FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Vilka är största fördelarna som motiverar att migrera från windows till mac? (förutom att man då som av en händelse kan visa upp en lysande mac-logga för omgivningen)
Pga någon diffus känsla att mac kanske är bättre än windows, så skaffade jag mac (mbp) för ett tag sedan med tanken att så sakteliga gå över från win till mac. Men det har saktat ner till noll, använder numera macen bara på resande fot för enstaka sysslor på nätet. Det är ganska många ytterligare program som behöver skaffas i mac-format (tex photoshop), det är väl det som stoppat upp processen. Att lägga in windows på macen, är det nån mening med det? Problem? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag tycker inte du ska lägga in Windows på macen. Då kan du lika gärna sälja den o köpa en billigare laptop med Windows, enligt mig. Tror dock att det ska gå utan problem.
Jag själv har XP i en VM men det var för att jag behövde det när jag skulle programmera en kamera i skolan... Vad är det för program du saknar förutom PS (som ju finns i Mac-version)? Lägg någon timme så hittar du nog bra utbytesprogram för dessa. Vidare är ju självklart inte mac för alla. Du kanske funkar bättre med Win, sälj då datorn. Man ska inte tvinga sig själv att använda något som leder till att man blir oproduktiv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har nyligen bytt, och det fungerar, men det är absolut ingen halleluja, nu ser jag ljuset upplevelse.
Adobe-programmen är gratis upp byta till Mac-version, förutsatt att man har den senaste versionen. Annars är kostnaden samma som att uppdatera till den senaste versionen. Alltså inte så farligt. Köp Parallells eller något liknande, så kan du köra Windows virtuellt i Macen, det fungerar otroligt bra. Märker dock att jag efter cirka 1 månad i princip enbart använder det för att köra Internet Explorer när jag testar sajter. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Anledningen till att folk byter till mac är väl just den religions/sektliknande hype som är runt Apple.
Själv skulle jag nog hellre vara utan dator helt om mac var det enda alternativet.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Jag har hängt några år online och sett fanatiker komma och gå, på de den gamla goda BBS tiden, så fanns de många Amiga fanatiker. Men visst finns "folk" som gillar sitt märke. Precis som Amiga var före sin tid , så är ligger Apple också i framkant.
Men jag skulle nog vilja påstå att Apple lever upp sin till hype, det leverar bra hårdvara och bra mjukvara. Alla som någon gång har köpt någon billigt skräp typ Acer Laptop vet jag vad jag menar. Såna här trådar kan aldrig ta slut.. Det är mycket känslan en produkt lever på, en Android telefon blir aldrig lika bra som iPhone, eftersom Android är för defragementerad. Medan apple har kolla på min lilla skruva på iPhone...Det märks i helhets intrycket. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
För mig har det blivit roligare att arbeta med datorn sedan jag bytte till mac. Är helt enkelt uttråkad av samma gamla windowsmaskiner i över 10 år så jag tyckte det var skönt med omväxling. Nu är allting mycket roligare med mac:en. För er som vill byta: Kolla om mac eller win är bättre för just dina ändamål! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Citat:
Man kan ju inte riktigt jämföra en Acer för 3995:- på Elgiganten mot en MBP för 25.000:- i en flashig applebutik. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Billiga Windows maskiner är verkligen skräp. Skall man ha en bra "windows" dator så kostar det 9000 - 10 000:- . Sedan suger Windows som OS dessutom.
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Om det gäller mjukvara: VAD är bättre i den mjukvaran? Och motsvarande för hårdvaran (jämfört med windowsdatorer i samma prisklass). Eller var det bara bytet till annat gränssnitt som gjorde det roligare? Det kunde lika gärna varit linux eller vad som helst? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Under min tid på gymnasiet hade vi enbart Macar, men jag var verkligen inte ett fan och tog ofta med min egna HP-laptop, jag kände mig friare och jag kunde göra exakt det jag ville och jag visste hur jag skulle göra det, OS X var helt annorlunda. Under tre år klagade jag och lärarna började "håna" mig till slut. När jag sedan slutade tog det 2 månader innan jag satt hemma med min Macbook Pro i knät... Av någon konstig anledning saknade jag skiten... Nu skulle jag inte kunna leva utan min Macbook Pro, och jag talar väldigt gott om den. Däremot är jag verkligen ingen fanatiker som hyllar Apple (snarare tvärtom, de är ett vidrigt företag) utan jag gillar bara hur hög kvalitet en MBP håller, jämfört med Asus, Sony, HP eller Acer. För mig gick bytet relativt enkelt, har inte haft några problem alls att hitta ersättningsprogram eller mac-versioner. Jag har en stationär dator med windows, där jag kan gejma om jag så vill, men ärligt talat så står den mest bara och surrar utan att göra någon nytta. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|