Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Bestulen på text

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-07-24, 15:37 #31
rambash rambash är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2007
rambash rambash är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2007
Eftersom ni främst verkar vilja få honom att sluta och få pengar för hans utnyttjande av era verk så kan det nämnas att ni inte har särskilt stort intresse av att polisanmäla honom. Det skulle rent av faktiskt kunna vara negativt för er att försöka få honom dömd för ett brott på grund av de processuella verkningarna av ett sådant förfarande (exvis. högre beviskrav).

Nej, vad ni istället borde göra är att ansöka om stämning. Jag förstår att ni är flera som har blivit utsatta för samma typ av upphovsrättsintrång. Detta är fördelaktigt eftersom ni eventuellt skulle kunna föra er talan gemensamt för att begränsa rättegångskostnaderna.

Hans förfarande strider givetvis mot upphovsrätten, oavsett om han är privatperson eller bedriver verksamheten i form av något företag.
12 § URL: Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk...... Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk.

Detta verkar knappast vara för något privat bruk. Dessutom handlar det inte bara om framställning utan han gör det även tillgängligt för allmänheten, vilket är olika saker.

Om han blir instämd i tingsrätten och ni bevisar att ni har skrivit texterna, måste han visa att han trots det inte gör sig skyldig till upphovsrättsintrång. Det kan göras exempelvis genom att visa att era texter inte är skyddade av upphovsrätt, att han skapat sina verk helt fristående eller att han på något sätt har rätt att utnyttja verken. Men i ett fall som detta bör det inte vålla några särskilda problem

Här kan nämnas att han antagligen även gör sig skyldig till intrång i era ideella rättigheter, dvs rätten att bli namngiven som verkets skapare, 3 §.

53 § URL tar sikte på det straffrättsliga:

Den som beträffande ett litterärt eller konstnärligt verk vidtar åtgärder, som innebär intrång i den till verket enligt 1 och 2 kap. knutna upphovsrätten eller som strider mot föreskrift enligt 41 § andra stycket eller mot 50 §, döms, om det sker uppsåtligen eller av grov oaktsamhet, till böter eller fängelse i högst två år.

Mer relevant för er är 53b §, som innebär en möjlighet för er att få honom vid vite förbjuden att fortsätta göra intrång i er upphovsrätt. Om det är så att ni förlorar inkomst på hans förfarande så är detta givetvis något ni bör sträva efter.

54 § reglerar själva skadeståndet och där framgår det att skälig ersättning skall utgå för användandet. Det jag sett har inte varit särskilt omfattande arbeten. Jag kan inte tänka mig att ni får särskilt mycket för det. Heavenclouds, jämför med vad du sålde det till det första företaget för.

Viktigare blir 54 § 2 st. där det framgår att om han förfarit uppsåtligen eller av oaktsamhet så måste han betala för ytterligare kostnader. Exempelvis:

1. utebliven vinst,
2. vinst som den som har begått intrånget eller överträdelsen har gjort,
3. skada på verkets anseende,
4. ideell skada, och
5. upphovsmannens eller rättsinnehavarens intresse av att intrång inte begås.

Det är då antagligen 1 och 2 som kan bli större summor. Ni får bedöma själva vad ni tror ni kan ha förlorat och vad han kan ha tjänat på det. Sen ska vi givetvis ta i beräkning att ni faktiskt måste kunna bevisa era påståenden. Att visa att ni förlorat pengar på att tappa i ranking kan vara svårt om ni inte har tydliga bevis på att det korrelerar med en lägre inkomst. Hans adsense-inkomster blir antagligen lättare att ta ställning till.

Nåväl, på ett lite mer personligare plan skulle jag nog vilja säga att jag stödjer tanken på upprättelse. Domstolen finns där för att skydda oss och vi bör utnyttja möjligheten. Inte minst vid dessa fall då det faktiskt utgör ett reellt problem för de som försörjer sig denna typ av verksamhet.
rambash är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017