FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej WNare!
Det är som så att jag har en deluppgift att redovisa hur man sätter upp en DNS server i t.ex. Windows (helst, kan inte ubuntu eller andra unix-baserade system.. eller vad man ska säga) Men hittar ingen bra guide och när jag tankar ner programmet, installerar det finns det bara ett 20-tal olika filnamn huller om buller och man vet inte vilket man ska starta. Verkar inte finnas något användargränsnitt och jag hittar som sagt ingen bra guide på hur man sätter upp det enkelt. Hade tänkt att testa det såhär: Skriva t.ex. Google.se i hostfilen, redirekta den till vår dns-server (gruppen som jag arbetar med) och sedan skicka vidare till dn.se's ip. Så hade jag tänkt att vi skulle demonstrera det hela. Men vilken fil ska jag redigera i? Ah om någon har lust att hjälpa mig med det här vore jag evigt tacksam. Känns hopplöst och vi bad vår lärare om att få byta men det fick vi inte (trots att andra grupper fick) samtidigt som han bara skrattade åt oss när vi försökte fixa det hela. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Första träffen när jag googlade på "bind dns windows": http://alex.charrett.com/bind-on-windows-mainmenu-3
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Måste det tvunget vara BIND?
Jag förutsätter att ni använder Windows Server och då kan du ju lika gärna köra Microsofts DNS-server. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Självklart har jag Googlat på det också. Samt försökt kolla den här guiden: http://www.bind9.net/manual/bind/9.3...html#id2547334 & http://www.xmission.com/~tknarr/rh62config/bind.html |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Är det lättare eller? Så länge jag kan demonstrera hur man kan sätta upp en "simpel" (räcker en domän) så är det toppen. Men ska kolla på det om du inte har något annat förslag. Tack så oerhört mycket för tipset återigen. EDIT: Ursäkta dubbelposten, trodde jag hade "ångrat" förra kommentaren och började på ytterligare en. Inte alls meningen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Gör som i delen "An Authoritative-only Name Server" i BIND-manualen och lägg till en zon för google.se
I zonfilen lägger du sedan till A-poster som pekar till 217.114.85.134 och 217.114.89.134 (de poster dn.se pekar till). Gör detta både för huvudomänen (@) och för www-subdomänen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Open a command prompt and run: cd c:\named\bin rndc-confgen -a rndc-confgen > ..\etc\rndc.conf Close the command prompt efter att jag har skrivit rndc-confgen -a så skriver den en rndc.key fil, men jag hamnar inte i rndc-confgen setupen så att jag kan skriva ..\etc\rndc.conf den filen existerar inte ens. Har du något hint kanske? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
När man kom ut med 2008 Web Edition inkluderade man inte detta. Man insåg missnöjet sedan och inkluderade den sedan i 2008 R2 Web Edition. Har båda och blev paff att det inte fanns på 2008 WE. Fick installera Bind på just den.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|