FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ingen kunskap behövs. Jag kör en VPS hos Glesys och dom står för all konfiguration och hantering för en viss summa per månad. Fungerar i princip som ett webbhotell.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Har förresten ett roligt exempel på det med debiteringsmodellen. En äldre dam kom fram till mig på en mässa. Hon sa - vi kör cloud computing hos er. Då hon var ca 70 år så blev jag förvånad då även många IT-intresserade är relativt oinvigda i detaljerna runt cloud computing. Hon sa - inte bara det - vi använder API på ett bra sätt. Jag blev än mer förvånad...
Visade sig att hon körde ett ekonomi system som bara anändes mellan 8:00 och 17:00 av någon ekonomiassistent. Så hon skrev två raders skript som stängde ner servrarna klockan 17:30 och startade dem 07:30. Med stolthet sa hon - vi sparar mer än hälften av pengarna tack vare mina två raders skript. Tyckte den var rolig både från faktumet att jag blev så förvånad samt att det var ett intressant case för en liten anändare som gjorde det mesta av att bli debiterad per timme... :-) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Medlem
|
Att driva en server är inget enkelt jobb.
Konfiguration, optimering, övervakning, backup, underhåll är några utav punkterna som enligt min mening kräver både erfarenhet och tid. I mina ögon så är en server inte färdigkonfigurerad när LAMP och FTP är installerat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
|
Citat:
inga osäkra containrar där en VM kan sänka hela skiten. Vi kör 100% Citrix XenServer för att kunna tillhandahålla hög säkerhet kombinerat med snabb paravirtualisering. Citat:
kopia av din VM körs på en annan fysisk nod där varje läs/skriv-kommando automatiskt körs på skuggkopian. Här tappar du ingen information och din server startas heller inte om, om den fysiska noden dör. XenServer har HA-funktionalitet som automatiskt startar upp din VM på annan fysisk nod. Säger du att er lösning kör skuggkopior av varje VM på andra noder för att dessa ska kunna leva vidare på annan host när nåt händer? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() Mängden skräptrafik i nätet skulle bli helt absurd i relation till vad man betalar för en maskin. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
|
Precis, låter som lite väl mycket säljsnack.. Men visst. Tekniken finns ju. Men det
kostar att tilldela dubbla resurser till varje VM. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
å andra sidan så stämmer det ju till viss del, en host som börjar må dåligt av någon anledning kommer man ju att migrera maskiner ifrån, förutsatt att maskinen mår tillräckligt dåligt, men inte dör.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|