FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Hej kära WN-vänner,
Jag tänkte be någon juridiskt kunnig om råd angående kontrakt/avtal(?) relaterat till bilder/illustrationer/grafik. Jag bedriver en webbsida där jag genom ett bolag/person skapat flertalet unika bilder. Dessa bilder har blivit väldigt populära vilket har gjort att kommuner, bloggar, privatpersoner, företag etc. använder dessa bilder, ofta utan tillåtelse från mig. Jag har inget problem med att privatpersoner använder materialet men däremot att företag och myndigheter gör det. Därför undrar jag om det är lönt att gå vidare för att få eventuell ersättning från företag som använder eller har använt dessa? Andra saker jag är intresserad av är: - Hur ser ett "överlåtelseavtal" ut för bilder (Alltså överlåtelse av rätten till användning och ekonomisk vinning). Tack på förhand! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Kontakta företaget "Bildombudsmannen" (bildombudsmannen.se), han är mycket kunnig på att ta betalt för sådant.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Nu ska man kanske inte vara lika dålig som dom som gör detta, det allra bästa vora kanske att komma överens om vad du vill ha betalt för dina bilder. Ex. 99 kr / mån. Fakturera sedan tiden tillbaka som bilden används (borde gå att kolla genom http:// .ar chive.org/web/web.php). Samt i en separat faktura ett år framöver med info om att betalar ni inte in denna så kommer vi att efterdebitera er för bilderna.
Någon kanske väljer att plocka bort bilderna och den som anser att dom är viktiga betalar dig. Att ringa runt och be dom signa ett kontrakt är ett dött lopp enligt mig. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag ser att jag tänkt längre än vad jag förmedlat
![]() Citat:
Tack för tipsen! |