![]() |
Tradedoubler. Hur bra tror ni som annonserar att deras trackingsystem fungerar?
Tradedoubler. Hur bra tror ni som annonserar att deras trackingsystem fungerar?
|
Jag brukar göra ett par stickprover varje år och då ligger de kring 50%, dvs att den inte har registrerats inom en vecka. Men jag brukar alltid ta kontakt efter denna period och då har det aldrig varit några problem att registrera den. Nu rör detta sig om ca 10st prover per år (så ingen större mängd mao), samt att jag utgår från att registreringen ska ske inom 7 dagar vilket kanske är lite snålt(?).
|
Är det inte bra för annonsörer om trackingen fungerar dåligt? Eller menar du för publicister?
|
Citat:
Seriösa annonsörer kompenserar för ett visst bortfall, genom att erbjuda en provision som är något högre än den som de egentligen vill betala (mao 10 % blir 12 %). Men ju sämre en tracker fungerar, desto större blir osäkerheten och desto svårare blir det att sätta en lagom provision. Man vill som annonsör naturligtvis inte riskera att betala mer än vad man har råd med och eventuella felmarginaler beräknas därför till publicistens nackdel. |
Tellus: Hur gör du stickprover?
Här lever man i illusionen om att felmarginalen är minimal...lite oroväckande det här. |
hårt cyniskt med 10%.kollar alltid om jag kan göra dealar med annonsören direkt istället om det inte är bosses vedhuggning ni publicerar. för mig funkar det alltid bättre, mer pengar , bättre revshares
|
Ja ursäkta, vore kanske bra att tillägga att jag skrev ur ett publisher perspektiv.
Citat:
|
Feedback
Hej,
Hoppas det är ok att lägga in den feedback som vi sitter på som nätverk. Jag tänker inte rösta ang TradeDoubler men jag vill gärna flika in med lite synpunkter då jag tycker det är viktigt för branschen att visa transparens. Vi är givetvis inte helt opartiska i denna diskussion men jag hoppas att feedbacken är välkommen. Affiliatenätverk lever till största del på den avgift som vi tar för de köp som publishers genererar. Kort sagt så tjänar vi inte pengar om inte våra publishers gör det. Jag vågar lova att spårningen som de större nätverken har är näst intill 100%-ig i de fall där kunden implementerat nätverkets tracking korrekt och där inga typer av tracking-switchar används för att deduplicera sales. Det är så att säga i en perfect world. I verkligheten så finns det annonsörer som använder olika typer av lösningar så att de inte ska behöva betala flera gånger för samma försäljning. Tex om en annonsör finns på flera affiliatenätverk så vill man bara betala en publisher även om samma försäljning kan ha fler än en publishers kaka. Bereonde på annonsör så kan dessa setups se olika ut. Vissa deduplicerar bara mellan affiliatenätverk och andra deduplicerar bort trafik som kommer från andra trafikkällor. I slutändan så bestämmer kunden för vad man vill betala för. Givetvis finns det fall där annonsörer "fuskat" men med den insyn som jag har så skulle jag säga att det är ytterst sällsynt. Vanligaste felet när sales inte trackas är att kunden ändrat något på sin sida så att trackingpixeln helt enkelt inte avfyras. Detta är givetvis något som vi alla försöker hålla koll på men det är så att säga utanför vår kontroll om kunden på ett eller annat sätt tar bort trackingpixeln. Rent tekniskt så tror jag att de flesta större nätverk kan tracka konverteringar både med och utan kakor. Är allt korrekt så missas inget. Men som jag nämnde ovan så finns det andra parametrar som spelar in och därför reggas inte alltid det som man som publisher tror. Upptäcker man att sales inte trackas så ska man givetvis alltid kontakta nätverket i fråga för att reda ut vad som hänt. Visar det sig att det är felaktigt så brukar nästan alla annonsörer välja att kompensera publishers när väl felet är åtgärdat. Dock så finns det ofta andra förklaringar till att försäljningen inte registrerats. Den kan ligga hos en annan publisher, den kan ha gått via ett annat nätverk och den i vissa fall ha gått via en annan trafikkälla så att kunden inte tycker att publishern genererat försäljningen. Det kan också vara på så sätt att affiliateprogrammet bara gäller en specifik produktgrupp eller liknande och att försäljningen därför inte registrerats. Hur som helst så reder vi alltid ut vad som hänt om vi kontaktas då det även är i vårt intresse att allt går rätt till. I ett fungerande affiliatesamarbete så bör samtliga intressenter vara nöjda. Om den ena eller andra försöker luras så leder det i princip alltid till att samarbetet faller. Modellen är väldigt enkel och fungerar fantastiskt bra så länge alla håller sig till spelets regler. Betalar inte kunden tillräckligt så får de inga publishers och om publishers inte levererar tillräckligt bra försäljning så finns det inga affiliateprogram att köra. Fråga gärna om det är något så ska vi försöka att svara så gott vi kan. |
Citat:
|
Citat:
Vi ser alltid visningar och klick iom det alltid sker i vårt system. Konverteringar kräver dock information från kunden och därmed kan det ibland bli tokigt. Det var absolut inte ett försök att skylla ifrån sig eventuella fel utan bara ett försök att förklara flödet. :) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:01. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson