FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Banned
|
Vi kör våra magento-siter hos Varbergs Hosting som är anpassat för Magento. De i serverhallen är experter på Magento så det blir riktigt bra.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Så du menar att man ska ha en vps till webbserver/php samt hel dedikerad server med ssd till databasen? Does'nt make sense som man säger....bättre att lägga allt på en dedikerad server och skippa vps:en.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Administratör
|
Får väl förtydliga lite. Det viktiga är en dedikerad ELLER kontrollerd MySQL-instans med tillräckligt minne för att vara cpu-bound. Det är först då man ser en rejäl uppsnabbning med scheman som EAV. Huruvida det är en VPS med webb+sql, en dedikerad med webb+sql eller uppdelat på andra sätt spelar mindre roll. Man kan t o m starta upp en till MySQL instans på en delad SQL och få samma resultat, med tillräckligt minne till övers givetvis.
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Molnbaserat webbhotell? Cloud webbkonto? Har något hänt senaste veckan eller är det marknadsföring? ;-)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
|
Citat:
![]() Frågan uppmuntrar dock till off topic och borde hänsvisas till en annan tråd jag tidigare har skapat: http://www.wn.se/t1051809.html eller http://www.wn.se/showthread.php?t=1045327 Detta är dock min tolkning: För att räknas som en molntjänst måste följande vara uppfyllt: - Dynamisk plattform (elastisk) man allokerar resurser efter behov - Automatiskt fördela resursanvändning (lastbalansering mm) - Man betalar efter de resurser man nyttjar (tex. 5 php instanser, 1GB PHP minne, 1GB memcache slot, 500GB hårddisk och dedikerad 256 Mb mysql instans - Full kontroll över programvaror, i detta fallet kunna ändra samtliga variabler för php i php.ini för ett specifikt konto. Man ska kunna göra följande för att kunna räknas ha 100% kontroll: - Kunna ändra 100% i php.ini - Kunna öka antal instanser (PHP processer) upptill 50st - Kunna öka PHP minne till 2GB/instans - Få tillgång till memcache slots från 4MB och uppåt Fotnot: Med instans menas process Senast redigerad av Danielos den 2012-02-03 klockan 22:47 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Intressant och du kan självklart välja precis hur du vill markandsföra dina tjänster. Allt är väl på ett eller annat sätt molnbaserat idag - baserat på en eller annan definition.
Känner nog själv att det vi talar om ovan är en förbättring av traditionellt webbhotell - där det ges mer kontroll men absolut inte full kontroll (om det någonsin görs i någon molntjänst). Tex php.ini är ju bara ett språk som styrs - hade jag haft full kontroll hade vi nog inte diskuterat PHP utan då hade alla språk kanske varit öppna för installation? Intressant hur du definierar 100% kontroll. 50 processer? Lite magiska gränser för full kontroll? ;-) Hursom - roligt att ni driver på... även om jag ibland känner att vi alla använder cloud lite som vi känner (du har din definition ovan - många har andra). Frågan är också om inte just "cloud" blir lite trött här under 2012 och vi alla måste börja specifiera mer detaljerat och kunderna är klart mycket mer införstådda. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
|
Intressant feedback du ger Johan, dock anser jag att man inte ska fastna i definitioner, jag anser ändå att skillnaden är så pass stor mot vanlig hosting att man kan kalla den för cloud eller vadsomhelst. Jag kan tänka mig att ta bort "full kontroll" i definitioner, då cloud inte berör full kontroll eller inte enligt defintionerna. Utan snarare att man betalar för de resurser man använder och att det ska upplevas som oändliga resurser bakom, om än något flummigt för min del men så står det.
Självklart har inte kunden full kontroll, men vi tillsammans med kunden kan ändra och anpassa vadsomhelst och detta ger i slutändan full kontroll. php.ini är inte bara ett språk som styrs utan innehåller ALLA variabler för hur php ska köras. Man kan knappas inte kalla det för förbättring, skillnaden är som natt och dag, vi behöver aldrig hänvisa kunder till en vps pga. för högt resursutnyttjande, utan snarare för att kunden vill kunna installera egna program och administrera allt själv. Isf är ju cloud vps endast en förbättring av vanlig vps eller hur? Förenklat är cloud webbhotell för mig möjligheten att skala upp och ner och betala därefter. Men visst, om CN kan ge ett webbkonto 2Gb php minne och typ 10-20 processer och kunna ändra 100% i php.ini så är även CN ett molnwebbhotell enligt min mening Senast redigerad av Danielos den 2012-02-05 klockan 20:20 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Medlem
|
Moln/Cloud har aldrig varit ord att höja ögonbrynet åt inom IT-världen, tycker jag i.a.f.
Många skriver tyvärr om det på ett sätt som är konstigt eller direkt missvisande.. Det som i.a.f. är roande är dom få som ironiserar över det hela utan att övrig skitpress fattar det. Ni svävar allihop i luften.. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|