ska dock ta Patrik för vad han är, en provokatör.
mephisto73 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-14, 15:01 #20

Citat:
Ursprungligen postat av mephisto73 Visa inlägg
Vad Patrik inte fattar mitt i allt sitt förakt är att han inte skulle kunna tjäna sina pengar om det inte var för alla de låginkomsttagare som han spyr galla över.

Sen att han gillar att provocera genom att som en papegoja upprepa att man inte kan leva på mindre än en miljon netto om året kan väl passera.

Man ska dock ta Patrik för vad han är, en provokatör.
Jag personligen skiter i vad folk har för inkomst, så länge jag slipper betala för det.

Dock är man trött på behöva betala för alla andra hela tiden som aldrig kommer ge något tillbaka. Höginkomsttagare kommer aldrig i hela livet få något tillbaka som motsvarar deras skattenivå.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017