Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vilken webbhost / webb lösning är bäst för mig och mina krav?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-03-23, 18:46 #11
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jun 2008
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jun 2008
Jine: Helt rätt!

Sweely: Hm, jag visste inte att hans webbhotell var igång, kanske kan höra av mig, men här har daniel_ rätt på en punkt!
Sen ang mina sajter så har du delvis rätt.

AndreasS: Jag håller med dig, de har inte alla "fri trafik" om man säger så, men jag vill verkligen inte ha någon host som stänger av mig för hög trafik.

Daniel_: HostGator har jag faktiskt hört bra saker om. Dessutom verkar det vara billigt och de uppfyller mina krav.
Sen har du rätt också. Dock vet jag inte hur webbhotell funkar om det är en person som övervakar allt eller så.

Blixstsystems: Roligt att du inte haft problem med dom och att allt har fungerat felfritt. Sen vet jag inte vad Sweely menade, om han var seriös eller inte, men HG är billigt jämfört med de svenska hosten.

Men för er som använder hostgator, laddar era sidor snabbt? En av mina sajter på surftown laddar på ca 22 sek, vet inte om det är en tillfällighet då jag bara kolla det idag, men brukar vara segt, och jag kan ju förlora kunder på detta.
trådlöst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-23, 19:10 #12
Sweelys avatar
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2010
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar

Reg.datum: Apr 2010
Anledningen till att jag inte ville föreslå HostGator var för att det (för några år sedan) inte gick att köpa mindre än 6 månader. Man var alltså tvungen att punda ut en hel del pengar som ny till det hela vilket inte alltid är kul
Sweely är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-23, 19:14 #13
captaindoes avatar
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2010
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare
captaindoes avatar

Reg.datum: Dec 2010
Med tanke på att du redan nu vill ha väldigt mycket trafik och kräver en relativt stor del utrymme, ftp konton och separata hemsidor så borde du välja en miljö där du kan växa så att du inte kommer att behöva byta host.

Anledningen till detta är att du kommer säkerligen starta upp nya sajter, så att ha en begränsning på endast 10 sajter är inget bra för dig.

Jag skulle faktiskt rekommendera dig att hyra en VPS eftersom man får mer bandbredd, du kan hosta hur många hemsidor du vill, skapa mysql och ftp konton hur som helst.

Det finns dessutom riktigt grymma VPS:er för priserna du talar om.

Jag är inte 100% säker på att riktigt grymma VPS:er för 100-300kr finns här i Sverige, men det finns massvis med bra erbjudanden i andra länder i Europa, såsom i Tyskland.
captaindoe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-23, 19:40 #14
dampi dampi är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2011
dampi dampi är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2011
Jag har 3 hosts jag varmt rekommenderar, justhost, stripehost (har server i sverige) och hostgator.
dampi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-23, 22:00 #15
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av trådlöst Visa inlägg
Men för er som använder hostgator, laddar era sidor snabbt? En av mina sajter på surftown laddar på ca 22 sek, vet inte om det är en tillfällighet då jag bara kolla det idag, men brukar vara segt, och jag kan ju förlora kunder på detta.
Jag testade en del olika leverantörer och jämförde nedladdningshastigheter eftersom jag erbjuder nedladdningar av filer på runt 500MB till försäljning...d.v.s. mindre kul om de får en seg anslutning, och jag fick bäst resultat med Hostgator, snabbare än liknande lågpristjänster i Europa som Servage i.a.f.
Har du främst svenska besökare kan du dock säkert hitta någon som du får bättre hastighet med, men jag har inga klagomål på den punkten då det gäller Hostgator.
Exekvering av kod är även den mycket snabb. Man kan väl ha otur och hamna på en belastad server på alla delade webbhosttjänster, men på min server är belastningen alltid väldigt låg.

Ett annat tips är att kolla in Amazon AWS. Det är gratis att testa, och man kan köra en mikroinstans konstant utan att betala en krona. Då har du en VPS med full kontroll du kan installera vilket OS och mjukvara du vill på. Sedan om du behöver mer kraft är priserna rätt bra, och du kan få en helt ok VPS för under 300kr/mån.

