Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi
Att folk inte vill ge pengar beror nog på en tro om att uteliggaren går raka vägen till bolaget med slantarna. Fördomsfullt? Bara för att personen hamnat på gatan betyder inte att denne är helt oförmögen att hantera kontanter.
|
Jag är visserligen en cyniker, men jag utgår ifrån att den som ligger på gatan antingen har missbruksproblem eller lider av psykisk sjukdom. Inte på något vis tror jag att mitt bidrag ska hjälpa till att lösa uteliggarens problem. Jag tänker snarare att en full alkoholist bör vara lyckligare än en nykter dito och att mitt lilla bidrag kanske gör att han slipper köpa ut åt minderåriga för att få ihop till spriten.
Att ge kontantbidrag på gatan till en uteliggare är ju inte på något vis detsamma som ett socialt engagemang och bör inte heller misstas för ett sådant. Det är snarare en god gärning, utan något annat syfte än att göra en människa glad för stunden. Jag har aldrig hört talas om en missbrukare som slutat vara missbrukare bara därför att han inte hade kontakter till sprit eller droger. Däremot så har jag hört talas om många missbrukare som blivit kriminella, bara därför att de inte hade kontakter till sprit eller droger.