Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Platform för flera butiker i en shop

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-06-06, 09:27 #11
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Andain Visa inlägg
Hej hej!

Har fått en förfrågan om att hjälpa några bekanta som driver en klädbutik att sätta upp en webbplats.

Tanken är att de är några butiker som skall gå ihop och ha en shop tillsammans för att få ett litet större utbud. De vill att kläderna skall kunna sorteras efter tex butik och även att det endast är den butiken som har plagget som skall kunna redigera det. Dessutom behöver ju rätt butik få en notis när någon köper ett plagg.

Har tittat runt lite på olika open source lösningar och tycker inte riktigt att det framgår om de har stöd för detta (flera butiker i en shop).

Hittade en site som verkar bygga lite på samma koncept, http://www.meinto.se/. Någon som vet eller lyckas se vad de använder för platform?
Att flera fysiska butiker går samman och samarbetar är bra. Det är utmärkt att de vill kunna gå in och administrera sitt eget sortiment också.

MEN det är ingen bra idé att kunden ska förvillas genom att tvingas välja vilken fysisk butik de ska gå in på. En kund ser hela webbshoppen som EN butik och vill absolut inte gå in i flera olika.

Jag har sett detta på Alibaba.com och det är förskräckligt illa för en enskild kund att se det så.

En annan liknande website är pricerunner men när man väl hittat sin artikel så går man där in på respektive webbsida och beställer.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-06, 22:07 #12
Andain Andain är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2009
Andain Andain är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2009
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Att flera fysiska butiker går samman och samarbetar är bra. Det är utmärkt att de vill kunna gå in och administrera sitt eget sortiment också.

MEN det är ingen bra idé att kunden ska förvillas genom att tvingas välja vilken fysisk butik de ska gå in på. En kund ser hela webbshoppen som EN butik och vill absolut inte gå in i flera olika.

Jag har sett detta på Alibaba.com och det är förskräckligt illa för en enskild kund att se det så.

En annan liknande website är pricerunner men när man väl hittat sin artikel så går man där in på respektive webbsida och beställer.
Precis, tänker är att alla artiklar från de olika butikerna skall finnas i ett och samma kategori-träd men även att det skall vara möjligt att visa alla artiklar som en specifik butik har lagt upp.

Som det verkar så är inte inte allt för mycket jobb rent programmatiskt. Däremot så är jag inte helt med på hur det skall fungera med respektive butik. Tanken är som sagt att respektive butik skall få en notis (email eller liknande) när någon köper en artikel i deras utbud. Hur fungerar detta? Någon som har erfarenhet av den plugin som Magnus_A nämner?

Kan någon rekommendera någon bra litteratur om utveckling för Magento?
Andain är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-07, 08:54 #13
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Alltså du kan peka flera domän namn till samma "shop" och sedan styra utbudet av innehållet. Opencart nackdel är att du inte kan ha olika priser i olika shoppar. Har byggt upp ett produkt sortiment

Flera butiker samexistera på samma sajt? Man kan ha subdomäner. butik1.foobar.se, butik2.foobar.se?

Någon frågande efter böcker, det här förlaget har böcker för OpenCart, OScommerce, Magento och andra open source:ade webappar :

http://www.packtpub.com/ eller http://www.packtpub.com/books/e-commerce

Deras böcker gå att hitta via google , om man söker med titel torrent. Dock bör man köpa böckerna, eftersom annars kommer utgivningen att upphöra.

Citat:
Vet du vad de använder för platform?

Kollade lite på OpenCart, men jag hittade inget om att det går att konfigurera så som jag beskrev. Det står om att man bland annat kan styra flera butiker från samma admingränssnitt men det som jag är ute efter är ju att flera butiker skall kunna samexistera på samma site. Klein, har du något exempel på hur man skulle göra den konfigurationen med OpenCart?
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-07, 10:41 #14
bya bya är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2003
bya bya är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2003
Citat:
Jag har lite svårt att förstå hur det fungerar då jag aldrig använt Magento förut.

Säg att alla butiker har samma kategori-trädsstruktur. Om vi då lägger till ett plagg i tex Butik1->Koftor, kan man få på siten få till så att de visas i en kategori Koftor tillsammans med alla "koftor" från Butik2, Butik 3 osv?

Magnus_A, har du använt admin-pluginen? Fungerar den bra och hur specifikt kan man ställa in saker? Går det att skapa olika roller?

Kan någon ge mig en uppskattning över vad det skulle ta i tid att producera en sida med de kriterier som jag specificerat i Magento? Jag har aldrig arbetat med Magento tidigare men anser mig själv vara en relativt duktig PHP-programerare.
Tänk varje butik som en root-kategori. Butik1, Butik2, Butik3. Varje root-kategori kan ha olika trädstrukturer, subkategorier. När du sedan lägger till en kofta, kan du säga att koftan ska höra till Butik1, och 2 men inte 3 osv... Enkelt förklarat kan en produkt tillhöra flera kategorier.

Installera o labba lite själv e nog bäst! Är tungt i början, men när man först ser mönstret o hur magento funkar blir det helt plötsligt väldigt logiskt!

Vad det gäller o programmera är det en stark fördel att kunna php, men det är inte mycket kodknackning som behövs. Det som tar tid är att översätta samt göra alla anpassningar på layout o så. (Beroende på egna krav såklart)

Lägg 2 veckor med div. crash course så ska du nog bemästra det mesta! =)
bya är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-07, 10:46 #15
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2006
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Hej hej!

Har fått en förfrågan om att hjälpa några bekanta som driver en klädbutik att sätta upp en webbplats.

Tanken är att de är några butiker som skall gå ihop och ha en shop tillsammans för att få ett litet större utbud. De vill att kläderna skall kunna sorteras efter tex butik och även att det endast är den butiken som har plagget som skall kunna redigera det. Dessutom behöver ju rätt butik få en notis när någon köper ett plagg.

Har tittat runt lite på olika open source lösningar och tycker inte riktigt att det framgår om de har stöd för detta (flera butiker i en shop).

Hittade en site som verkar bygga lite på samma koncept, http://www.meinto.se/. Någon som vet eller lyckas se vad de använder för platform?
Detta går att lösa med magento.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017