Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Skattediskussion - utflyttade inlägg

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-11-02, 19:35 #1
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det där handlar om rättvisa, medmänsklighet och solidaritet, ord jag vet att du inte kan stava till.
Är alltid lätt att använda sådana ord när det är andra som får betala största delen av det.

Sedan är sanningen att många problem är skapade av folks totalt egna dumhet, någon gång får folk lära sig att lösa sina egna problem och inte alltid hoppas andra ska lösa dom hela tiden.

Grekland är senaste bra exempel, dom vill att andra ska lösa deras problem men inte ta konsekvensen för det.

Sedan tycker jag inte det är en rättighet att kunna få saker, man får leva efter den standard man har råd med.

Citat:

Det där är ju bara ett dåligt skämt. Får man inte ha åsikter om skolan när man är klar med sin utbildning? Med den "logiken" skulle vi inte ha några politiker alls utan ren anarki.
Åsikter kan man väl alltid ha, men tycker det är jävligt fel att tycka en person som betalar mer skatt än en själv gör fel om man inte vill betala alla sina pengar i skatt.

Då tycker jag personen även ska gå till skatteverket och säga att han vill ha ännu högre skatt.

Citat:
Tvärtom, det är nog alla mycket väl medvetna om, det handlar inte om att tjäna pengar genom att spendera skattepengar...

Det där är en ren och skär lögn. Skatter ger jobb. Vi har mängder med lärare, politiker, statstjänstemän, advokater, poliser, läkare, professorer etc. vars löner bekostas med skattemedel. Det finns dessutom tusentals företag som har en väsentlig del av sin inkomst direkt eller indirekt från den offentliga sektorn. Mycket av den forskning som bedrivs i offentlig regi (ofta i samarbete med näringslivet) kommer dessutom till nytta i den privata sektorn. De privata och offentliga sektorerna är inte enskilda isolerade organismer utan tätt sammanvävda på många håll.

Skatter ger självklart en viss del jobb, men det är jävligt dyra jobb då extremt mycket försvinner på vägen rent i administrativt.

Hade varit betydligt billigare ha lägre arbetsgivaravgifter så företagen kan anställa mer personer än företagen ska betala hög skatt som samtidigt ska gå igenom hela systemet till socialen som sedan ska betala ut det till någon person.
patrikweb är inte uppkopplad  
Oläst 2011-11-02, 19:49 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Är alltid lätt att använda sådana ord när det är andra som får betala största delen av det.
Så din grundtanke är att bara de som har tillräckligt hög inkomst ska få bestämma över de resurser samhället förfogar över? Var går gränsen? Bra att veta menar jag så dina meningsmotståndare vet när man får ha en åsikt. Samtliga lagar och regler gäller för alla människor, man kan inte ha en lag som gäller för dig och en för arbetslösa Per-Arne, 62. Ni bägge har precis lika stor, eller liten, rätt att besluta om hur höga skatterna ska vara och vad de ska användas till. Så fungerar en demokrati och så ska det naturligtvis också vara. Du kan självklart flytta till ett annat land om det inte passar dig men då ska du också bedriva din verksamhet där.

Citat:
Sedan är sanningen att många problem är skapade av folks totalt egna dumhet, någon gång får folk lära sig att lösa sina egna problem och inte alltid hoppas andra ska lösa dom hela tiden.
Naturligtvis är det så men det innebär väl inte fördenskull att det är rätt att oskyldiga ska behöva lida, svälta och dö? Det är dessutom vi européer som orsakat eller förvärrat många av de problem som många länder i Afrika ännu lider av. Då har vi idag ett visst ansvar att försöka reparera dessa skador.

Citat:
Sedan tycker jag inte det är en rättighet att kunna få saker, man får leva efter den standard man har råd med.
Ingen har påstått något annat men det finns en gräns. Alla har rätt till ett drägligt liv.

Citat:
Åsikter kan man väl alltid ha, men tycker det är jävligt fel att tycka en person som betalar mer skatt än en själv gör fel om man inte vill betala alla sina pengar i skatt.
Ingen har påstått att du eller någon annan ska betala alla sina pengar i skatt. Jag tycker tvärtom det är bra att vi har många miljonärer i Sverige idag.

Citat:
Skatter ger självklart en viss del jobb, men det är jävligt dyra jobb då extremt mycket försvinner på vägen rent i administrativt.
Sjukvård och högteknologisk forskning är de facto mycket dyrt, ja, men det är lyckligtvis väldigt få som inte tycker de investeringarna är värda att göra. Läkare och forskare gör betydligt större nytta för samhället än du och jag men det finns ett behov av alla.

