Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Klarna

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-06-19, 22:39 #1
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Citat:
Ursprungligen postat av guran Visa inlägg
En liten synpunkt som konsument angående Klarna. Jag köper aldrig något via Klarna och skulle det vara det enda alterntivet skulle jag avstå från köp.

Anledningen till det är att Klarna sätter en kreditbegränsning på mig. Säg rent hypotetiskt att att de sätter 10.000 kr på mig per månad. Jag kan då inte handlar för 11.000 kr om köpen går via Klarna. Sedan spelar det ingen roll om jag så har 500.000 kr på kontot.
Jag håller med guran att det är märkligt att dessa kreditmarknadsbolag alltid i tid och otid ska ge kredit och sätta kreditgränser, trots att många vill handla "kontant" (vilket egentligen betyder förskottsbetalning på internet, eftersom man betalar innan man fått varan).

Jag tycker generellt sett att detta beteende är oseriöst av kreditbolagen (inklusive banker), det hindrar alla människor som vill och kan betala men som av olika anledningar har begränsade kreditgränser pga gammal information i informationssystemen. Uppgifterna är 2-3 år gamla och ibland ännu äldre. Och varför ska man över huvud taget hindras att handla när man betalar i förskott? Då har det ju ingen som helst betydelse hur dålig kreditvärdighet man har eftersom man inte handlar på kredit alls.

Jag har endast förskottsbetalning i min butik och har aldrig drabbats av kreditförluster, inte en spänn... !!!

2% av kunderna lägger upp en porder utan att förskottsbetala, efter några påminnelser och månader så tar jag bort dessa, inget onstigt med det.

2% av kunderna har jag återbetalt pga att produkten de beställt och betalat inte passade deras behov. Inga problem det heller.

Marginalerna ligger på mellan 10-50% (efter avdrag för kortavgifter) beroende på produktkategori. Så man får räkna in lite svinn i marginalerna och se glad ut.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-06-19 klockan 22:50
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-15, 08:50 #2
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2006
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Rvn Visa inlägg
Hej,

Är det någon som har koll på hur mycket det kostar att använda sig av Klarnas tjänster??

Tänkte ev. använda dem till en webbshop vi håller på och utvecklar

/Philip
Finns en del andra alternativ till klarna nuförtiden, bland annat svea web pay.
Vet även att en del banker även håller på att utveckla fakturatjänster, bland annat handelsbanken.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-15, 15:10 #3
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Trots god inkomst, låg belåning och inga anmärkningar har Klarna satt en låg kreditgräns på mig. Kundtjänst kunde dessutom inte tala om hur låg etc. Ser gärna möjligheten att betala direkt med kort också - mycket enklare.

Om man dessutom har 500 K på kontot och ett kort kopplat till kontot så spelar inte kreditgärnsen någon roll.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-15, 16:56 #4
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Har WN som tidsfördriv

Det må vara en korkad anledning men det är ändå så jag tänker. Jag har inget behov av en kredit eftersom jag inte behöver köpa något på kredit. Varför ska jag då handla genom någon som sätter en kredit på mig? Mitt bankkort duger bra vid kortköp så något annat kort med kredit behövs inte.

Det enda jag ville påpeka med mitt inlägg är att man inte ensidigt ska ha en betallösning eftersom det finns korkade person, som mig t.ex., som kan rata den även om den också kan ge fler avslut. Dessutom tror jag nog att de flesta på WN föstod det.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-19, 21:26 #5
Rvns avatar
Rvn Rvn är inte uppkopplad
Flitig postare

Rvn Rvn är inte uppkopplad
Flitig postare
Rvns avatar

Vi har bestämt oss för att köra på Paysons lösning med kortbetalning och fakturatjänst.

Blev också rätt paff i mitten av veckan när en tjej från Klarna ringde upp mig på förmiddagen. Hon sa att hon hade läst denna tråden (och på något sätt funnit mitt nr) och ville gärna upplysa oss om deras tjänster osv osv.. Detta visar ju också att de satsar på att hålla koll på sociala medier för nya kundunderlag...

/Philip
Rvn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-20, 01:30 #6
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Att tänka på vid kreditgränser är att varje varje leverantör kan sätta en kreditgräns. Låt säga att den rent generellt är 15.000 kr. Jag kan således handla hos 6 leverantörer för sammanlagt 90.000 kr. Om jag nu skulle göra dessa inköp via Klarna så kan jag bara handla för 15.000 kr.

Jag förstår självklart att det är en trygghet för handlarna att de inte säljer till någon som redan är fulltecknad med räkningar på annat håll. Samtidigt tycker jag att det är ett riktigt förmyndarsystem.

Branschen sitter och klurar mycket på hur kreditvärderingar ska gå till. De försökar skapa profiler på risker. Jag kan lova er att kanske inte ni men någon ni kanske känner en dag kommer att nekas ett köp på grund av att personen har en viss ålder och bor i ett visst område. Profilen kanske indikerar hög risk och köp vägras utifrån det.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-20, 02:24 #7

Det skulle nog aldrig falla mig in att inte leverera till en kund om de betalar i förskott och jag kan leverera, detta oavsett kundens kreditvärdighet.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-20, 10:17 #8
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Det skulle nog aldrig falla mig in att inte leverera till en kund om de betalar i förskott och jag kan leverera, detta oavsett kundens kreditvärdighet.
Det brors nog på vilken typ av produkter du säljer, och om du utsätta för mycket bedrägeriförsök. Bara för att du har pengarna på ditt konto, är det inte säkert att du får behålla dem!
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017