Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Mindmap

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-10-23, 19:33 #1
jbswebeck jbswebeck är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2011
jbswebeck jbswebeck är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2011
Standard Mindmap

Hej jag undrar hur ofta gör ni "mindmaps" till era sidor?
I skolan påpekar dom alltid hur viktigt det är att ha en klar map innan man börjar på ett projekt.
jbswebeck är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-23, 22:27 #2
frecka frecka är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2011
frecka frecka är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2011
Mindmaps är bra till någorlunda stora sidor. Behövs inte till portfolios och mindre personliga siter.
frecka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-23, 22:48 #3
captaindoes avatar
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2010
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare
captaindoes avatar

Reg.datum: Dec 2010
Jag anser att det är otroligt viktigt att ha "mindmaps" för sina projekt. Det har hjälpt mig otroligt mycket tidigare, eftersom jag då kan visualisera framför mig hur allting ska se ut, samt vad det är för exakta uppgifter varenda skript ska göra.

Att ha en bra mindmap kommer att öka prestandan på din sida, och din kodning eftersom du är tvungen att tänka tre steg längre. Det kommer också att spara otroligt mycket tid.
Innan jag skrev ut exakt allting så kunde jag programmera på, för att sedan komma på att jag glömde implementera en viss funktion. Då fick man ofta börja om från början.

Ett exempel:
Låt oss säga att jag vill göra en blocket sida. Jag gör så att endast folk kan lägga upp annonser i kategorierna bilar, båtar och hus. Så jag hårdkodar in dessa kategorier på "lägga-till-annons-sidan", "sök-annonser" sidan, samt "kolla-vad-jag-har-för-annonser-uppe-sidan".

Sedan kommer jag på att jag kan tjäna mer pengar om jag erbjuder flera kategorier än endast dessa tre. Då hade det varit mycket smartare av mig att från början kodat ett system så att jag kan lägga till nya kategorier med ett musklick, istället för att hårdkoda in allt i koden.

Så för att sammanfatta, dina lärare har helt rätt. Skriv ut exakt vad du vill att varje skript ska göra, och tänk på att bygga dina skript så att du enkelt kan bygga vidare på dem.
captaindoe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-24, 08:01 #4
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Du ska inte bara ha en mindmap, du ska omforma mindmapen i en kravlista.
Utifrån exemplet ovan:
...
Krav 37: Sidan ska visa rubriker som länkar till olika områden.
Krav 38: Rubriklistan ska vara: Bilar, båtar och hus.
....

Sen ändrar du dig och vill ha med cyklar också.
Då ser kravlistan ut så här:

...
Krav 37: Sidan ska visa rubriker som länkar till olika områden.
Krav 38: Rubriklistan ska vara: Bilar, båtar och hus. (Strykes, hittar inte en genomstruken text i editorn här)
....
Krav 114: Rubriklistan ska vara: Bilar, båtar, hus och cyklar. (Nytt krav)

Exakt hur du löser det, om du hårdkodar eller kör dynamiskt, är ditt problem och ingen annans. För att få en rak linje från ide - mindmap - kodning - produkt så måste du ha en kontinuerligt uppdaterad kravlista, annars har du eller din stackars programmerare inget att hålla sig till.

Risken är annars att det blir så att du tappar tidigare krav och funktion när du inför något nytt. Till exempel att rubriken för bilar försvinner. Om det inte är dokumenterat går det inte att hitta i kravlistan och då återstår bara en manuell genomgång av loggen i git för att hitta felet.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-24, 10:07 #5
WeaZear WeaZear är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
WeaZear WeaZear är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
Citat:
Ursprungligen postat av frecka Visa inlägg
Mindmaps är bra till någorlunda stora sidor. Behövs inte till portfolios och mindre personliga siter.
Självklart stämmer detta om man redan har gjort flera projekt men om man är i uppstarten kan det vara bra att göra mindmaps till också de mindre projekten bara för träning. Dessutom är dokumentation är alltid bra att ha för framtida bruk.
WeaZear är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017