FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Gäller distansköpslagen ifall man först kommer överens om ett köp per telefon och sedan köparen hämtar varan i butik och betalar mot faktura? Någon som vet?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Nu kan inte jag inte svara på denna fråga som expert, men enligt mig så gäller inte lagen där.
Kunden hämtar ju trots allt varan i butiken, och det är ju egentligen där köpet görs. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vart och hur kunden betalar spelar ingen roll, det som har betydelse är hur affären gjordes upp.
Affären skedde inte face-to-face och borde därför ses som distanshandel. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
En väldigt viktigt fråga är om det är privat person eller företag. För företag gäller inte distansköpslagen över telefon. Så även om dom inte hämtar ut varan kan du gå vidare till inkasso.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Nejdå det är inget sånt. Kunden har hämtata varan och är nöjd förmodligen ute och paddlar i just denna stund. Ville bara veta om jag skulle skicka med noten om distansköpslagen eller inte, men det verkar klart att den gäller då det är en privatperson samt att vi gjorde upp affären per telefon.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ja då gäller 14 dagars ångerrätt om den levereras tillbaka i samma tillstånd som den var när du skickade den. Alltså kan han ju självklart inte skicka tillbaka den om han paddlat in i en sten och den är skadad
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Det där kan man nog vända o vrida lite som man vill på.
Citat:
Men det enklaste är väl att skicka med en not med alla order, som är skriven i generella ordalag ... "... för avtal som ingåtts på distans ..." ... sedan får man väl ta det från fall till fall om det verkligen är ett distansavtal eller inte. Senast redigerad av GregerA den 2011-05-27 klockan 20:02 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Om jag ringer den lokala affären och ber de lägga undan något till mig så borde det ju inte bli något distansavtal ändå, tycker jag.
__________________
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Lagen har två syften. Det ena är att ge mjäkiga konsumenter som inte kan/vågar säga nej, en chans att skydda sig mot påträngande dörrknackare och telefonförsäljare. Det andra syftet är att ge konsumenten ett skydd då denna köper "grisen i säcken", dvs inte har kunnat undersöka varan innan köpet genomfördes.
Med det som utgångspunkt så skulle jag säga att lagom om distans- och hemförsäljning inte gäller i det här fallet. Konsumenten har aktivt sökt upp dig. Konsumenten har vid upphämtandet av varan haft tillfälle att besiktiga den (om konsumenten sedan har gjort det, eller bara lastat upp sitt paddelfordon på släpet, spelar mindre roll). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag är inte fullt lika säker på att lagen skulle tolkas och tillämpas så som du säger.
Det eftersom syftet med lagen är dels att skydda den svagare parten i avtalsförhållande (dvs. konsumenten). Lagstiftaren anser nämligen att konsumenten är den svagare parten i jämförelse med näringsidkaren som har mera resurser. Det andra är det att distansavtalslagen brukar tolkas ganska extensivt vid tvister som avgörs i domstol (rättspraxis). Vilket innebär att den tolkas i förmån för konsumenten (återigen styrkeförhållandet mellan konsument - näringsidkare). Det viktiga som lunarmys redan påpekade är när avtalet ingicks. Vilket är ett klassiskt problem när man ser till avtalsrätten som helhet. Var det när konsumenten per telefon "beställde" varan eller var det först när konsumenten avhämtade den beställda varan? (Alltså i vilket skede blev konsumenten bunden av avtalet). I Sverige tillämpas i allmänhet ”anbud – accept” modellen. Vilket i sin tur innebär att säljaren ger ett anbud om att sälja produkten till köparen, vilket sedan köparen accepterar. Gjordes denna accept direkt över telefon så har ett avtal uppkommit över distans och följaktligen gäller distansköpslagen. Om det gick till på ett annat sätt vid "beställningen" över telefon och köparen och säljaren först blev bundna av köpet vid hämtningen av varan då gäller ju konsumentköplagen (KköpL). /Sebbe |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|