Citat:
Hade varit betydligt billigare ha lägre arbetsgivaravgifter så företagen kan anställa mer personer än företagen ska betala hög skatt som samtidigt ska gå igenom hela systemet till socialen som sedan ska betala ut det till någon person.
Det är en väldigt liten andel av företagsskatterna som går till socialbidrag. Att vi måste ha socialbidrag kommer vi aldrig ifrån, det är inte mycket att göra åt. Däremot kan jag hålla med dig om att lägre arbetsgivaravgift kan vara bra i vissa lägen, framför allt när det handlar om relativt nystartade företag. Unga innovativa företag ska stöttas, att slänga skattepengar i sjön som Mauds yngre tvilling Annie Lööf gjorde nu med Facebook är ju rent ut sagt vansinnigt. Lägre arbetsgivaravgifter rakt av är förmodligen inte särskilt gynnsamt. Företag anställer inte per automatik fler personer bara för att deras kostnader minskar.

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-11-02 klockan 20:26
tartareandesire är inte uppkopplad  
Oläst 2011-11-02, 20:30 #3

Citat:
Så din grundtanke är att bara de som har tillräckligt hög inkomst ska få bestämma över de resurser samhället förfogar över? Var går gränsen? Bra att veta menar jag så dina meningsmotståndare vet när man får ha en åsikt.
Att det är rimligt att man själv får bestämma över sina egna pengar, är ju orimligt betala så hög skatt det faktiskt blir på summor på miljoner.

Skulle även formulera det som "dom resurser samhället snor från folks konton".

Är rätt orimligt att betala över 1 miljon i skatt om man vill få kvar 1 miljon, vilket du inte får ett jävla skit för. Du får ju inget förmåner bara förluster.

Citat:
Naturligtvis är det så men det innebär väl inte fördenskull att det är rätt att oskyldiga ska behöva lida, svälta och dö?

Så har det alltid varit, i många fall så löser inte bistånd några problem utan förlänger folks lidande bara. Lösningen är att minska befolkningen inte föda mer barn, jag personligen tycker man är bra jävla dum att man vill föda barn som kommer dö och svälta.

Där är även bra exempel på många problem skapas av folks egna dumhet.

Mycket pengar åt helvete för saker som inte löser grundproblemet, bara kolla på FN & Nato, kostar jävla massa pengar men dom får inte lägga sig i konflikter.

Många problem hade kunnat lösas med militära medel i många länder, men då hade folk gnällt över det istället.

Det är bara att bränna pengar, mycket politik och skitsnack men ingen som faktiskt gör något i verkligheten. Alla är så jävla fega, och kollar bara på och tycker dom är så duktiga när dom skickar lite mat när dom låtit folket svälta nästan till döds.

Citat:
Ingen har påstått något annat men det finns en gräns. Alla har rätt till ett drägligt liv.
Det betyder inte att man ska ha rätt bo i valfri stad och få sitt boende betalt, eller att man ska ha rätt att kräva ha råd med den maten man vill köpa.

Eller ha råd att vara ute och roa sig.

Samtidigt tror jag stor del av samhället löser det bra, tror nästan alla ställer upp för egna vänner och släkt.

Är mer rimligt att kompisen kan bjuda på pizza än att staten ska betala ut skattemedel för personen ska kunna äta pizza.

Citat:
Ingen har påstått att du eller någon annan ska betala alla sina pengar i skatt. Jag tycker tvärtom det är bra att vi har många miljonärer i Sverige idag.
Är det rimligt att om man vill ha ut 1 miljon efter skatt att behöva betala över 1 miljon i skatt för det? Och sanningen är ju att du får ju inget mer än en person som betalar 100k i skatt.

Om vi ska vara ärliga, hur många % av större/stora företag skatteplanerar INTE? Så är ju verkligheten. Börjar man få stora överskott så åker pengarna ut från landet så är ju ändå verkligheten och har ju alltid varit så.

Citat:
Sjukvård och högteknologisk forskning är de facto mycket dyrt, ja, men det är lyckligtvis väldigt få som inte tycker de investeringarna gör nytta. Läkare och forskare gör betydligt större nytta för samhället än du och jag men det finns ett behov av alla.
Forskning är dyrt ja, sanningen är ju ändå att är företag som lägger beslag på patenten och ändå har som mål att göra så stora vinster på det.

Medicin och läkemedel är dyrt just för det är privata företag som äger patentet och som vill ha så stor avkastning som möjligt.