Generellt kan webbhostar som översäljer sin kapacitet i stil med Hostgator, vara mycket prisvärda. Använder du mer resurser än den genomsnittliga användaren subventionerar de ditt låga pris. Dock kan de stänga av dig om du använder alldeles för mycket resurser, och delar man server kan det leda till att det blir segt ibland.

Som påpekats finns det inget som heter obegränsat. Det finns begränsningar på hur snabb anslutning serven har, hur mycket minne och CPU kraft den har, o.s.v. Om de exempelvis erbjuder obegränsad bandbredd kan du mycket väl bli avstängd med anledning av att dina sidor använder extremt mycket CPU kraft, vilket de inte erbjuder obegränsat mycket av.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-24, 10:52 #16
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Amazon har dock extremt dyra trafikpriser, nästan runt 300:- per Mbit som grund.

Fri trafik i sig är en sak, om någon hade dragit en hög TB per månad så hade jag skitit i det. Dock om kund hade belastad servern på andra sätt så skulle det blir problem.

Stora problemet med webbhotell är att inte många säger hur mycket minne eller cpu som ingår i priset.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-24, 11:55 #17
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2005
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Danieloss avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Ursprungligen postat av AndreasS Visa inlägg
Fast som så ofta konstaterats, ingen erbjuder detta i verkligheten. Alla har en friskrivningsklausul om de erbjuder fri trafik och de flesta (jag har inte gjort någon koll på senare tid) har även stängt av kunder för att de nyttjat för mycket.
Det är som patrik säger, problemet är inte att folk utnyttjar en massa bandbredd, för min del är det som sagt hårdvaran som är den kritiska punkten och därför begränsar vi just antal processer och inte bandbredden som andra.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-24, 12:18 #18
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Sweely Visa inlägg
Jag är tusen procent säker på vilken typ av sajter det är du tänkt starta.

Mitt förslag är att du hör av dig till Dennis Holm på forumet. Världens bästa support där du inte bara får hjälp med eventuella problem utan även blir bjuden på thaibuffé ibland vilket är helt galet. Rekommenderas starkt. När jag stött på några problem så har det alltid fixats på två sekunder. Kan bero på att webbhotellet är så pass litet, men ändå.

HostGator är inte att föredra. För dyrt för dig...
HostGator är INTE dyrt och helt inom hans angivna budget. Dennis är duktig, engagerad och bra men man bör vara medveten om att servrarna inte ligger i Sverige.

I Loopias paket ingår bara en databas. Det går visserligen att leva med men är inte helt optimalt.

Är du helt säker på att du får rejäl trafik så kan som sagt var VPS vara ett bättre alternativ.

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-03-24 klockan 12:21
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-24, 12:20 #19
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Sweely Visa inlägg
Anledningen till att jag inte ville föreslå HostGator var för att det (för några år sedan) inte gick att köpa mindre än 6 månader. Man var alltså tvungen att punda ut en hel del pengar som ny till det hela vilket inte alltid är kul
Det är väl ändå ganska sällan man vill ha webbhotell i mindre än 6 månader? Man får dessutom ett bättre pris om man betalar för en längre period.
Oläst 2011-03-24, 16:19 #20
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Amazon har dock extremt dyra trafikpriser, nästan runt 300:- per Mbit som grund.
Lite knepigt att direkt jämföra Mbit och GB eftersom man sällan nyttjar full kapacitet konstant. Även om en 1Mbit lina kan hantera över 300GB i månaden är det ju så att mängden trafik sällan är konstant. Så har du runt 300GB trafik måste du nästan garanterat ha en snabbare lina om du inte vill att det skall gå segt. Du kan egentligen behöva en 10Mbit lina även om du inte gör av med mer än 300GB/mån om du har toppar vid speciella tillfällen.
Så $0.150 per GB, som det kostar med AWS om man har under 10TB/mån, behöver inte vara speciellt dyrt.

Men med AWS får man inte ett pris som är subventionerat av de som använder mindre än den kapacitet som ingår vilket annars oftast är fallet. Så vet man att man behöver en konstant mängd av resurser är det billigare att hitta ett konto som har gränser som precis täcker ens behov. De flesta nyttjar dock betydligt mindre än vad som ett paket maximalt erbjuder för att de vill ha lite överkapacitet om det skulle behövas, och då kan AWS vara mer prisvärt.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017