Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Visa rss från andras bloggar (autoblog?)

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-07-31, 20:18 #1
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2009
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Standard Visa rss från andras bloggar (autoblog?)

Hej! Har kommit över det här med att visa RSS från en massa olika bloggar på sin egna hemsida - kallas det inte "Autoblog"? I praktiken innebär det väl att bloggens innehåll uppdateras utav sig själv då den kort och gott visar innehåll från andra bloggar.

Jag undrar nu om:

1. Är det lagligt? Om inte, vad är det man åker dit på? Copyright?
2. Hur påverkar det sidans popularitet i till exempel Google? Google lär ju vara smart nog att märka vilka som kopierar och vilka som skapade innehållet från början, för att sedan alternativt straffa dem som visar innehåll via autoblog?

3. Hur använder man vanligtvis Autublog i t.ex Wordpress. Vad är syftet?

Tacksam för svar!
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-01, 11:16 #2
A.Os avatar
A.O A.O är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2006
A.O A.O är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
A.Os avatar

Reg.datum: Feb 2006
2. google indexerar utan problem.
A.O är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-01, 12:10 #3
Onpu Onpu är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2011
Onpu Onpu är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2011
1. Om jag har ett program som automatiskt kopierar musik och delar ut den till andra, är det olagligt?

Självklart är det olagligt att ta andras material och återpublicera det. Detta gäller även om man anger källa eller länkar till orginalet. Använder man någon annans material så måste man alltid be om lov i förhand. Allt som uppnår verkshöjd är per automatik upphovsrättsskyddat.

Det har nyligen förts en livlig diskussion om detta eftersom en person i SEO-branschen satt detta i system. http://www.wedholm.net/seolokal.info-stjal-blogginlagg/
Onpu är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-01, 12:39 #4
Dakotas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Jorå dock har jag förstått det som att han inte uppgett källor eller liknande samt inte länkat tillbaka. Jag sökte runt lite på Google och så länge man länkar tillbaka till källan/originalet så är det tillåtet?
Oläst 2011-08-01, 14:08 #5
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2010
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Lindberg Visa inlägg
Jorå dock har jag förstått det som att han inte uppgett källor eller liknande samt inte länkat tillbaka. Jag sökte runt lite på Google och så länge man länkar tillbaka till källan/originalet så är det tillåtet?
Du kan citera en del, men inte hela. Sedan måste du tydligt ange vem du citerar, så håller du dig på rätt sida om lagen.
oskarh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-01, 14:26 #6
Dakotas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Okej, då förstår jag
Tänkte mer att det vore en enkel väg att gå OM det nu varit helt okej för då kan man enklare köra flera projekt samtidigt. Dock antog jag att det inte var helt rätt men som alltid är det skönt att kunna höra med er andra på WN.
Oläst 2011-08-01, 12:58 #7
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2007
BarateaUs avatar

Klart att den kan förstå att det är duplicate content, sen om de har betydelse för dig beror på om du skall försöka tjäna pengar på autobloggen, eller om du ska ha det för egen nytta.
Vet att de är vanligt att man kör med autoblogg mjukvara för att hämta content, men att det inte publiceras, utan att bloggens ägare först skriver om texten lite för att de skall bli unikare och att google inte skall straffa för duplicate content.

Men som ett exempel, http://spdy.se/
Den har aftonbladet och expressen's rss flöde och har satt nu att den skak hämta och posta var 3e timma. Pausade detta förut men satte igång nu för att du skall se bara vad jag menar. I detta fall är det wp-robot som används som plugin.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-01, 14:01 #8
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2006
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Ursprungligen postat av BarateaU Visa inlägg
Klart att den kan förstå att det är duplicate content, sen om de har betydelse för dig beror på om du skall försöka tjäna pengar på autobloggen, eller om du ska ha det för egen nytta.
Vet att de är vanligt att man kör med autoblogg mjukvara för att hämta content, men att det inte publiceras, utan att bloggens ägare först skriver om texten lite för att de skall bli unikare och att google inte skall straffa för duplicate content.

Men som ett exempel, http://spdy.se/
Den har aftonbladet och expressen's rss flöde och har satt nu att den skak hämta och posta var 3e timma. Pausade detta förut men satte igång nu för att du skall se bara vad jag menar. I detta fall är det wp-robot som används som plugin.
Googles senaste Pandauppdatering handlar mycket om just detta med duplicate content. I denna uppdatering kan Google med större träffsäkerhet kunna fastställa vem som är ägare av innehållet. Jag avråder starkt att hämta innehåll från andra sidor.

Mitt tips är istället att skriva eget innehåll, ni kommer tjäna på det i längden.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-01, 14:23 #9
BarateaUs avatar

BarateaUs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av MRDJ Visa inlägg
Googles senaste Pandauppdatering handlar mycket om just detta med duplicate content. I denna uppdatering kan Google med större träffsäkerhet kunna fastställa vem som är ägare av innehållet. Jag avråder starkt att hämta innehåll från andra sidor.

Mitt tips är istället att skriva eget innehåll, ni kommer tjäna på det i längden.
Precis pandan dödar sådanna siter, eller kastar dem ur serpen bara.
Tycker inte jag sett så stor skillnad i .se google en, men de kanske tweekar en del.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017