Hade forskningen stannat inom staten och landet äger patenten så hade det blivit något bra för skattepengarna. Men att staten ska behöva betala dyra pengar för medicin från dom privata företagen är rätt dåligt sätt.

Där blir det fel på något sätt.

[/QUOTE]

Citat:
Det är en väldigt liten andel av företagsskatterna som går till socialbidrag. Att vi måste ha socialbidrag kommer vi aldrig ifrån, det är inte mycket att göra åt. Däremot kan jag hålla med dig om att lägre arbetsgivaravgift kan vara bra i vissa lägen, framför allt när det handlar om relativt nystartade företag. Lägre arbetsgivaravgifter rakt är förmodligen inte särskilt gynnsamt.
Visst kommer det alltid finnas skatt som går till socialbidrag, även om jag tycker det kan hanteras bättre flödet av pengarna för få bättre resultat.

Men har åsikten att skattepengar endast ska gå till landet, inte att pengarna ska gå till bistånd eller för betala massa pengar på dyra flyktingkostnader.

Sedan om folk väljer att skänka pengarna till röda korset eller andra sådana ställen om dom får mer pengar över om staten slutar hantera skattepengar för sådant.

Jag tycker det är väldigt dåligt att ge pengar till andra än till det egna folket när landet har hög arbetslöshet och andra problem.
Oläst 2011-11-02, 21:10 #4
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Att det är rimligt att man själv får bestämma över sina egna pengar, är ju orimligt betala så hög skatt det faktiskt blir på summor på miljoner.
Det är inte det minsta orimligt, om du nu inte glömde lära dig procent i skolan. Att man betalar en viss andel av sin inkomst och inte en given summa är väl ändå självklart för de flesta. Något annat vore däremot helt orimligt.

Citat:
Så har det alltid varit, i många fall så löser inte bistånd några problem utan förlänger folks lidande bara. Lösningen är att minska befolkningen inte föda mer barn, jag personligen tycker man är bra jävla dum att man vill föda barn som kommer dö och svälta.
Uppenbarligen har du noll förståelse för hur människor tänker och fungerar, vilket knappast är en nyhet för någon. Hur åstadkommer du denna vackra lösning om jag får fråga? Det vill jag gärna höra.

Citat:
Mycket pengar åt helvete för saker som inte löser grundproblemet, bara kolla på FN & Nato, kostar jävla massa pengar men dom får inte lägga sig i konflikter.
Suck, vad ska man säga... Det är tur du inte är diplomat. FN skulle aldrig kunna fungera eller existera om de lade sig i konflikter. Det är enkla fakta.

Citat:
Många problem hade kunnat lösas med militära medel i många länder, men då hade folk gnällt över det istället.
Ge gärna några konkreta exempel på sådana problem och länder? Militära insatser kan lika gärna förvärra problemen. Dessutom, du som är så mån om pengar hela tiden, så är krig bland det mest kostsamma du kan tänka dig vilket du kanske inte är medveten om. USA går på kryckor idag till stor del på grund av de militära insatser de gjort. Därtill kommer alla kostnader som följer efter krigen i form av vårdkostnader, psykisk ohälsa, ökad brottslighet med fler tunga vapen i omlopp, för att inte tala om mångmiljardbelopp till återuppbyggnad.

Citat:
Samtidigt tror jag stor del av samhället löser det bra, tror nästan alla ställer upp för egna vänner och släkt. Är mer rimligt att kompisen kan bjuda på pizza än att staten ska betala ut skattemedel för personen ska kunna äta pizza.
Det kan jag hålla med om. Det är däremot inte rimligt att kompisen ska betala för falukorv och makaroner varje dag.

Citat:
Medicin och läkemedel är dyrt just för det är privata företag som äger patentet och som vill ha så stor avkastning som möjligt.

Hade forskningen stannat inom staten och landet äger patenten så hade det blivit något bra för skattepengarna. Men att staten ska behöva betala dyra pengar för medicin från dom privata företagen är rätt dåligt sätt.
Det kan jag hålla med om men samtidigt är det svårt att hålla detta helt inom staten. Det blir också lätt fel. Där är det snarare patenträtten som måste förändras.

Citat:
Men har åsikten att skattepengar endast ska gå till landet, inte att pengarna ska gå till bistånd eller för betala massa pengar på dyra flyktingkostnader.
Detta vore lite mer rätt tänkt om det nu vore så att varje land på jorden har samma resurser men nu är det inte så. Norge och Mauretanien har exempelvis enormt annorlunda förutsättningar. Antingen får man försöka utjämna dessa skillnader med hjälp av finanspolitiska medel eller så får man låta människor fritt bosätta sig precis var de önskar i världen. Några andra logiska och hållbara alternativ finns inte.

