FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Intressant värre och jag vet inte om jag håller med många gånger. Dock är ju teflon något som är väldigt specifikt och togs upp som namn när produkten kom som jag förstår det. Att "prata" är ett svenskt ord som alla använder dagligen. Om jag har då en domän som är PrataMer.se där jag vill ha ett forum. Det är då alltså solklart att ett företag som heter Prata AB eller kanske som många heter "Prata i Sverige AB" - på kunna ta det?
Så igen - min tanke ligger helt på att det är ett mycket vanligt engelskt ord som de då tydligen kan lägga sin makt över... TM eller inte så har man ju skydd via sitt bolagsnamn också. Det är kanske heller inte helt ovanligt i sig som du säger Peter. Absolut Vodka har ju lyckats sno det mesta - även i USA som har sitt ord nära Absolut (med e på slutet för engelskan). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
(Samtidigt så behöver man ha förståelse för att tvistlösare inte kan göra annat än att bedöma det underlag som kommer in från parterna. Så sämre skrivna underlag är nog också orsak till märkliga beslut i flera fall.) Sen är det 1000+ UDRP-tvistlösare världen över, så att få samsyn är betydligt svårare än under exempelvis ATF-tvister med .SE:s 13 anslutna tvistlösare. Men även om jag inte "håller med" många gånger, så försöker jag berätta hur det ser ut, i hopp om att bespara deltaco12 och andra, onödigt magont.. ..och WIPO presenterade nyligen nya siffror som berättar att tvisterna (UDRP) under 2010 ökade med 28% (mot 2009). http://www.wipo.int/pressroom/en/art...icle_0010.html Senast redigerad av Internet Sweden den 2011-04-08 klockan 10:22 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tror vi ser på det rätt lika. Allt är inte rättvist i livet. Intressant hursomhelst.
Blev nästan lika intresserad av detta med varumärke när jag ser Binero använda SAAB i sin reklam och kallar dem SÄÄB för att lyfta fram IDN domäner. Kanske heller inte helt uppskattat? :-) Något att fundera på. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
SÄÄB, VÖLVÖ och ÄFTÖNBLÄDET är "prickiga", möjligtvis snarlika namn, men knappast varumärkesintrång eftersom de inte är överensstämmande med skyddade lydelser.
..och själv ser jag det mest som en kampanj med glimten i ögat, kanske i kombination med ett budskap av att varumärkesinnehavare - stora som små behöver se över sin nätnärvaro. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Nej, nej inte varumärkesintrång - men om de tycker det är lika roligt är en annan sak. :-)
Absolut har de killar som gör detta glimten i ögat - det har dock sällan de större företagen när man "leker" med deras namn - oavsett glimten i ögat. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|