FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Sverige sänker bort 1% BNP, det mesta hamnar i militär diktaturer och korrupta länder. är helt onödigt utgift. Sverige bör lägga över mer ansvar på USA och FN, istället för bränna pengar på bistånd.
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Genom handel med diktaturer kan man även åstadkomma förändring. Det som sker i arabvärlden just nu hade inte varit möjligt utan importerad teknologi. Kinas ledning är nog tämligen orolig för framtiden.
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Låt FN och USA få ta överhuvudansvaret, men att Sverige skall ha egen myndighet för bistånd är onödigt och kostar massa skattepengar. Att Sverige sedan sänker pengar till FN är en annan sak.
Man klara inte av kvalité säkra att biståndet gå till behövande, då bör man inte heller sänka pengar. Katastrof bistånd är en sak, men hälla in pengar i diktaturer i Afrika och Latinamerika är värdelös form av bistånd, som inte fungera. Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Att kategoriskt avfärda svenskt bistånd som onödigt tyder snarare på okunskap än någonting annat. Det gör bevisligen stor nytta även om det självklart har funnits ett fåtal enskilda projekt som misslyckats. Det är ett väldigt märkligt resonemang du för. Borde du aldrig få bedriva företagsverksamhet bara för att du misslyckats en gång? Att låta USA ta hand om internationell biståndsverksamhet vore om något en total katastrof.
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Det kan väl hända ibland att man ger bort lite pengar, till en uteliggare. Jag ger inte bort till tiggare. Men, att ge bort pengar det löser absolut inga problem, för då går de eventuellt och köper sprit istället. Så enligt mig, så ska man erbjuda dem att köpa en måltid till dem istället. Eftersom det är ju relativt bättre.
Men ibland så kan det vara svårt att gå förbi någon uteliggare som faktiskt ser ut att må ganska dåligt ute i kylan utan att ger någonting. Det är oftast under vintern som jag brukar ge någonting. En bit därifrån där jag bor, där finns det ganska många uteliggare och tiggare. Och även en hel del musiker som spelar för pengar. Om jag tycker att de som spelar musik, är ganska duktiga då brukar jag även ge lite pengar. Men det händer inte direkt ofta. Senast redigerad av William den 2011-03-01 klockan 17:20 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag betalar skatt och tycker oftast att det räcker som bistånd. Kanske köper jag Situation Sthlm ibland också, men att urskilja vilka som faktiskt behöver pengarna är för svårt för mig ute på gatan (tidningen hjälper till där). Då lämnar jag hellre det jobbet åt dem som är anställda av mig och alla andra skattebetalare för att lösa sådana problem.
Jag skulle aldrig ge pengar till folk som visar skräckbilder eller spelar hemsk musik, ens om jag visste att de behövde pengarna (vilket de sällan gör; i tunnelbanan har jag sett en tiggare ta upp en iPod ur fickan när han steg av, och i Göteborg hade den gamla gumman med dragspelet en dotter bredvid sig i helt nya Adidas-kläder). Det finns uppenbarligen ingen sanning i att deras söner har akuta dödliga sjukdomar som de själva måste betala eftersom vi i Sverige erbjuder akutsjukvård även till invandrare utan uppehållstillstånd. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Man måste skilja mellan olika tiggare : Svenska missbrukare / någon stackare som har fastnat i Sthlm utan pengar.
Sedan har vi organiserad tiggeri / brottslighet , oftast folk från Rumänien eller andra öst stater. Enligt EU regler måste man ha pengar för sitt upphälle i 3 månader. Men det finns onda krafter som hindra Stockholm polisen att kicka ut tiggare från Sverige , därav måste vi ha skiten i tunnelbanan En lag som förbjuder tiggeri på kollektivtrafiken skulle vara bra, det är ganska jobbigt att bli ofredad med musik som man inte vill lyssna på. Det som spelar dragspel och fiol på tunnelbanan låter för illa, tom en katt i Mars låter bättre. Har funderat vid något tillfället att gå fram och slå sönder fiolen för dem. Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
läs här: http://www.dn.se/nyheter/sverige/rom...-trots-eu-lag- |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Det står inte att de är olagligt att tigga. Olika Myndigheterna gör olika bedömningar. Artikel berätta även om kritik emot polisen, för att de utvisade romerna godtyckligt och strider emot EU Rörelse frihet direktiv.
Det är inte olagligt att tigga, däremot får man enligt utlänningslagen utvisa folk som inte har uppehället klart, vilket knappast Romer har, deras syfte med att uppehålla sej i Sverige är att stjäla och tigga. Den där tanten Maria Leissne har en del trasiga sinnen, därav blir det knas. Citat:
Senast redigerad av klein den 2011-03-02 klockan 04:02 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag brukar inte ge pengar men förra månaden så fick en uteliggare i trappuppgången bröd, juice och lite annat smått och gått som jag inte ville ha.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|