FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Har ett intressant problem, en webservice som jag utvecklat har mottagits positivt och nu vill olika företag använda den i sin verksamhet.
Tjänsten är unik och bygger på en databas som jag skapat. Vilken affärsmodell kan man tänka sig för detta. Ska man ta betalt per uppslag löpande eller en årsavgift? jag kan också tänka mig att sätta upp en instans av databasen lokalt, och ta en licensavgift. Tjänsten ger information om besökare på kundernas webbplatser, information som behöver användas för att välja information som ska visas. Några ideer? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Vad kostar det dig att administrera databasen samt vad har det kostat dig att utveckla den?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Det ser jag som ointressant.
![]() Folk kommer att vilja lita på att denna tjänsten finns åtminstone i flera år framåt. Till delar av denna tjänste kommer jag att behöva köpa in rådata från andra tjänsteleverantörer och förädla. Där finns olika modeller för att ta betalt, från en klumpsumma för ett år och även per uppslag. De pengarna får jag i så fall lägga på. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag tycker att hur mycket det kostat (pengar + tid) för dig är högst relevant för vilken betalningsmodell du ska använda dig av.
Sedan är det givetvis också intressant hur många det är som kan tänkas vilja använda din tjänst. Handlar det om vissa företag inom en smal nisch eller handlar det om de flesta företagen i Sverige? En annan viktig del är så klart vad de ska göra med datan. Hur ofta ska de slå upp data, hur kan de spara den lokalt på sina datorer etc etc. Spännande och lycka till! Senast redigerad av btng den 2011-02-23 klockan 13:48 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Du måste ju veta hur din tjänst kommer att användas för att kunna sätta en bra och passande Affärsmodell. Några frågeställningar:
Är det en tjänst som kunderna kommer använda varje dag/vecka i den vardagliga verksamheten? Använder man tjänsten med fasta intervaller(en gång i veckan, en gång i månaden etc)? Eller är det många kunder som endast använder den en gång eller endast enstaka gånger under längre perioder? Tror du att kunderna ligger inom flera av dessa kategorier finns det ju inget som hindrar dig ifrån att ha flera olika affärsmodeller; en där du tar betalat för uppslag, en där du tar en abonnemangskostnad som är baserad på fast volym, eller implementation hos kunden för en ganska hög startkostnad och därefter betalar de dels en licenskostnad och dels för att databasen ska hållas uppdaterad. Sedan tycker jag också att den tid och arbete som du lagt ner är ganska relevant för prissättningen, men kanske inte för själva affärsmodellen. Dels för att du vill få betalt för den tiden du lagt ned och dels för att det påverkar chansen för att det kommer komma konkurrenter som erbjuder samma eller en snarlik tjänst. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
För en webbservice kan det vara lämpligt att ta betalt per transaktion.
Jag har lite svårt att uppskatta hur stor transaktionsavgiften ska vara dock. Beror ju på det kundupplevda värdet. Har inget med produktionskostnaden att göra. Men om vi som ett räkneexempel säger att du tar 0,10 kr per transaktion så bör du kanske låta kunden betala in säg 500 kr i förskott som du sen gör an avräkning från. Det måste vara en kostnadseffektiv fakturering och då vill man helst undvika att fakturera för mindre n 500 kr. (alla priser angivna ex moms). Om du installerar ute hos en kund så kanske det kan vara lämpligt att dels ta betalt för installation och dels en årsavgift. Men storleken har jag svårt att uppskatta. Ger du tillgång till en webbsida där kunden kan titta på informationen så kan det vara lämpligt att ta betalt per år för den tillgången. Men villkora den så att transaktionsavgiften måste vara betald för att tita-funktionnen ska vara aktiverad. Google har ju en sån här transaktionsbaserad debiteringsmodell som är mycket framgångsrik, utan startavgifter, vilket gör att tröskeln för nya kunder är minimal. Generellt kan man väl säga att det är mycket vanligt att ta betalt per transaktion när det gäller större företag och affärskritiska transaktionsbaserade system. VISMA/SPCS har en sån modell för sin EDI-växel, där jag tror nivån numera ligger på ca 2,50 kr/faktura + årsavgift på över 1000 kr. (alla priser angivna ex moms). Jag har sett exempel på transaktionsavgifter upp till 35 kr men det hela beror ju väldigt mycket på det kundupplevda värdet. Senast redigerad av Conny Westh den 2011-02-23 klockan 09:49 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Är målgruppen företag eller privatpersoner? Om det rör företag så sälj din data / idé till InfoTorg. :-)
Generellt så gillar jag (både som privatperson och som företagare) en årlig avgift - inte att betala per uppslag. Som företagare vill jag betala per faktura (tjänsten startar och jag betalar fakturan sedan på 30 dagar), som privatperson vill jag betala via telefon / sms i förhand. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Tack för alla svar, ska nu skriva på offert!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Tror när vi kollade vad ett adressuppslag (liknande leverantör som hitta.se använder sig av) skulle kosta så ville de ha 1kr per uppslag + någon årskostnad också. Kanske kan vara en fingervisning vad det kostar där ute iaf.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|