Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Google dart

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-10-11, 15:23 #21
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2007
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Reg.datum: Sep 2007
Någon som har luskat ut vad Google ser som de stora fördelarna med Dart framför JS? Det måste vara något revolutionerande om det skall lyckas konkurrera ut JS idag när tom IE kör JS snabbt. Att ha mer OOP anser jag inte vara något som motiverar ett nytt språk, tycker man klarar sig fint med det som redan finns i JS idag.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-11, 15:45 #22
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2004
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2004
Det enda jag läst är att Dart löser problem som inte går att lösa i Javascript. Men jag har inte lyckats hitta vad. Och Google har inte ens berättat för TC39 vilka dessa problem är så att man där kunnat jobba på att lösa problemen. Istället valde Google att jobba i det dolda och sedan presentera ett nytt språk utan att andra webbläsare eller webbutvecklare kunnat vara med och påverka.
WizKid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-12, 17:45 #23
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Administratör

Google har väl pratat långt och mycket om vad man vill eller kan förändra inom TC39? De har varit med länge och varit en av de aktivaste partnerna under hela tiden? Om de inte släpper fritt på språket efter att de satt strukturen de föreslår - så kommer det garanterat inte anammas av andra senare och det tror jag de är fullt medvetna om. Speciellt i och med att alla dess skrivningar i det läckta dokumentet tyder på det.

Många av javascripts dynamiska features gör språket ineffektivt (även om det räddar språket från att vara helt oproduktivt att arbeta med). T ex finns en egen standard för en javascript-version anpassad för att vara effektivare här ECMA Compact Profile. Den otroligt dynamiska typningen är t ex ytterligare en utöver de som nämns som valfria i den profilen.

JS skapades inte med tanken att det skulle användas till riktigta applikationer eller för att underlätta arbete på olika delar av applikationen. Det är också något som verkligen behöver förändras för att främja webbapplikationer med bra klientside-funktionalitet.

Det pratades om att förbättra JS på ett mer omfattande sätt för 6-7 år sedan också. Hela den satsningen dog för att alla blev osams redan i planeringsstadiet och de godaste godsakerna ligger kvar olanserade i Harmony-projektet. Jag sätter väldigt liten tillit för att det med Harmony kommer gå bättre.

All framtid för javascript i sig som faktiskt underlättar för mig som programmerare ser jag i API:er via HTML-standarden (t ex localstorage, webworker osv). Och jag vill verkligen inte tillbaka till ett läge där javascript-"utvecklare" väljer mellan 2-3 olika versioner i sina script-taggar heller.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-12, 21:52 #24
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Lite blandade känslor ang. dart.
Dels vet jag inte riktigt hur stort behovet för bättre prestanda när det gäller JS är, alla moderna webbläsare kör ju JS hyfsat fort nu. JS ska ju ändå nästan bara generera gränssnitt och det är det ju fullt tillräckligt för som det är nu på modern hårvara och mjukvara(webbläsare), vilket också förmodligen kommer krävas för att köra Dart i en VM.

Google måste verkligen påvisa vad fördelarna med Dart är jämfört med JavaScript, det har de misslyckats med hittills.

Jag skulle dock välkomna ett nytt språk för klientsidan som är mer strukturerat(OO, lite hårdare typning etc.) med öppna armar.

Jag antar att det inte är möjligt att installera Darts VM som en plugin till äldre webbläsare som man kan göra med Javas VM. Om det gick att lösa skulle man ju förhindra väldigt många problem med detta.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-12, 22:09 #25
Administratör

Administratör

Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Jag antar att det inte är möjligt att installera Darts VM som en plugin till äldre webbläsare som man kan göra med Javas VM. Om det gick att lösa skulle man ju förhindra väldigt många problem med detta.
Hoppas jag inte. För all hantering av DOM osv så blir det väl rätt jobbiga interface att jobba mot. Konverteringen kommer ju finnas till JS, så att man kan köra en jobbig extension på äldre browsers känns inte som så pragmatisk lösning för mig.

Citat:
Google måste verkligen påvisa vad fördelarna med Dart är jämfört med JavaScript, det har de misslyckats med hittills.
Håller med. I dagens läge kommer de inte locka några andra viktiga aktörer. Vad de planerar att göra, om man ska lita till läckta dokument, är dock att paralellt med vidareutvecklingen av språket implementera det i Chrome för att kunna uppvisa dess (påstådda) fördelar på riktigt.

Citat:
Dels vet jag inte riktigt hur stort behovet för bättre prestanda när det gäller JS är, alla moderna webbläsare kör ju JS hyfsat fort nu. JS ska ju ändå nästan bara generera gränssnitt och det är det ju fullt tillräckligt för som det är nu på modern hårvara och mjukvara(webbläsare), vilket också förmodligen kommer krävas för att köra Dart i en VM.
Fast senaste åren tycker jag ändå att "nästan bara generera ett gränssnitt" verkligen förändrats. Det dyker upp nya cloud-tjänster var dag för allt möjligt där själva applikationen ligger som javascript eller, tyvärr, allt för ofta det propietära flash (pga javascripts komplexitet för grafiska eller komplicerade applikationer skulle jag påstå).
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-12, 22:45 #26
pelmereds avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Hoppas jag inte. För all hantering av DOM osv så blir det väl rätt jobbiga interface att jobba mot. Konverteringen kommer ju finnas till JS, så att man kan köra en jobbig extension på äldre browsers känns inte som så pragmatisk lösning för mig.
Ja, så är det nog. Men jag tror nog det är det enda sättet om man ska kunna få ett brett genomslag för detta inom en överskådlig tid.
Det är först i år som webbutvecklare för lite större siter börjar droppa stödet för IE 6 som ersattes av IE7 2006. Skulle man kunna patcha upp framför allt IE 6-9/10 på ett likande sätt som man kör en VM för Java så är väldigt mycket vunnet, om det är tekniskt möjligt.
Pluginet skulle väl eventuellt kunna lösa hanteringen av DOMen genom att stoppa in JS-kod i sidorna där det behövs. Inte en jättebra eller fin lösning, men det är nog dessvärre vad som måste till för att man ska kunna få en förändring.

Citat:
Fast senaste åren tycker jag ändå att "nästan bara generera ett gränssnitt" verkligen förändrats. Det dyker upp nya cloud-tjänster var dag för allt möjligt där själva applikationen ligger som javascript eller, tyvärr, allt för ofta det propietära flash (pga javascripts komplexitet för grafiska eller komplicerade applikationer skulle jag påstå).
Jo, det har du helt rätt i och jag tänkte på det när jag skrev det. JS tycker jag dock inte lämpar sig speciellt bra till att hantera komplex logik, även om det går. Det är helt enkelt för ostrukturerat när det blir större kodbaser.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-12, 22:47 #27
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2007
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2007
Citat:
Canvas och WebGL i HTML5 tillgodoser de flesta behov för tyngre grafiska applikationer.

WebGL:
http://bodybrowser.googlelabs.com/

Canvas:
http://kevs3d.co.uk/dev/asteroids/

Senast redigerad av Adestro den 2011-10-13 klockan 09:06
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
dart

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017