Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

svenska webbhotell som erbjuder magento-hosting? benchmark?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-02-03, 07:39 #11
nordicwebteam nordicwebteam är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Jan 2012
nordicwebteam nordicwebteam är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Jan 2012
Vi kör våra magento-siter hos Varbergs Hosting som är anpassat för Magento. De i serverhallen är experter på Magento så det blir riktigt bra.
nordicwebteam är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-03, 10:56 #12
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Administratör

Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Du menar att det inte går på ett "vanligt webbhotell"
Men en vps har ju ofta samma eller ibland sämre diskprestanda än webbhotell och har ju inte några ssd-diskar. Isåfall kan man bara köra Magento på en helserver med ssd-diskar, vilket jag inte håller med om.
Nej, jag menar inte att man behöver hög prestanda på SQLens diskar. Däremot menar jag att dedikerade resurser för SQLen är väldigt viktigt för att inte bli diskbound, då man är i enormt behov av snabba diskar för en struktur som EAV med lite mer data. Eftersom innodbs buffer pool använder sig av LRU så kan exempelvis dataintensiva schemalagda jobb från andra kunder göra att ens data rensas från minnet (buffer pool), och det är först då man blir diskbound. Har man däremot dedikerat minne för sin instans vet man vad man har att röra sig med. Så nej, det är inte dedikerad miljö för allt som jag ser som det viktiga, utan för databasen.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-03, 13:37 #13
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Oct 2005
Danieloss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Så nej, det är inte dedikerad miljö för allt som jag ser som det viktiga, utan för databasen.
Så du menar att man ska ha en vps till webbserver/php samt hel dedikerad server med ssd till databasen? Does'nt make sense som man säger....bättre att lägga allt på en dedikerad server och skippa vps:en.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-03, 13:46 #14
Administratör

Administratör

Får väl förtydliga lite. Det viktiga är en dedikerad ELLER kontrollerd MySQL-instans med tillräckligt minne för att vara cpu-bound. Det är först då man ser en rejäl uppsnabbning med scheman som EAV. Huruvida det är en VPS med webb+sql, en dedikerad med webb+sql eller uppdelat på andra sätt spelar mindre roll. Man kan t o m starta upp en till MySQL instans på en delad SQL och få samma resultat, med tillräckligt minne till övers givetvis.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-03, 13:51 #15
Danieloss avatar

Danieloss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Får väl förtydliga lite. Det viktiga är en dedikerad ELLER kontrollerd MySQL-instans med tillräckligt minne för att vara cpu-bound. Det är först då man ser en rejäl uppsnabbning med scheman som EAV. Huruvida det är en VPS med webb+sql, en dedikerad med webb+sql eller uppdelat på andra sätt spelar mindre roll. Man kan t o m starta upp en till MySQL instans på en delad SQL och få samma resultat, med tillräckligt minne till övers givetvis.
Hänger med, fast det är många molnbaserade webbhotell som erbjuder en egen MySQL instans på dedikerat minne, så vps eller dedikerad server behövs inte tycker jag.
Oläst 2012-02-03, 22:27 #16
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2009
Mycket flitig postare

Molnbaserat webbhotell? Cloud webbkonto? Har något hänt senaste veckan eller är det marknadsföring? ;-)
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-03, 22:33 #17
Danieloss avatar

Danieloss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
Molnbaserat webbhotell? Cloud webbkonto? Har något hänt senaste veckan eller är det marknadsföring? ;-)
Ja, det har visserligen hänt mycket den senaste tiden, både vad gäller nya personer i verksamheten och investeringar i hårdvara och system men vänd på det, vad är ett molnbaserat webbkonto? Vilka egenskaper måste uppfyllas? Eller finns det inga molnbaserad webbhotell överhuvudtaget?