Citat:
Jag tycker det är väldigt dåligt att ge pengar till andra än till det egna folket när landet har hög arbetslöshet och andra problem.
Nu har vi det väldigt bra i Sverige jämfört med de flesta andra länder. Det är heller ingen slump att några av länderna med högst skatter också är de som kommit längst i världen när det gäller mänsklig utveckling:

http://www.dn.se/nyheter/varlden/fn-...a-jamstalldhet

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-11-02 klockan 21:31
tartareandesire är inte uppkopplad  
Oläst 2011-11-03, 20:21 #5
Doctor.Datas avatar
Doctor.Data Doctor.Data är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2010
Doctor.Data Doctor.Data är inte uppkopplad
Flitig postare
Doctor.Datas avatar

Reg.datum: Apr 2010
Jag skrev om detta i en gammal tråd som jag startade

http://www.wn.se/t1046196.html
Doctor.Data är inte uppkopplad  
Oläst 2011-11-02, 21:58 #6
daniel.s daniel.s är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2008
daniel.s daniel.s är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2008
Citat:
Grekland är senaste bra exempel, dom vill att andra ska lösa deras problem men inte ta konsekvensen för det.
Och varför har Grekland detta problem? Känns som du kastar sten i glashus nu.
daniel.s är inte uppkopplad  
Oläst 2011-11-02, 22:01 #7

Citat:
Ursprungligen postat av daniel.s Visa inlägg
Av flera orsaker, men största är väl att många inte betalade någon skatt alls typ.

Men om man hade gått tillbaka i tiden en del år och folk faktiskt betalade några % skatt alla fall så tror jag inte dom hade hamnat i detta läget.

Men orsaken är inte att dom inte har haft 60% skatt
Oläst 2011-11-02, 22:17 #8
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2010
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2010
Citat:
Ursprungligen postat av daniel.s Visa inlägg
Patrik har inte förstått skillnaden mellan Greklands ultrukorrumperade styre och det grekiska folket. Det är därför han bara skriver Grekland. Han verkar heller inte känna till att grekerna har demonstrerat hårdare än de flesta mot detta. Eller att de ska folkomrösta om räddningen och att folket antagligen kommer rösta MOT det. Som man bäddar får man ligga, och vi vet ju alla att skulder av grekisk magnetud är något som grekerna själva har dragit på sig, utan några som helst påtryckningar av dödsstjärnor som IMF eller Världsbanken
Advocacy är inte uppkopplad  
Oläst 2011-11-06, 04:38 #9
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
En del saker har du rätt i, men en sak jag har lärt mig, att lyckan kan vända väldigt fort. Det går alltid bra och sitta på höga hästar, när det gå bra.

Självklart skall samhället hjälpa dem som behöver hjälp, är man född i Sverige och har några generationer blods band till landet så skall man ha hjälp.

Det är riktigt illa när man ser unga Svenska tjejer tigger på tunnelbanan, tyvärr har jag aldrig kontanter på mig.

Däremot skall man se upp dessa organiserade gangster ligor från Östra Europa som spelar musik och tigger pengar via lappar, det är bara organiserad brottslighet och ingenting annat.

Citat:

Då tycker jag personen även ska gå till skatteverket och säga att han vill ha ännu högre skatt.

klein är inte uppkopplad  
Oläst 2011-11-02, 23:40 #10
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Det där är en ren och skär lögn. Skatter ger jobb. Vi har mängder med lärare, politiker, statstjänstemän, advokater, poliser, läkare, professorer etc. vars löner bekostas med skattemedel. Jag skulle vilja påstå att de flesta läkare gör betydligt mer gott för samhället än det du eller jag sysslar med. Det finns dessutom tusentals företag som har en väsentlig del av sin inkomst direkt eller indirekt från den offentliga sektorn. Mycket av den forskning som bedrivs i offentlig regi (ofta i samarbete med näringslivet) kommer dessutom till nytta i den privata sektorn. De privata och offentliga sektorerna är inte enskilda isolerade organismer utan tätt sammanvävda på många håll.
Håller delvis med dig. Men om nu så många skatter går till lönen så kan man undra varför staten, kommunerna m.fl säljer ut sina saker till privata företag.

Här i stan har 4 skolor sålts till privata och en skola drivs fortfarande av kommunen..
MusikMixen är inte uppkopplad  
Stängt ämne

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017