Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ändra klockan (debian) samt installera imagemagick

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-10-30, 21:55 #1
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
Bara ett inlägg till!

Standard Ändra klockan (debian) samt installera imagemagick

Som överskriften säger så blir jag inte klok på detta.

Jag håller på att lära mig hur debian fungerar och hur man gör inställningar. Jag och engelskan är inte "best friend" men jag har iaf läst en massa trådar, dock undrar jag om jag gjort rätt.

Jag har kört med sudo dpkg-reconfigure tzdata och satt klockan på Europa/Stockholm och sedan startat om servern men klockan visar ändå fel Är det något mer man behöver tänka på eller göra? Klockan går rätt en liten stund men sedan flippar den ut, därför misstänker jag att ngt jag gjort är fel.

Sedan imagemagick. Räcker det att skriva apt-get install imagemagick för att den ska installeras? Den laddade hem det, frågade om jag ville fortsätta och jag valde "Y" och sedan kom jag tillbaka till root. Är det ngt mer jag behöver göra?

I scriptet för att använda imagemagick, räcker det med att länka till /usr/bin/ ?

Tacksam för svar!
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-30, 22:36 #2
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Reg.datum: Feb 2004
Om klockan börjar gå fel efter ett tag så är det kanske datorns inbyggda klocka som går dåligt. Pröva att köra NTP för att synka klockan mot en pålitlig tidskälla. Är det en gammal dator kanske klockbatteriet tagit slut, eller så är det en serverburk vilka ofta är notoriskt dåliga på att hålla tiden utan hjälp av NTP.

Visst har du lyckats installera ImageMagick korrekt och du kan själv testa det genom att köra "convert" eller "identify" på kommandoraden. Många som använder ImageMagick vill också ha stöd för det i skriptspråket PHP; i sådana fall krävs paketet php5-imagick.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-30, 22:57 #3
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
Om klockan börjar gå fel efter ett tag så är det kanske datorns inbyggda klocka som går dåligt. Pröva att köra NTP för att synka klockan mot en pålitlig tidskälla. Är det en gammal dator kanske klockbatteriet tagit slut, eller så är det en serverburk vilka ofta är notoriskt dåliga på att hålla tiden utan hjälp av NTP.

Visst har du lyckats installera ImageMagick korrekt och du kan själv testa det genom att köra "convert" eller "identify" på kommandoraden. Många som använder ImageMagick vill också ha stöd för det i skriptspråket PHP; i sådana fall krävs paketet php5-imagick.
Som vanligt bra och trevliga svar från dig, tack.
Servern har väl 2-3 år på nacken så batteriet kanske börjar gå slött. Jag kör ntp mot malmö noden. Du har kanske en bättre nod? Du kanske vill dela med dig av en ntp cfg fil eller länka till en som du vet fungerar bra? Jag har varit inne och pillat lite så den fungerar säkerligen inte, hehe.
Oläst 2011-10-31, 09:17 #4
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2008
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Ursprungligen postat av MusikMixen Visa inlägg
Servern har väl 2-3 år på nacken så batteriet kanske börjar gå slött.
Det låter oroväckande, har själv en server med 6 år på nacken och har aldrig haft några som helst problem.

Ang NTP:
Kod:
ntp.lth.se
ntp.kth.se
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-31, 13:55 #5
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Citat:
Ursprungligen postat av jayzee Visa inlägg
Det låter oroväckande, har själv en server med 6 år på nacken och har aldrig haft några som helst problem.

Ang NTP:
Kod:
ntp.lth.se
ntp.kth.se
Tack, ska lägga in de.
Jadu! Jag vet inte exakt hur gammal den är men misstänker att den har 2-3 år på sig. Klockan ändrar sig iaf vilket är väldigt irriterande eftersom musiken och önskefunktionen styrs av klockan samt cron jobben..
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017