Frågan uppmuntrar dock till off topic och borde hänsvisas till en annan tråd jag tidigare har skapat:
http://www.wn.se/t1051809.html
eller
http://www.wn.se/showthread.php?t=1045327

Detta är dock min tolkning:

För att räknas som en molntjänst måste följande vara uppfyllt:
- Dynamisk plattform (elastisk) man allokerar resurser efter behov
- Automatiskt fördela resursanvändning (lastbalansering mm)
- Man betalar efter de resurser man nyttjar (tex. 5 php instanser, 1GB PHP minne, 1GB memcache slot, 500GB hårddisk och dedikerad 256 Mb mysql instans
- Full kontroll över programvaror, i detta fallet kunna ändra samtliga variabler för php i php.ini för ett specifikt konto.

Man ska kunna göra följande för att kunna räknas ha 100% kontroll:

- Kunna ändra 100% i php.ini
- Kunna öka antal instanser (PHP processer) upptill 50st
- Kunna öka PHP minne till 2GB/instans
- Få tillgång till memcache slots från 4MB och uppåt

Fotnot: Med instans menas process

Senast redigerad av Danielos den 2012-02-03 klockan 22:47
Oläst 2012-02-05, 19:45 #18
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Intressant och du kan självklart välja precis hur du vill markandsföra dina tjänster. Allt är väl på ett eller annat sätt molnbaserat idag - baserat på en eller annan definition.

Känner nog själv att det vi talar om ovan är en förbättring av traditionellt webbhotell - där det ges mer kontroll men absolut inte full kontroll (om det någonsin görs i någon molntjänst). Tex php.ini är ju bara ett språk som styrs - hade jag haft full kontroll hade vi nog inte diskuterat PHP utan då hade alla språk kanske varit öppna för installation?

Intressant hur du definierar 100% kontroll. 50 processer? Lite magiska gränser för full kontroll? ;-)

Hursom - roligt att ni driver på... även om jag ibland känner att vi alla använder cloud lite som vi känner (du har din definition ovan - många har andra). Frågan är också om inte just "cloud" blir lite trött här under 2012 och vi alla måste börja specifiera mer detaljerat och kunderna är klart mycket mer införstådda.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-05, 20:11 #19
Danieloss avatar

Danieloss avatar

Intressant feedback du ger Johan, dock anser jag att man inte ska fastna i definitioner, jag anser ändå att skillnaden är så pass stor mot vanlig hosting att man kan kalla den för cloud eller vadsomhelst. Jag kan tänka mig att ta bort "full kontroll" i definitioner, då cloud inte berör full kontroll eller inte enligt defintionerna. Utan snarare att man betalar för de resurser man använder och att det ska upplevas som oändliga resurser bakom, om än något flummigt för min del men så står det.

Självklart har inte kunden full kontroll, men vi tillsammans med kunden kan ändra och anpassa vadsomhelst och detta ger i slutändan full kontroll.
php.ini är inte bara ett språk som styrs utan innehåller ALLA variabler för hur php ska köras.

Man kan knappas inte kalla det för förbättring, skillnaden är som natt och dag, vi behöver aldrig hänvisa kunder till en vps pga. för högt resursutnyttjande, utan snarare för att kunden vill kunna installera egna program och administrera allt själv.

Isf är ju cloud vps endast en förbättring av vanlig vps eller hur?

Förenklat är cloud webbhotell för mig möjligheten att skala upp och ner och betala därefter. Men visst, om CN kan ge ett webbkonto 2Gb php minne och typ 10-20 processer och kunna ändra 100% i php.ini så är även CN ett molnwebbhotell enligt min mening

Senast redigerad av Danielos den 2012-02-05 klockan 20:20
Oläst 2012-02-05, 20:17 #20
Jake.Nu Jake.Nu är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Jake.Nu Jake.Nu är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Moln/Cloud har aldrig varit ord att höja ögonbrynet åt inom IT-världen, tycker jag i.a.f.
Många skriver tyvärr om det på ett sätt som är konstigt eller direkt missvisande.. Det som i.a.f. är roande är dom få som ironiserar över det hela utan att övrig skitpress fattar det.

Ni svävar allihop i luften..
Jake.Nu är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017