FAQ |
Kalender |
![]() |
#81 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Men jag köper inte mina skivor i någon specialicerad skivbutik utan på bensinmacken. Där köper jag även DVD-filmer och talböcker. Jag har vid några enstaka tillfällen för mer än 15 år sedan varit in på Åhléns City i Stockholm (som har/hade en ganska stor skivbutik när jag var där senast). Mitt köpbeteende har ändrats på så vis att jag köper mer skivor idag än för 15 år sedan. Jag köper bara originalskivor, ej fysiska piratskivor. Däremot lyssnar jag på olika radiokanaler en hel del för då får jag en bred variation av musikutbudet, när jag gillar flera låtar av en favoritartist och jag inte tröttnar på låtarna efter ganska kort tid, brukar jag leta upp denna artists produktion på bensinmacken och köpa albumet. Jag har även börjat köpa talböcker (likaledes på bensinmacken) och det gör jag gärna igen. Senast redigerad av Conny Westh den 2011-11-17 klockan 03:06 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Den stora anledningen till att fildelning blev så stort är just musikbranschens inflexibilitet och oförmåga att anpassa sig till vad kunderna vill ha. De ville stoppa tekniken som gjorde det möjligt att sprida musiken på ett nytt och mycket mer effektivt sätt som dessutom många kunder föredrog. Istället för att inse detta och sätta upp ett lagligt alternativ kämpade de för att förbjuda tekniken bara för att de inte ville ändra sina affärsmodeller. Hade de gjort det istället hade de inte haft problem med piratkopiering. Att sedan staten ska sitta och hålla handen och hjälpa musikbranschen tycker jag är fel. Man måste ju hänga med i utvecklingen på marknaden om man ska kunna vara konkurrenskraftig. Borde man t.ex. förbjudit persondatorer bara för att de var förödande för den existerade skrivmaskinindustrin? Nej, givetvis inte. Teknikutvecklingen och marknaden ska inte styras på sättet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Staten ska stödja musikbranschen precis som de ska stödja alla andra branscher. Alla marknader måste fungera oavsett vad det gäller. Företagen ska däremot få ta egna beslut utan att konsumenterna tar lagen i egna händer. Förändringar sker alltid om kunderna försvinner - precis som du antyder är det så en fri marknad fungerar. Musiken hör dessutom till kulturutbudet och får extra stöd i form av bidrag till enskilda artister, replokaler etc. vilket i grunden är positivt även om det kanske inte alltid är särskilt rättvist.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2011-11-17 klockan 10:34 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Du skriver att många kunder föredrog den tekniken, hur många av de kunderna var beredda att betala? Det fanns ett tag en godkänd sajt där du kunde skapa dina egna CD-skivor genom att välja vilka låtar du ville ha, men folk ville inte betala för låtarna. Hur stor andel av exempelvis Spotifys kunder är gratiskunder? Bara att inse och acceptera, folk vill ha allt men inte betala något, det är ju samma med webhotellsbranschen, man vill ha supersnabbt, supersäkert och extra allt men betala en tia i månaden typ. Ibland får folket som dom vill, ibland inte. I de fallen man inte får som man vill så gör man ändå som man vill, om möjligheten finns där även om den inte är laglig. Det är brist på respekt mot lagen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() Dubbelmoral? Nää, inte en sekund va? *S* |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tur att Patrik har erfarenhet utav att bli tagen av polisen, hur gick det med stölden utav utrustning tidigare?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |||
|
||||
|
Citat:
Om man väljer att inte följa lagen så får man ta konsekvenserna, så resonerar jag t.ex. när det gäller hastighetsbegränsningar. Jag klagar inte om jag får fortkörningsböter - jag har ju kört för fort. Problemet när det gäller hostingföretag är just det att man inte ska hållas ansvarig för vad kunderna gör om man inte uppenbart valt att ignorera tydliga lagbrott. Jag vet inte vad kunder lagrar i sina databaser och jag har heller ingen rätt att gå in och kika i dem, ska jag då ändå hållas ansvarig bara för att t.ex. APB påstår en sak som jag inte ska eller får kontrollera? APB är ingen myndighet och har inga rättsliga befogenheter men tillåts av svenska rättsväsendet att agera både åklagare, polis och domstol. Tyvärr är det så att APB:s ord väger lika tungt som en polisanställd utredare och det är inte rättssäkert. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |||
|
||||
|
Citat:
När det gäller webbhotell så håller jag med. Därför så får andra hålla på med det. Jag kommer att sälja min kunskap istället. Det är inte alla som kommit på hur man får ett webbhotell lastbalanserat för under 2000:- / TB och månad. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |||
|
||||
|
Citat:
Ja jag är lite anti STIM och APB och det beror till stor del på CopySwede och STIMs legaliserade bedrägerier. För om jag satt i system att medvetet ta betalt flera gånger för samma vara eller ta betalt för en vara som jag inte levererat så hade jag gjort mig skyldig till just bedrägeri. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Eller så tycker man helt enkelt det är en säkerhetsrisk att själv inte ha all den kompetensen och varaberoende av en enda person. Då kan det vara smart att betala nån peng extra för att ha flera personer att ringa och komma och laga utrustningen åt en. ![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|