FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Medlem
|
Personligen tycker jag det är bra att Nokia och Microsoft inleder samarbete. Nokia kommer aldrig ikapp Apple och Android (Google) medan Microsoft WP 7 floppar rejält. Tillsammans kan de skapa inovation men då gäller det att de drar åt samma håll. Vi får se hur det blir med den biten.
Nokia är duktiga att bygga bra hårdvara och tillsammans med Microsoft hoppas jag verkligen att de lyckas. Det finns kreativa själar hos MS, se t.ex XBOX avdelningen. Hp ger sig in i matchen med WebOS, av det lilla man såg för några veckor sen kommer de bli värdiga utmanare till de stora jättar. Det blir spännande tid framöver för oss "mobila" älskare. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Nykomling
|
Min första reaktion var att det var galet och en lat manöver av en fd MS anställd som blivit indoktrinerad. Dessutom jobbade jag med Dreamcast utveckling (MS gjorde ett OS man kunde använda) precis innan XBox kom ut och det vet vi ju hur det gick med.
Min andra reaktion var att det ändå fanns vettiga poänger för dom att sammarbeta men jag förstor fortfarande inte varför man slängde teoretiskt vettiga projekt i sopkorgen för att bli en knähund. Sen köpte min flickvän en N8, och telefonen känns som att åka tillbaka till 2006, om detta var det bästa Nokia kunde få fram så kanske dom låg värre till än man kunde tro. (Fortfarande symbian i kärnan som får konsulter att ta ut dubbel taxa för all huvudvärk.. visst symbian^3 men fortfarande är namnet kvar) Till sist läste jag denna artikel, tydligen så hade ju hela Nokias utvecklingsavdelningar kraftiga syndrom av NIH och oklara projekt, lite som Apple under 1990 talet fast värre. http://www.h-online.com/open/feature...e-1194928.html Så hur det än går så kan detta nog varit bland det vettigare Nokia kunde göra trots allt. Hade dom som många föreslog försökt sig på Android hade deras utvecklare troligen bestämt sig för att skriva om halva OS't av diverse anledningar (Och i jmf med Meego var det nog inte så stor poäng isf eftersom båda ändå hade en vettig linuxkärna). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Har en Samsung Omnia 7 (en WP7) och ser bara positivt på samarbetet. Speciellt Navteq/Ovi Maps till WP7 blir riktigt trevligt.
Ni som säger att WP7 har floppat, vad grundar ni det på? Försäljningssiffror eller vad? För det första går det bättre för WP7 än vad det gjorde för Android när Android lanserades. Att säga att WP7 floppar bara för att de inte säljer lika mycket som Android gör IDAG blir ju bara tokigt. För det andra handlar det om mobiltelefoner. Folk byter ju mobiltelefoner i princip inom 1-2 år. Att Android är störst nu (vilket Symbian var förut) betyder inte att det kommer vara störst för evigt, för mobiltelefoner fungerar inte så. Windows Phone 7 är ett riktigt trevligt OS. Lätt att utveckla till (bland annat gratis Visual Studio-verktyg), grymt bra prestanda, snyggt och enkelt. Saknar några avancerade funktioner som kommer lite senare med uppdateringar. Rekommenderar alla att testa en WP7. För det kan faktiskt vara så att du också gillar det. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Den första är att det egentligen inte är en enda mobiltilverkare som faktiskt satsar på WP7. Ett par tillverkare har släppt en eller ett par telefoner vid sidan om, men det är Android som man satsar på. Den andra är försäljningssiffror. Microsoft satsade stenhårt på WP7 och med tanke på den satsningen så kan man inte säga att det har varit något annat än en flopp. Sedan kan man ju inte riktigt riktigt jämföra WP7 med Android när det först släpptes. Windows Phone är ju långt ifrån en ny plattform som Android var när det kom. Det är ett väldigt stort steg för en tillverkare att byta plattform eftersom det kräver att man på något sätt skaffar massa kunskap om plattformen. Fram tills Android 1.5 var ju operativsystemet väldigt omoget och mer eller mindre i beta. Nu har i stort sett alla mobiltelefontillverkare Android som huvudfokus, Windows Phone kommer nog aldrig kunna komma ikapp nu. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
|
Citat:
Citat:
Det du skriver om Android kan lika gärna vara Windows Phone i framtiden. Värt att tänka på, speciellt nu när världens största mobiltillverkare tänker gå över 100% till Windows Phone. Edit: Man ska även komma ihåg att Windows Mobile drabbades väldigt hårt av fragmentation. Det drabbade även Symbian. Samtidigt börjar Android lida av fragmentation - något som brukar vara ett tecken på att ett operativsystem är på väg att gå i graven. Med Windows Phone 7 får alla uppdateringar. Senast redigerad av Spindel den 2011-03-06 klockan 12:12 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Ganska många här har nog en släng av Microsoftförakt som spelar in vilket gör det här till lite av en .NET vs. PHP-diskussion
![]() Ur utvecklings- och konkurrenssynpunkt så är hela denna nya marknad egentligen en enda mardröm. Man måste utveckla en Android-app, en iPhone-app, en iPad-app etc. När allt mer trafik går från browser till appar så blir det allt svårare för mindre aktörer att hävda sig mot större.
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Fast det är ju i stort sett samma sak.
![]() Senast redigerad av Adestro den 2011-03-06 klockan 14:30 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
|
Lite det Microsoft försöker uppnå med WP7. Att kunna utveckla till PC, Xbox 360 och Windows Phone 7 utan något direkt krångel. Det är en enorm fördel.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Iofs men ofta vill man utnyttja fördelarna med den större ytan och få in lite mer än i iPhone-appen även om det visserligen inte är nödvändigt.
![]() |
Svara |
|
|