FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
En sida jag programmerat har den senaste månaden fått väldigt många besökare.
Har själv lagt upp en server som har fungerat som en fin blomma tills nu. Server info: Windows Server 2003 Web Edition CPU: P3 750Mhz Ram: 512MB SDRAM CL2 (MAX 512MB) HD: 2xSATA2 i RAID1 Ska om några dagar byta processorn till den bästa som går att köra på moderkortet, 1,1ghz. Har diskuterats om att köpa en ny server men den har som sagt fungerat väldigt fint och då det är en passiv kylare för processorn så låter den absolut ingenting. Ström förbrukningen ligger på 30 kr i månaden! I vilket fall som helst, det som inte räcker till nu med tanke på besökarmängden den senaste tiden är processorn, ett hopp från 750 till 1100MHz lär inte göra en väldigt stor skillnad. Tanken är att dela upp besökarna. Jag kan enkelt lägga upp en liknande server med samma innehåll, kommer jag med hjälp av en DNS server kunna styra besökarna och randomly ge dom IP adressen för en av servrarna och på så sätt dela upp belastningen mellan de två servrarna? Även om detta är mer jobb så vill jag hellre göra detta för erfarenheten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Ja det funkar
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
DNS Round-robin kallas det. Det funkar.
Ett tips skulle vara att köra databasen på en tredje rejälare maskin så kan du avlasta dina webfrontar ganska rejält. Givetvis måste LAN:et vara minst Gbit. Det låter som du kör servern hemma? Tjänar du pengar på siten? Bredbandsleverantörerna brukar inte tillåta kommersiella siter på konsumentlinor. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Tackar gör svaren. Databasen har jag själv programmerat in i siten, använder mig av en egen teknik så den lär jag inte kunna ha separat som Sql server eller mysql.
Siten tjänar inte pengar i Sverige utan folk donerar till en stiftelse utomlands, små summor endast. Men ska ta en titt på round Robin, tack. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Notera att du inte behöver ha en egen DNS för Round Robin, det räcker att du anger mer än en pekare för domänen.
Så abergman.se A: 91.123.200.31 A:91.123.200.32 Typ ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Inte för vara negativ men du kör ju en server som man borde hitta på museum, att köpa en modernare server kostar ju inget knappt.
Köpa en begagnad dual Xeon på runt 3Ghz går få för runt 500-1500:- Kostnaden att ha 2 sådana old servrar som du har borde gå på mer än köpa en modernare. Det skulle även bli billigare för dig köpa en VPS som blir kraftigare än den burken, för du har ju en elkostnad bland annat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Patrikweb: Det har somsagt diskuterats om att byta ut servern, men det är inte aktuellt. "Kostnaden att ha 2 sådana old servrar som du har borde gå på mer än köpa en modernare." - Hur kan kostnaden gå på mer när jag redan har två sådanna servrar? En gammal dual xeon producerar dubbla värmen och med två fläktar låter den för mycket. Vi kommer hellre bygga en helt ny server vilket får bli alternativet om denna gamla server kommer bytas ut. Tack ändå för ditt svar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Kikat på VPS? Bör piska din nuvarande setup rätt snabbt... 30kr/mån * 2 = 60kr/mån.
Kasta till några tior och köp GleSYS och du får bättre upptid, driftsäkerhet, ljudnivå och mer på köpet! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Skriv gärna hur mycket det skulle ligga på i månaden för en VPS med liknande utrustning som min server, självklart med windows server 2003. Trafiken ska också ligga runt medel vad internet leverantörer erbjuder.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Kolla med CityNetwor, de erbjuder Windows VPSer. Kan dock inte svara på vad kostanden blir, någon hundring eftersom licenserna måste räknas in.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|