FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Min budget är det inga problem med utan jag undrar bara vad ett sånt här projekt kan gå lös på och hur lång tid det tar innan det är slutfört om programmeraren arbetar heltid.
Men jag skriver ner en spec. och återkommer senare. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Jo, jag har sett Social Network, om du syftar på att han byggde facebook för mycket mindre än det jag nämnde så hoppas jag du förstod att jag menade att bygga facebook mha svenska konsulter som det facebook är nu, från scratch. Inte att sakta och säkert bygga upp det under lång tid själv och med delägare, och därefter hundratals utvecklare. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Ställ dessa två punkter mot varandra. 6 månader och 50 000 motsvarar en timlön på ungefär 26 kr/var för dessa två personer. Jag tror säkerligen att du kan få en community med "de vanligaste funktionerna" bygd på 6 månader, men inte för 26*2 kr/h.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Tid: 1 person: Mellan 2 veckor till några år.
Pengar: Mellan 50.000 till 50 miljoner. Dock, om du är seriös så räkna inte med att 1 person genomför detta. Du behöver folk som är specialiserade, om du ska få ut kod som kan skalas upp när tjänsten växer. Få är tillräckligt duktiga på "allting". Glöm inte någon som jobbar med design/användargränssnitt. Konsult nära vs distans: Om budget inte är ett problem som du skriver, en konsult som är kompetent och som är nära. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Precis som alla förklarar här så finns det inget som heter ett vanligt community idag. Kolla bara på Facebook som skiljer sig otroligt mycket från Lunarstorm, men där Lunarstorm (på sin storhetstid) fortfarande innehöll väldigt mycket utvecklingstid. Istället för att använda ord som "ett vanligt community" så är det lättare att ge exempel på sidor idag, och då är det lättare att räkna på en offert för den som är intresserad av att lägga ner tid på det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Medlem
|
En community som liknar facebook på en maskin är väldigt enkelt att skapa i jämförelse med att ha tiotusentals servrar som man måste organisera logistiken mellan. Alla någorlunda kompetenta utvecklare kan utveckla liknande funktioner som facebook har för en maskin, det är inte där problemet ligger. Jag utvecklade ett community i asp 1998 innan jag blev tonåring med de grundläggande funktionerna; chatt, gästbok, inbox, bildalbum etc. det är inte direkt svårt.
Problemet är att hantera så otroligt sanslöst många användare som facebook har. Varje uppladdad bild lagrades i totalt 42 kopior har jag för mig och att ha koll på vart som ska skickas vart, vart det ska hämtas, o.s.v. det är sjukt jobbigt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Du bör även fråga dig om det verkligen är lönt att utveckla ett community från scratch. Oftast är det inte det.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
En annan tanke är att köpa ett paket likt detta http://www.webstudiodm.com/dating.php och sen anlita någon som gör all design. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|