FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej! Har kommit över det här med att visa RSS från en massa olika bloggar på sin egna hemsida - kallas det inte "Autoblog"? I praktiken innebär det väl att bloggens innehåll uppdateras utav sig själv då den kort och gott visar innehåll från andra bloggar.
Jag undrar nu om: 1. Är det lagligt? Om inte, vad är det man åker dit på? Copyright? 2. Hur påverkar det sidans popularitet i till exempel Google? Google lär ju vara smart nog att märka vilka som kopierar och vilka som skapade innehållet från början, för att sedan alternativt straffa dem som visar innehåll via autoblog? 3. Hur använder man vanligtvis Autublog i t.ex Wordpress. Vad är syftet? Tacksam för svar! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
2. google indexerar utan problem.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
1. Om jag har ett program som automatiskt kopierar musik och delar ut den till andra, är det olagligt?
Självklart är det olagligt att ta andras material och återpublicera det. Detta gäller även om man anger källa eller länkar till orginalet. Använder man någon annans material så måste man alltid be om lov i förhand. Allt som uppnår verkshöjd är per automatik upphovsrättsskyddat. Det har nyligen förts en livlig diskussion om detta eftersom en person i SEO-branschen satt detta i system. http://www.wedholm.net/seolokal.info-stjal-blogginlagg/ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jorå dock har jag förstått det som att han inte uppgett källor eller liknande samt inte länkat tillbaka. Jag sökte runt lite på Google och så länge man länkar tillbaka till källan/originalet så är det tillåtet?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Du kan citera en del, men inte hela. Sedan måste du tydligt ange vem du citerar, så håller du dig på rätt sida om lagen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Okej, då förstår jag
![]() Tänkte mer att det vore en enkel väg att gå OM det nu varit helt okej för då kan man enklare köra flera projekt samtidigt. Dock antog jag att det inte var helt rätt men som alltid är det skönt att kunna höra med er andra på WN. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Klart att den kan förstå att det är duplicate content, sen om de har betydelse för dig beror på om du skall försöka tjäna pengar på autobloggen, eller om du ska ha det för egen nytta.
Vet att de är vanligt att man kör med autoblogg mjukvara för att hämta content, men att det inte publiceras, utan att bloggens ägare först skriver om texten lite för att de skall bli unikare och att google inte skall straffa för duplicate content. Men som ett exempel, http://spdy.se/ Den har aftonbladet och expressen's rss flöde och har satt nu att den skak hämta och posta var 3e timma. Pausade detta förut men satte igång nu för att du skall se bara vad jag menar. I detta fall är det wp-robot som används som plugin. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Mitt tips är istället att skriva eget innehåll, ni kommer tjäna på det i längden. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Tycker inte jag sett så stor skillnad i .se google en, men de kanske tweekar en del. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|