FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Läste nyss ATF-beslutet ang. sjalvkansla.se.
Man kan tycka att anförandet från sökanden ser märkligt ut. Kan iaf inte själv förstå hur yttranden som "har haft domänen en längre tid" eller snack om namnet Mia T. skulle hjälpa sökanden vid den här ATFen. Det som är mer intressant i mitt tycke är det som står i första stycket i anförandet. Där står det att domänen blev avregistrerad p g a bristande rutiner hos registraren. Huruvida detta är sant har jag ingen aning om eftersom jag inte känner till detaljerna. Men om vi säger att detta stämmer, vad kan sökanden göra? Stämma registraren i domstol? Hur skulle ett ev. skadestånd beräknas? Någon som vågar ge sig på en gissning? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Se till att domänen blir betald i tid.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag är ganska säker på att alla registrarer friskriver sig ifrån den typen av ersättningskrav. En registrar som missar att förnya en domän förlorar naturligtvis enormt i förtroende, men inte mer än så.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Men i detta fallet verkar det inte vara registrarens fel, men det vet vi inte. "Bristande rutiner" kan ju vara vad som helst som är taget ur luften, och att med den okunskapen börja prata om skadestånd känns ju inte realistiskt. Men det verkar ju inte som om sökanden har betalt för domänen att bli förnyad. Det är lätt att klappa sig för bröstet, men sökanden borde ha haft ett bättre kontrakt/avtal med en registrar med hög servicenivå när man har en så pass bra premiumdomän, finns många registrarer som erbjuder detta.
Senast redigerad av Danielos den 2011-10-06 klockan 23:38 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ok. Vi kan ta ett enkelt och konkret exempel för att förenkla frågeställningen. Kund betalar rätt belopp på rätt sätt och i tid till sin registrar för att en domän som redan är registrerad på kunden ska förnyas i ytterligare ett år. Kunden sticker sedan iväg ett halvår på något äventyr utan möjlighet till internetuppkoppling, kan inte ta emot telefonsamtal eller brev heller säger vi. När kunden är färdig med äventyret visar det sig att domänen i fråga inte har blivit förnyad och har nu dessutom fått en annan innehavare.
Hur ska man tolka gällande lagar och ev. avtal i detta exempel? Har kunden rätt till ersättning eller inte? Om ja, hur ska den beräknas? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Förstår hur du tänker, finns inga generella övergripande lagar så att säga, utan det beror på de avtal registraren har mot kunderna och de flesta registrarer friskriver sig ifrån skadeståndsanspråk. Det är därför domänkunder måste se till att få ett avtal med rätta garantier och naturligtvis vara villig att betala extra för detta, vilket sällan är fallet.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Om Registraren då inte förnyar domänen så bryter han ju det avtal som är skrivet och avtalsbrott kan man ju alltid beivra. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Det som då är intressant är ju om registraren då skall ersätta beloppet för själva domänens registreringsvärde(vilket inte har någon betydelse för de allra flesta), eller domänens värde för ägaren? Och hur avgör man då detta, ponera att du har en blogg på en domän med 100 000tals besökare varje månad, men väljer att inte ta in pengar via den. Gentemot en domän som står parkerad och tjänar lite småpengar, gentemot en domän likt komplett.se, hur skal värdet på dessa värderas i ersättning? Mig veterligen så är det ägarens ansvar att verifiera att domäner blir förnyade, har för mig att det inte var så länge sedan detta var uppe angående Loopia som hade missat någon domän och hänvisade till sitt avtal. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Jag vet inte om det fortfarande är så, men tidigare har det vid flera tillfällen hänt att jag betalat förlängningsfakturor hos Loopia med kort inom någon dag efter att jag fått fakturan, men ändå har Loopia alltid väntat med förlängningen till förfallodagen (och någon gång kanske till och med lite efter förfallodagen), vilket kan vara upp mot två månader senare. (Med "förfallodagen" menar jag domänens expire date, och inte fakturans förfallodag.) Det är en stor anledning till att jag flyttat många domäner från Loopia. Jag tror faktiskt att jag aldrig har varit med om att Loopia har förlängt en domän före sista dagen. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|