FAQ |
Kalender |
Visa resultat för omröstning: Vad tycker du? | |||
Nöjd som det är, även om jag inte utnyttjar allt. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
21 | 55.26% |
Vill ha mer flexibla webbhotell. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
17 | 44.74% |
Antal röster: 38. Du får inte rösta i den här omröstningen |
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har under en längre tid funderat på webbhotellens magra utbud av skräddarsydda webbhotellslösningar.
Antigen är det dom tre stora: Binero, Loopia, Citynetwork m.fl. som bara har två olika webbhotellstorlekar ofta kallade privat eller företag. Även om man väljer den minsta storleken, privat, så utnyttjar jag inte ens 1 % av kapaciteten. Att den kallas för privat förstår jag inte. Enda sättet för en normal privatperson att utnyttja kontot fullt ut är att använda det som en hårddisk eller backup, men då talar vi inte om ett webbhotell längre där syftet är att göra material tillgängligt för allmänheten över internet och ha e-postkonton, utan om en lagringsserver. Sedan har vi uppstickare som ofta erbjuder mindre webbhotellskonton, men där de av någon dum anledning enbart erbjuder hosting för ett tiotal domäner/subdomäner/e-post eller databaser. Ska man ha fler konton eller betala för extra så blir det snabbt lika dyrt som de stora dinosaurierna. Jag kan inte se att hantering av fler domännamn, databaser (MySQL) eller e-post skulle innebära en fördyrning för webbhotellet, detta skapas ju automatiskt i det utrymme som jag redan betalar för. Jag har viss förståelse för att man måste ha en viss minimiintäkt för att att varje kund medför vissa fasta kostnader. Men varför inte vara ärliga och ha detta som minimikostnad. Vad jag som kund skulle vilja ha är en fast minimikostnad för obegränsade domäner/databaser/e-post och ett standardutrymme, men att webbutrymmet och trafiken utöver det köps i lösvikt. Detta bör kunna ske direkt i kontrollpanelen där jag manuellt kan ange utrymme och trafik i intervaller av t.ex. 1GB eller automatiskt anpassning, där jag bara betalar för det jag använder utöver den fasta minimikostnaden. Detta skulle även medföra ökad transparens och konkurrens. Det blir enkelt att jämföra priser. Vad jag eftersöker är en mer flexibel webbhotellslösning. Det webbhotell som satsar på en sådan lösning kommer att ha en stor konkurrensfördel. One size does not fit all. Senast redigerad av Omega Man den 2011-02-24 klockan 15:21 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Du kan snegla lite på detta.
http://www.startawebbhotell.se/how_it_works "Amazon Web Services gör att tjänsten levererar innehåll på nolltid även vid plötsliga spikar i trafiken. Varken ni själva eller era kunder kommer att växa ur Startawebbhotell.se" |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Principen är bra, då den är transperant och ökar konkurrensen. Blir enkelt att jämföra priser. Senast redigerad av Omega Man den 2011-02-24 klockan 15:14 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag förstår att man som ett stort webbhotell jobbar med standardpaket. Det gäller att hitta marknader för sina produkter och om de är väldefinierade hittar man lättare sin marknad. För den som vill skräddarsy finns det ju alltid VPS / egen burk.
Håller f.ö. med omega man om att det även blir lättare för oss konsumenter att jämföra priser. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Som stort webhotell har man nog 25-50% av kunderna som i stort sett aldrig ändrar något och som bara betalar år efter år. Skulle inte förvåna mig om det är mer än 50%.
Målet för ett webhotell är att ha så många kunder som betalar mycket och inte använder tjänsterna. Ett Gym har samma affärsidé. Sälj in konceptet att vara vältränad men bind kunderna i 12 månader fast du vet att dom bara kommer träna första 1,5 månaden av året. ![]() "Tunga" kunder med stora krav, mycket support och många aktiva tjänster är inte drömkunder. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Senast redigerad av Omega Man den 2011-02-24 klockan 14:55 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Citat:
![]() Förövrigt är Loopia många, många storlekar större än Binero och City Network. Och däremellan finns flera andra svenska webbhotell. Ta en titt utanför WN. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
||||
![]() |
![]() |