Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Tradedoubler. Hur bra tror ni som annonserar att deras trackingsystem fungerar?

Visa resultat för omröstning: Tradedoubler. Hur bra tror ni som annonserar att deras trackingsystem fungerar?
10% (Dåligt, alltså) 11 35.48%
20% 0 0%
30% 1 3.23%
40% 1 3.23%
50% 4 12.90%
60% 1 3.23%
70% 4 12.90%
80% 4 12.90%
90% 4 12.90%
100% (Helt perfekt alltså) 1 3.23%
Antal röster: 31. Du får inte rösta i den här omröstningen

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-08-02, 12:54 #1
Adrecords avatar
Adrecord Adrecord är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 69
Adrecord Adrecord är inte uppkopplad
Medlem
Adrecords avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 69
Hej!

Bra och viktig tråd som tagit bra fart med många intressanta inlägg. Jag tycker att Zanox följer upp det mesta och har väl egentligen inte så mycket att tillägga mer än att jag vill påpeka att även vi så klart strävar efter att ligga så nära 100% som möjligt även om man aldrig kommer att nå dit. Det vi helt enkelt kan börja med att konstatera är att det är omöjligt. Sorry. =)

Att installationer, precis som Zanox nämner, skiljer sig mellan alla annonsörer gör det hela mer komplext att hålla koll på och bevaka fullt ut. Vi lämnar helt enkelt i vissa fall ut en del av ansvaret till ytterligare en part som ligger mellan oss som nätverk och annonsören. Annonsören har valt att ha en part som sköter mätning och rapportering för att de enkelt ska kunna mäta all aktivitet över många kanaler (affiliatenätverk och andra kampanjer) i en rapport. Samt att de slipper problemet med att sales kan registreras hos flera nätverk t ex.

Det vi kan göra är att hålla koll på avvikande trender. Sjunker konverteringsgraden drastiskt så följer vi upp. Oftast beror det på sedvanliga faktorer som sommarmånader, dåligt med produkter i lager eller liknande. Men det kan också vara annonsören som tjabblat med tekniken.

Vissa annonsörer laddar alltid trackingpixeln efter köp, d v s för alla ordrar. Då har vi bättre möjlighet att veta om den ligger på plats, även om försäljningen inte genererats via oss och våra publishers. Andra annonsörer laddar enbart pixeln om en cookie är satt (på deras domän) och kunden kommit via oss. Hur en pixel laddas beror på vilken mätteknik som används. De flesta av våra annonsörer sätter en egen cookie (första part, egen domän) men vissa kör enbart med vår adrecord.com-cookie (tredje part, vår domän). I det senare fallet måste de alltid ladda vår pixel och då har vi bättre koll, i det första fallet brukar mätningen vara snäppet bättre p g a förstapartscookien men då tappar vi lite koll om pixeln är på plats. Vår målsättning är att alla annonsörer ALLTID ska ladda pixeln oavsett mätmetod för att vi ska ligga så nära 100% som möjligt och enkelt hålla koll på och följa upp avvikelser.

Här under hösten så kommer vi att på annonsörernas sida i programkatalogen bli mer transparenta med hur mätningen fungerar för respektive annonsör. Detta i samband med att vi lanserar vår kommande cookie less-tracking. Detta har hög prioritet hos oss och kan vi leverera och vara tydliga med att vi erbjuder en bättre mätning än våra konkurrenter så är det en konkurrensfördel som är bra för alla parter förutom konkurrenten (kortsiktigt tills de bättrar sig). Helt enkelt borde alla vara mer transparenta för att hela branschen ska fungera bättre så snabbt som möjligt.

Viktigt som avslut. Alla vill ligga så nära 100% som möjligt och den verkliga procenten skiljer garanterat en del både mellan nätverk och mellan annonsörer i samma nätverk (för att olika tekniker används).

Har någon en specifik fråga exakt hur mätningen snurrar hos någon av våra annonsörer så maila mig på [email protected] eller till [email protected]. På sikt kommer detta att synas för respektive annonsör i vår programkatalog som sagt.

Kom in lite sent i tråden men hoppas att jag fått fram något vettigt i alla fall. Tar gärna följdfrågor, önskemål och tips på hur vi kan bli bättre.

Mvh
Jonny Elofsson

Senast redigerad av Adrecord den 2011-08-02 klockan 13:15
Adrecord är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-02, 14:26 #2
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Jag har hållit på med affiliate sedan 12 år tillbaka så kan jag konstatera att jag varit med om det mesta, både som annonsör och affiliate. En sak vet jag och det är att affiliatebolagen får % på det som affiliates drar in, så självklart är det affiliatebolagens intresse att affiliate genererar pengar. Men jag måste säg att jag trots det är förvånad hur lite affiliatebolagen gör för att verkligen kolla att det blir rätt med spårningen.

Själv har jag gjort 100-tals testköp genom åren och kan konstatera att endast ca 60-70% har spårats. Iofs tror jag inte att det är så dålig konvertering globalt sett, utan jag har ofta gjort köpen när jag misstänkt fel och då ofta krånklat till det dessutom, som t.ex. klickat och beställt från en dator, och sedan betalat från en annan dator.

Min uppskattning är att jag ensam har gått nästan plus/minus noll på köpen, tack vare alla fel man hittat. Att affiliatebolagen själva inte gör regelbundna testköp är ett stort mysterium för mig, med tanke på hur många fler affiliates det finns, så borde affiliatebolagen få igen pengarna 10 eller 100 gånger om, om mina siffror stämmer.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017