FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Långsam access när jag accessar en dator på det locala nätverket via vårt nätverks externa IP.
Finns det något motmedel förrutom att ange det lokala IP numret? Vill kunna använda det extrena IP numret så att det hela funkar på samma sätt då jag befinner mig utanför vårt nätverk. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
alternativ 1) Sätt upp en intern dns och använd ett dns namn istället.
alternativ 2) Investera i en snabbare router med bättre througput. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Börja med att göra en traceroute så att du ser vilken väg trafiken tar.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Kan det verkligen vara routern som är så långsam? Känns mer som att jag konfigurerat något fel, för vi snackar väldigt långsamt. Det går betydligt snabbar om jag går utanför mitt nätverk och knappar in adressen.
Provade en trace route och den visade bara ett hopp ut till Telia. Dock vet jag inte hur man anger port för att får routen hela vägen till min lokala server. Problemet har jag bara uppmärksammat när jag kör svn mot denna servern. En intern dns kanske skulle vara grejen. Skulle det gå att ange en genväg lokalt på min client kanske? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Antagligen behöver du nåt i stil med NAT Loopback i gatewayen. Denna tar emot din
förfrågan och översätter direkt din externa adress till den interna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Isåfall löser du det enkelt genom att uppdatera din lokala hosts-fil till att peka dindomän.tld till det lokala IP:t (och se till att webbservern svarar på det IP:t). Det gör du via windows/system(32)/drivers/etc/hosts på windows eller /private/etc/hosts på mac (och något väldigt liknande jag inte har i huvudet i de flesta linuxdistros, /etc/hosts kanske?). Kan hända att du behöver flusha DNSen efteråt.
![]() |
Svara |
|
|